۰ نفر

بازار زیر ذره‌بین نظارت

۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۳
کد خبر: 396589
بازار زیر ذره‌بین نظارت

با فروکش کردن اعتراضات اخیر و مهار اغتشاشاتی که با هدف بی‌ثبات کردن ارکان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و...کشور برپا شده بود؛ شاید وقت آن رسیده باشد که پاسخگویی به مطالبات اساسی مردم در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی که بعد از افزایش قیمت بنزین مطرح شده بود؛ در راس برنامه‌ریزی‌های اجرایی و نظارتی کشور قرار بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، مطالباتی که نظارت بر قیمت اقلام اساسی و جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای مصرفی مردم مهم‌ترین بخش آن را تشکیل می‌دهند و بر اساس وعده‌های اعلام شده از سوی مسوولان اجرایی و نظارتی قرار است در دستور کار قرار بگیرد؛ در همین خصوص مسوولان و مدیران مرتبط با حوزه نظارت ضمن اشاره به تشدید نظارت‌ها، از انجام هزاران مورد بازرسی توسط گشت‌های مشترک ادارات و سازمان‌های دولتی در استان‌های مختلف خبر می‌دهند.

تشدید نظارت‌ها بر بازار از سوی ادارات و سازمان‌های دولتی مسوول در استان‌های مختلف کشورمان از ابتدای هفته جاری در دستور کار قرار گرفته و به همین دلیل با راه‌اندازی گشت‌های مشترک اقدامات مختلفی در این راستا دنبال و پیگیری می‌شود. گفتنی است در این میان مشارکت مردم و اطلاع‌رسانی از تخلفات احتمالی اصناف یکی از راهکارهایی است برای تثبیت قیمت کالاها و جلوگیری از گران فروشی‌های احتمالی ضروری به نظر می‌رسد.

بعد از اصلاح قیمت بنزین مهم‌ترین دغدغه مردم عدم افزایش قیمت کالاها و خدمات در سطح کشور بود که ستاد تنظیم بازار در استان‌های مختلف با برگزاری نشست‌های مستمر و منظم در تلاش است تا از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند. با توجه به اهمیت موضوع و مطالباتی که مردم در این زمینه دارند در جریان این گزارش از دل گفت‌وگو با مسوولان اقتصادی و نظارتی استان‌های مختلف تلاش شده نوری به ابعاد پنهان تلاش‌هایی تابانده شود که برای بهبود شاخص‌های نظارتی در استان‌های مختلف به کار گرفته شده است.

   تشدید نظارت‌ها به نفع مطالبات مردم

چراغ اول اظهارنظرهای نظارتی در آستانه هفته جدید را مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کردستان روشن کرد؛ نجیم حسینی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص تشدید نظارت‌ها بر بازار  بیان کرد: در حال حاضر اداره کل تعزیرات حکومتی در کنار فعالیت‌های روزمره خود در قالب گشت‌های مشترک از تمامی ظرفیت‌های در اختیار برای نظارت بهتر بر بازار استفاده می‌کند.

نجیم حسینی ادامه داد: خوشبختانه طی چند روز اخیر و به دنبال اصلاح قیمت بنزین تاکنون گزارش و اطلاعی در خصوص افزایش خودسرانه کالا در کردستان گزارش نشده و گزارش‌ها طبق روال معمول روزها و هفته‌های قبلی است.

وی با بیان اینکه از تمامی ظرفیت‌های در اختیار به بهترین شکل برای نظارت بهتر بر بازار استفاده می‌شود، افزود: انتظار داریم که با توجه به گستردگی کار، مردم نیز در راستای نظارت بهتر بر قیمت کالا و خدمات مشارکت و همراهی خوبی با ما داشته باشند.

در همین حال رییس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این بخش بیان کرد: از زمان راه‌اندازی گشت‌های مشترک بین ادارات و سازمان‌های دولتی مسوول تاکنون هزار ۴۷۴ مورد بازرسی صورت گرفته است. فرزاد سردارزاده ادامه داد: همچنین در همین مدت زمان ۱۱۲ مورد پرونده تخلف در بازار استان کردستان تشکیل شده و برای جریمه این پرونده‌های تشکیل شده در مجموع بیش از ۵۱ میلیون تومان حکم صادر شده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین تخلفات ثبت شده در استان کردستان در حوزه بازار طی یک هفته اخیر، عنوان کرد: عدم درج قیمت و گرانفروشی از جمله مهم‌ترین تخلفات ثبت شده است که البته باید به این نکته هم توجه داشت که تمامی این تخلفات به صورت معمول در دیگر هفته‌های سال جاری گزارش شده است.

   هرگونه افزایش قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می‌شود

از سوی دیگر رییس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان در جلسه کارگروه تنظیم بازار شهرستان زاهدان که در محل فرمانداری زاهدان برگزار شد، گفت: افزایش نرخ قیمت بنزین تصمیم نظام بوده و قانون است و دولت تدابیر لازم را در این خصوص در نظر گرفته و حتی جهت آژانس‌های تاکسی اینترنتی و ... سهمیه در نظر گرفته خواهد شد.

‌نادر میرشکار که گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: در شرایط پیش آماده هماهنگی و همکاری دستگاه در نظارت‌ها و بازرسی‌ها لازم می‌باشد و گشت‌های مشترک بازرسی دستگاه‌های اجرایی انجام خواهد شد. با توجه به افزایش نرخ قیمت بنزین تمایل مردم به جهت استفاده از حمل و نقل عمومی بیشتر خواهد شد، نقش شهرداری‌، اتوبوسرانی و تاکسیرانی در جهت ساماندهی و نظارت‌ها پررنگ خواهد بود. با توجه به اینکه تامین، توزیع ‌و قیمت‌گذاری بیشتر کالاهای اساسی در دست دولت می‌باشد، در این ارتباط هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت و هرگونه افزایش قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می‌شود. ‌میرشکار در ادامه افزود: با تغییر قیمت نرخ بنزین‌، به دلیل اینکه قیمت نفت گاز تغییر نداشته، افزایش نرخ کالاو خدمات چون وابسته به حمل و نقل به سوخت نفت گاز تخلف است.

رییس سازمان صمت استان گفت: هم استانی‌های عزیز می‌توانند در صورت هرگونه تخلف اقتصادی جهت پیگیری لازم‌، مراتب را از طریق تماس تلفنی با ستاد خبری سامانه بازرسی و نظارت صنعت‌، معدن و تجارت استان به شماره ۱۲۴ ‌گزارش کنند.

   تشکیل ۲۵ تیم نظارتی به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در لرستان

در شرایطی که در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان از طریق افزایش گشت‌های نظارتی برای مقابله با تخلفات احتمالی برنامه‌ریزی می‌شود، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از تشکیل کارگروهی ویژه با هدف پایش مستمر قیمت‌ها در استان خبر می‌دهد.

محمدرضا صفی خانی در همین زمینه گفت: با توجه به تغییر نرخ بنزین و احتمال سودجویی برخی افراد، ۲۵ تیم نظارتی به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در استان تشکیل و فعال شد. پس از تشکیل جلسه اضطراری و هماهنگی با واحدهای مرتبط تنظیم بازار، ۲۵ تیم با همکاری اصناف و تعزیرات حکومتی در سطح شهرهای استان فعال شده تا نسبت به رصد قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش خودسرانه نرخ اقلام اقدام کنند.

وی ادامه داد: در این راستا هرگونه افزایش قیمت خودسرانه توسط واحدهای صنعتی، صنفی و خدماتی تخلف بوده و برخورد جدی با عاملان صورت می‌گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با تأکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت در ارایه خدمات و اقلام تا اطلاع ثانوی خلاف قانون است، تصریح کرد: همچنین مکاتبات لازم از طریق اصناف با واحدهای صنفی از جمله تاکسی‌سرویس‌ها برای نرخ‌های درون و برون‌شهری صورت گرفته است.

صفی خانی ادامه داد: در صورت مشاهده هرگونه افزایش قیمت خودسرانه، پرونده تخلفاتی تشکیل و بدون نوبت رسیدگی و صدور حکم خواهد شد. مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف و افزایش خودسرانه قیمت‌ها مراتب را با شماره ۱۲۴ در میان بگذارند تا در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی شود.