۰ نفر

رصد قیمتی بازار لوازم خانگی

۳۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۳۰
کد خبر: 396304
رصد قیمتی بازار لوازم خانگی

روند تولید لوازم خانگی براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، نشان از رشد 13.6 درصدی تولید «یخچال و فریزر»، رشد 13.4 درصدی تولید «ماشین لباسشویی» و افت 9.0 درصدی تولید «انواع تلویزیون» تا پایان شهریورماه سال 98 دارد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، حال با وجود رشد نسبی در تولیدات لوازم خانگی، روند قیمت این محصولات در بازار چگونه رقم می‌خورد؟ تحلیلگران بر این باورند که بازار لوازم خانگی از خرداد ماه تاکنون هیچ‌گونه افزایش قیمتی را تجربه نکرده و پیش بینی می‌شود این محصولات نیز در هفته‌های آتی و ماه‌های پایانی سال جاری، وضعیت باثباتی را تجربه کند. به عبارتی دیگر، لوازم خانگی ارزان در راه است. حتی گفته می‌شود که رقابت شرکت‌های تولید‌کننده موجب می‌شود تا در هفته‌های آتی و نزدیک به ماه‌های پایانی سال شاهد افت قیمت در این محصولات باشیم. در همین حال یک اتفاق دیگر در بازار لوازم خانگی، در حال رخ دادن است که با تحقق آن وضعیت خوبی را در این بازار می‌توانیم شاهد باشیم. بنا به گفته رییس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی تهران، با خروج شرکت‌های لوازم خانگی کره‌ای، نشان‌های ایرانی «سام» و «جی پلاس» به‌زودی جایگزین برندهای سامسونگ و ال‌جی می‌شوند.

     روند تولید سه محصول منتخب

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت، وضعیت تولید سه کالای منتخب از جمله «انواع تلویزیون، یخچال فریزز و ماشین لباسشویی» تحلیل شد. روند تولید «انواع تلویزیون» در نیمه نخست سال 98 نشان از این دارد که 318.5 هزار دستگاه تولید شده که در مقایسه با 350.1 هزار دستگاه در مدت مشابه سال 97 افت 9.0 درصدی داشته است. البته مقایسه روند تولید این کالای منتخب در شهریور سال جاری 52.6 هزار دستگاه بوده که در مقایسه با ماه قبل خود یعنی مرداد ماه که 54.0 هزار دستگاه بوده، افت 2.6 درصدی را شاهد هستیم.

وضعیت روند تولید در «یخچال و فریزر» اما وضعیت بهتری را نشان می‌دهد. به‌طوری‌که مطابق آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، بیانگر این است که در نیمه نخست سال 98 شاهد تولید 595.5 هزاردستگاه بودیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که میزان تولید این محصول 524.0 بوده، رشد 13.6 درصدی را تجربه کرده است. البته روند ماهانه تولید این کالای منتخب نیز نشان می‌دهد، تولید «یخچال و فریزر» در شهریور ماه سال 98 برابر با 96.1 هزار دستگاه بوده که در مقایسه با ماه قبل خود (مردادماه) که 111.1 هزار دستگاه تولید داشته، افت 13.5 درصدی را شاهد هستیم. روند تولید «ماشین لباسشویی» نیز بیانگر این است که در تا پایان شهریور ماه 291.4 هزار دستگاه «ماشین لباسشویی» تولید شده که در مقایسه با 256.9 هزار دستگاه در همین بازه زمانی در سال 97 رشد 13.4 درصدی را تجربه کرده است. البته روند ماهانه تولید این کالای منتخب حاکی از این است که میزان تولید «ماشین لباسشویی» در شهریور امسال به 60.6 هزاردستگاه بوده که در مقایسه با مردادماه که 61.9 هزار دستگاه بوده، افت 2.2 درصدی را نشان می‌دهد.

حال با رصد تولید این نوع کالاهای منتخب، روند افزایش قیمت لوازم خانگی به کدام سمت وسو می‌رود؟ تحلیل‌گران بازار در این باره چه می‌گویند؟ گزارش میدانی «تعادل» نشان از ثبات در بازار لوازم خانگی دارد. رصد قیمت‌ها نیز در بازار گویای این است که از اردیبهشت و خردادماه سال جاری، این محصولات رشد قیمتی را تجربه نکردند و حتی قیمت‌ها تا حدی متعادل‌تر شده است. به‌طور نمونه، یخچال 50 اینچ با متوسط قیمت 4 میلیون تومان به فروش می‌رسد و حتی فروشندگان نیز محصولات خود را با تخفیف 20 درصدی به بازار عرضه کردند. البته برخی متعادل شدن قیمت‌ها در بازار این محصول را به این نسبت می‌دهند که دولت بابت واردات پنل‌های تلویزیون ارز نیمایی در اختیار تولید‌کنندگان قرار داده است و همین امر سبب شده که قیمت تلویزیون قابل قبول و مرز منطقی خود برسد. البته تحلیلگران، روزهای باثبات‌تر با قیمت‌های متعادل‌تری را برای بازار لوازم خانگی پیش بینی می‌کنند و حتی می‌گویند که رقابت شرکت‌های تولید‌کننده موجب می‌شود که در هفته‌های آتی و نزدیک به ماه‌های پایانی سال شاهد افت قیمت در این محصولات باشیم.

در همین حال، حسین مدرس خیابانی در اظهاراتی با اشاره به اینکه قیمت لوازم خانگی تولید داخل نسبت به سال گذشته نیز کاهش یافته، افزود: صنعت تولید لوازم خانگی کشور سال‌ها از واردات بی‌رویه رنج می‌برد، از این رو، برای حمایت از تولیدات داخلی واردات بی‌رویه را ممنوع کردیم و در حال حاضر ظرفیت تولید لوازم خانگی در داخل بیش از دو برابر نیاز کشور است. بنابر آمار اعلامی مدرس خیابانی، تولید لوازم خانگی در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد رشد داشته است و قیمت‌ها نیز در مقایسه با ماه گذشته کاهشی بوده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه تنها در حوزه کولر گازی کمبود وجود دارد افزود: تولیدات‌کنندگان داخلی باید از فرصت ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی استفاده و تلاش کنند تا کیفیت کالاهای ساخت داخل و خدمات پس از فروش آنها ارتقا یابد و با سرمایه‌گذاری در این زمینه برند خود را به مردم معرفی کنند. قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در بخش دیگری از اظهارات خود، گفته بود که مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا در تلاش هستند تا میزان قاچاق لوازم خانگی به داخل کشور را کاهش دهند و هر چند با توجه به نرخ ارز قاچاق کالا دیگر صرفه اقتصادی ندارد. او با اشاره به اینکه تنها با وضع قوانین نمی‌توان آمار قاچاق کالا را به صفر رساند بیان کرد: تعیین قیمت کالاهای ایرانی به گونه‌ای که برای مردم صرفه اقتصادی داشته باشد، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از قاچاق کالا است. بنابه اظهارات او، راهکار اصلی محدود شدن قاچاق، ارتقای کیفی و بهبود قیمت کالای ایرانی است.

مدرس خیابانی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ استفاده از لوازم خانگی ساخت داخل و تشویق مردم به خرید این کالاها نیز عنوان کرد که در حال حاضر کیفیت صنایع جانبی لوازم خانگی کشورمان به گونه‌ای است که این لوازم سالانه 400 میلیون دلار به کشور‌های همسایه، اروپایی و آفریقایی صادر می‌شود. این مقام مسوول با اشاره به برگزاری میز تعمیق ساخت داخل برای لوازم خانگی، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم بین صنایع کوچک و صنوف تولیدی که قادر به تامین نیازمندی‌های صنایع خانگی هستند، ارتباط ایجاد کنیم و به همین دلیل معاونت امور صنایع وزارت صنعت به عنوان متولی میز ساخت داخل معرفی شده است. وی گفت: ‌رفع همه مشکلات تامین مواد اولیه، توسعه تجارت و بازرگانی، تامین نقدینگی و ترویج مصرف کالای ایرانی در این صنعت در اولویت است.

از آنسو، سید مرتضی میری، رییس اتحادیه لوازم خانگی با تایید اینکه تولیدات داخل از سه ماه گذشته هیچ افزایش قیمتی را تجربه نکرده‌اند، عنوان کرد: البته محصولاتی که به صورت قاچاق وارد کشور شده و به بازار عرضه می‌شوند شرایط متفاوتی دارند. به‌طوری‌که نوسان قیمتی بین 5 تا 7 درصدی این محصولات را در بازار شاهد هستیم.

رییس اتحادیه لوازم خانگی در ادامه با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته و اعمال تحریم‌هاعلیه ایران که خروج بسیاری شرکت‌های بزرگ از جمله «ال‌جی» و «سامسونگ» کره‌جنوبی از بازار لوازم خانگی کشور را به دنبال داشت، در اظهاراتی عنوان کرد که تولیدکنندگان ایرانی این شرکت‌ها، تصمیم به جایگزینی محصولاتی جدید با استفاده از خطوط تولید، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی خود شدند. براساس اظهارات میری، پس از رایزنی‌های فراوان در نهایت مسوولان شرکت سام با یک شرکت چینی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید لوازم خانگی به توافق رسیدند که شرکت یاد شده قطعات و مواد اولیه شرکت‌های بزرگ اروپایی را تامین می‌کند و محصولات جدید این شرکت با نام ایرانی «سام» به‌تدریج وارد بازار خواهد شد.

به گفته این مقام صنفی، همچنین تولیدکنندگان«ال‌جی» در ایران، اکنون با شرکتی چینی به توافق رسیده‌اند که تامین‌کننده مواد اولیه و تجهیزات درجه یک برای شرکت‌های صاحبنام اروپایی است و محصولات جدید این شرکت با همین کیفیت با نام «جی‌ پلاس» وارد بازار خواهدشد. بنابه گفته‌های میری، تولید محصولات جدید یادشده با گارانتی‌های «سام‌سرویس» ‌و «گلدیران» تداوم خواهد داشت و مردم همچون گذشته کیفیت بسیار خوبی را از تولیدات آنها شاهد خواهند بود. برند سام ابتدا در محصولاتی همچون سیستم‌های صوتی و تصویری و سپس با وقفه‌ای کوتاه محصولات شوینده و برودتی تولید و وارد بازار خواهد شد. در ارتباط به برند «جی پلاس» نیز، تعداد محدودی تامین‌کننده پنل در جهان وجود دارد که همکاری با آن شرکت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت؛ بنابر این کیفیت تولید تلویزیون جی‌پلاس همچون گذشته که تحت برند ال‌جی تولید می‌شد، حفظ خواهد شد. اکنون تلویزیون جی‌پلاس در سیرجان تولید می‌شود و کارخانه دیگر تلویزیون‌‌سازی در قزوین در حال آماده‌سازی و تجهیز است و پس از آن طیف گسترده‌ای از محصولات این شرکت از جمله لباسشویی، ظرفشویی، مانیتور، اسمارت‌بُردها و حتی گوشی تلفن‌همراه، با همکاری تامین‌کنندگان صاحب فناوری خارجی در دستور کار است.

از سوی دیگر، حبیب‌الله انصاری رییس انجمن صنایع لوازم خانگی هم در اظهاراتی با بیان اینکه امروز صنعت در کشور ما به مرحله نوینی رسیده است و ما باید این توانمندی‌ها را بهتر از گذشته به عرصه نمایش بگذاریم عنوان کرد که امروزه تصور مردم در خرید لوازم خانگی خارجی است، اما این تفکر باید تغییر کرده و به سمت تولیدات داخل حرکت کند. به گفته او، 98 سال رونق تولید داخل است و زمانی می‌توانیم این شعار را محقق کنیم که تولید داخل افزایش یابد و به دنبال آن بازار داخل نیز توسعه یابد. انصاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که ایران با برخورداری از نیروی کار مختصص و تکنولوژی‌های به روز می‌تواند از مزیت همسایگی با 15 کشور بهره برده و با رشد صادرات میزان تولید داخل را نیز رونق دهد. او با اشاره به فروش لوازم خانگی قاچاق در داخل کشور بیان کرد: با وجود آنکه از سال 97 ورود کالاهای خارجی به کشور ممنوع شده، اما متاسفانه همچنان شاهد ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور هستیم که باید در راستای تحقق هدف رونق تولید به صورت جدی برای آن تصمیمی گرفته شود.