۰ نفر

قائم مقام وزیر صمت در همایش اوراسیا؛

سهم 3.2درصدی ایران از تجارت اوراسیا/ ضرورت حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و روسیه

۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۹
کد خبر: 398512
سهم 3.2درصدی ایران از تجارت اوراسیا/ ضرورت حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و روسیه

قائم مقام وزیر صمت با تاکید بر اهمیت و جایگاه اوراسیا در منطقه گفت: هم اکنون از تجارت 900 میلیارد دلاری اوراسیا، سهم ایران 2.6 میلیارد دلار معادل 3.2 درصد است.

به گزارش اقتصادآنلاین،  حسین مدرس خیابانی امروز در همایش اوراسیا با اشاره به منافع انعقاد تفاهم‌نامه بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار کرد: روند رو به رشد تجارت خارجی ایران با دنیا نشان می دهد که کشورها فارغ از تحریم های آمریکا، بر اساس منافع ملی خود با ایران کار می کنند و توسعه تجارت با کشورمان را در دستور کار دارند از این رو ایران بر خلاف تحریم های آمریکا مسیر توسعه تجارت با دنیا را ادامه داده و پیوستن به بلوک های تجاری و پیمان های منطقه ای را با قدرت دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه جمعیت 180میلیونی این اتحادیه و سهم اوراسیا در تولید نفت و انرژی از شکل گیری قطب بزرگ اقتصادی نوید می‌دهد، افزود: اراده ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بر اجرای کامل توافق نامه ای است که به تازگی میان دو طرف اجرایی شده و تاکید بر این است که ظرف سه سال آتی بتوان به توافق نامه کامل تجارت آزاد دست یافت.

خیابانی با بیان اینکه مبادلات ایران و اوراسیا ظرفیت رسیدن به سطح 30میلیارد دلاری را دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از تجارت 900 میلیارد دلاری اوراسیا، سهم ایران 2.6 میلیارد دلار معادل 3.2 درصد است؛ جایگاه اوراسیا در تجارت جهانی و از طرفی جایگاه ایران در تولید محصولات معدنی، غذایی، سیمان، مس و سایر کالا‌ها می‌تواند به افزایش سطح مبادلات کمک کند.

به گفته خیابانی، هدف اصلی عقد  قرارداد با اوراسیا حضور طرف های تجاری و بخش های خصوصی کشورهای دو طرف است و به رغم اینکه تعرفه حاضر محدود به 862 قلم کالا بوده اما این می تواند یک چراغ راهنما و مقدمه ای باشد که تجار هر دو طرف شناخت بیشتری از نوع تقاضاها و تبادلات تجاری پیدا کرده و سطح  مبادلات تجاری به طور قطع به این تعداد اقلام محدود نخواهد شد.

وی گفت: امروز از سهم دو درصدی تجارت اوراسیا با ایران، 50درصد مربوط به روابط ایران با روسیه است که 50درصد تجارت با این کشور نیز محصولات کشاورزی است که امیدواریم از کنار این توافقنامه، تعرفه ترجیحی حوزه کالاهای صنعتی در کنار کالاهای کشاورزی تقویت شود.

این مقام مسئول در وزارت صمت تاکید کرد: برای اجرای بهتر موافقت‌نامه، الزامات مهمی از قبیل تقویت زیرساخت‌های بانکی، ایجادشعب بانکی در کشور‌های اوراسیا و ایجاد بانک مشترک باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین حذف دلار و به رسمیت شناختن ارزهای رسمی کشورهای طرف  قرارداد اوراسیا با ایران الزامی است.

خیابانی گفت: ایران موضوع حذف دلار را با بسیاری از کشور از جمله روسیه شروع کرده و برای گسترش روابط تجاری با سایر کشورها نیز باید زمینه را برای استفاده از ارزهای ملی طرفین فراهم کرد.

این مقام مسئول با تشریح الزام سوم و چهارم در جهت گسترش روابط تجاری ایران با اوراسیا بیان کرد: ایجاد مکانیزم تهاتر کالا به کالا و مبادله کالایی بین دو طرف و توسعه صنعت گردشگری گام سوم و چهارم ما برای گسترش ارتباط با اوراسیاست.

قائم مقام وزیر صمت افزود: به دلیل پیشینه های فرهنگی، حسن همجواری، منافع مشترک منطقه ای و شرایط ژئوپلتیک ظرفیت مبادله گردشگر به شکل مناسبی فراهم است و می‌توان در زمینه ارتقا تبادل تجاری به این سمت گام برداشت که در این راستا باید تصمیم در صدور روادید بین دو طرف و اعطای ویزاهای تجاری، گردشگری و گردشگری سلامت در دستور کار قرار گیرد.