۰ نفر

انبارها سرریز از کالاها

۳۰ آبان ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 396162
انبارها سرریز از کالاها

مردم می‌توانند طی یک‌ماه آینده کالاهای مورد نیاز خود را با تخفیف‌های ویژه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری کنند، البته برنامه دولت این است که تخفیف‌های فعلی را تا شب عید ادامه دهد تا مردم نسبت به ثبات کالاها و بی‌تأثیر بودن قیمت بنزین بر نرخ کالاها اطمینان پیدا کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در آخرین روزهای سرد آبان ماه بازار شایعات داغ شده است، از گوشه و کنار شهر، در تاکسی و اتوبوس صحبت از گرانی است. گرانی که می‌تواند دامنگیر مابقی روزهای سال شود. برخی می‌گویند ذخایر استراتژیک کشور کم است و بزودی برخی کالاها نایاب می‌شود.

گروه دیگر هم این‌گونه دل مردم را خالی می‌کنند که گرانی کالاها از هفته‌های آینده آغاز می‌شود. در این میان برخی دیگر عنوان می‌کنند که صدمه دیدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پی اعتراض به قیمت بنزین باعث می‌شود که عرضه کالا با مشکل مواجه شود.

منتقدان دیگر می‌گویند کالاها از بنادر به خاطر اختلال در تلفن با چالش مواجه خواهد شد و کالاها به سهولت وارد مراکز توزیع نمی‌شود.

این دلنگرانی‌ها در حالی روز به روز دهان به دهان می‌شود که شرایط بازار آرام است و هیچ تلاطمی پیش‌بینی نمی‌شود.

خرید بدون دغدغه

عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و‌گوی کوتاهی که داشت، به موضوع بازار پرداخت و گفت: با قاطعیت می‌گویم که بازار با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد و مردم براحتی می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت مناسب و بدون دغدغه از گرانی تهیه کنند.

انبارها پر است

او ادامه داد که انبار کالاهای کشور پر است به‌گونه‌ای که در بنادر، انبارهای سطح شهر و سایر بخش‌ها دیگر جایی برای انبار کالایی وجود ندارد. بدین ترتیب کالاهای استراتژیک کشور دو برابر سال گذشته است. وقتی انبار کالایی سرریز است مردم نباید نگران باشند و به شایعات توجه نکنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان‌ می‌کند: وضعیت تمام کالاهای استراتژیک چون شکر، گوشت، مرغ، لاستیک، برنج و... بسیار خوب است و به طور قطع در هیچ‌کدام از کالاها در آینده شاهد گرانی نخواهیم بود.

یک نقطه در برابر دریا

قبادی می‌گوید: خسارتی که به فروشگاه‌ها وارد شده، چیزی نیست که بتواند بر توزیع و معیشت خانوارها اثر بگذارد. تعداد فروشگاه‌های صدمه دیده در برابر فروشگاه‌های موجود و فعال یک نقطه در برابر دریا است. او اظهارمی کند: وضعیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کالایی بسیار مطلوب است و هیچ زمان فروشگاه‌ها با چنین ذخایر کاملی روبه‌رو نبودند.

با بگیر و ببند بازار را کنترل نمی‌کنیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان می‌کند: قیمت کالاها تغییری نکرده و این گویای آن است که اصلاح قیمت بنزین نتوانست بر بازار اثر بگذارد. در حال حاضر ما با بگیر و ببند بازار را کنترل نمی‌کنیم، بلکه اهرم‌های نظارتی را بیشتر کردیم تا قیمت‌ها تغییری نکند و ثبات قیمت‌ها را در طول سال شاهد باشیم. او می‌گوید: هنوز تغییر قیمت کالایی (گرانی) به ما گزارش نشده است، هر زمان که گزارشی ارائه شود با سرعت بررسی خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم حقوق مصرف‌کنندگان ضایع شود.

جزئیات فروش ویژه

قبادی درباره وضعیت فروش کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گوید: از هفته جاری فروش فوق‌العاده و ویژه کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شده است. این طرح حداقل به‌مدت یک‌ماه اجرا خواهد شد و در تلاش هستیم با همکاری اصناف و تولیدکنندگان تا شب عید فروش فوق‌العاده را ادامه دهیم، این امر به آرامش بازار و حفظ قیمت‌ها کمک قابل توجهی می‌کند. در حال حاضر حداقل تخفیف‌ها 10 درصد و حداکثر 30 درصد است.

مردم به شایعات توجه نکنند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید می‌کند که مردم به شایعات توجه نکنند و به این امر اطمینان داشته باشند که دولت در راستای منافع ملی و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان حرکت خواهد کرد و در این مسیر اجازه نمی‌دهد حقی پایمال شود یا اینکه مردم با اصلاح قیمت بنزین شاهد گرانی باشند.

شیر مدارس هفته آینده

او عنوان می‌کند: از هفته آینده عرضه شیر مدارس در 8 استان کم برخوردار کشور آغاز می‌شود، این طرح از دیگر طرح‌های حمایتی دولت است.

نوسان قیمت در اکثر کالاها نداریم

در گفت‌و‌گوی دیگری که قبادی با شاتا داشته، گفته است: درصد گزارش‌های ارسالی به سامانه ۱۲۴ و تعزیرات حکومتی رشد داشته اما تخلفاتی که انجام گرفته تغییر محسوسی نداشته است که علت افزایش گزارش‌ها به حساسیت‌های مردم بخصوص در روزهای اخیر برمی‌گردد.

فروش‌ها سیستمی است

معاون امور بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سیستمی انجام می‌شود، بیان کرد: نظارت‌ها و بازرسی‌ها در این فروشگاه‌ها هم وجود دارد و البته فروشگاه‌های زنجیره‌ای واقعاً از ابتدای شروع طرح افزایش قیمت بنزین همکاری خوبی داشتند. به غیر از چند قلم کالای فصلی که به‌دلیل مسائل آب و هوایی و حمل‌و‌نقل با افزایش قیمت مواجه بودند، تقریباً اکثر قریب به اتفاق کالاها شرایط نسبتاً عادی را داشتند و نوسانات قیمت خاصی هم گزارش نشد.

بازرسی از بازار

قبادی با اعلام اینکه بالغ بر ۵۰ درصد از بازرسی‌های سطح بازار به‌صورت رندمی (نه پس از دریافت گزارش و شکایت) انجام می‌شود، می‌گوید: بخش شکایات مردمی هم به‌صورت ویژه مورد رسیدگی و پیگیری قرار می‌گیرد و بازرسین اتحادیه‌ها هم کار رسیدگی و کنترل بازار را انجام می‌دهند.

مداخله زیاد بازار ضرورتی ندارد

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه به‌صورت ویژه و فوق‌العاده بازار به آرامی تحت رصد است، گفت: سامانه 124 از ساعت 7 صبح تا 10 شب هم فعال است و دیگر بیشتر از این مداخله در بازار هم ضرورتی ندارد، چرا که مداخله بیش از حد از جهت روحی و روانی بازار را با مشکل مواجه می‌کند.

موج گرانی تحمیل نشود

در این میان رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفته است: کمیت و کیفیت بازرسی‌های وزارت صنعت از بازار افزایش یافته و همه امکانات در روزهای اخیر بسیج شده است تا در حق مردم اجحافی نشود و موج گرانی که بیشتر ناشی از بار روانی این قضیه است تحمیل نشود.

تا پایان سال گرانی ممنوع

 رحمانی افزوده است: طبق گزارش‌های میدانی که به دست آوردیم اقدامات وزارت صمت در جهت کنترل بازار مؤثر بوده است البته در برخی کالاها و خدمات مثل حمل و نقل تأثیرات واقعی را هم داریم که بحث جدایی دارد؛ بیشترین تلاش ما این است که به‌دلیل مباحث روانی به شکل سوءاستفاده‌ای گرانی صورت نگیرد وگرنه در برخی بخش‌ها ممکن است این تصمیم درصد پایینی روی برخی قیمت‌ها تأثیرگذار باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: طبق دستور رئیس جمهوری دولت و دستگاه‌های دولتی به هیچ عنوان تا پایان سال حق گران کردن هیچ کالایی را ندارند.

چه میزان پرونده؟

طبق گزارش‌های به‌دست آمده در مجموع ۴۰ هزار و ۷۹۷ مورد بازرسی در سطح کشور در حوزه عرضه انجام شده است.در همین راستا برای ۲ هزار و ۷۴۶ متخلف صنفی پرونده تشکیل و برای رسیدگی‌های بعدی به تعزیرات حکومتی هر یک از استان‌ها ارسال شده است.