۰ نفر

وضعیت سفید بنکداران مواد غذایی

۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۱۸
کد خبر: 395435
وضعیت سفید بنکداران مواد غذایی

اگر شما هم اهل بنکداری و خرید عمده مواد‌غذایی هستید، وقت و حوصله مراجعه به خرده‌فروشی‌های سطح شهر برای خرید مایحتاج روزانه را ندارید و برای خرید این محصولات راهی مراکز عمده‌فروشی شده‌اید، کاهش نسبی قیمت عمده‌فروشی برخی موادغذایی مانند رب گوجه‌فرنگی، تن‌ماهی، برخی انواع برنج خارجی، چای و حبوبات را شاهد بوده‌اید.

 از سوی دیگرقیمت عمده‌فروشی برخی مواد غذایی و کالاهای مصرفی مانند قندوشکر، روغن، مواد شوینده و محصولات سلولزی و بهداشتی تثبیت شده است. با وجود فراوانی عرضه و تثبیت یا کاهش نسبی قیمت عمده‌فروشی مواد غذایی، قیمت این اقلام در خرده‌فروشی‌های سطح شهر، فارغ از هرگونه نظارت و کنترل، همچنان بالا مانده یا در برخی موارد در حال افزایش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اقلامی که قبلا به بهانه افزایش نرخ یا حذف ارز دولتی واردات، رشد 3 برابری قیمت‌ها را تجربه کرده، هیچ تأثیرپذیری‌ای از تثبیت یا سیر نزولی نرخ ارز طی 3ماه گذشته و فراوانی عرضه به‌دلیل رشد تولید داخل و واردات نداشته است. مرور شرایط عرضه و قیمت عمده‌فروشی روز این اقلام بیانگر واقعیت‌های دیگری است.

موج تورم و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها پس از افزایش نرخ ارز و حذف ارز دولتی برخی اقلام خوراکی و کالاهای اساسی در بهار امسال، زمینه کمبود و افزایش 2تا 3 برابری قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی در بازار را فراهم کرد. به‌رغم این افزایش قیمت‌ها، طی 3‌ماه گذشته رفع مشکلات تخصیص ارز و تسهیل روند تامین کالاهای وارداتی و رشد عرضه محصولات تولید داخل موجب تثبیت یا کاهش قیمت عمده‌فروشی برخی از این اقلام شده، اما آثار این کاهش قیمت‌ها در بازار خرده‌فروشی، چندان مشهود نبوده و اغلب مردم از بالا ماندن یا افزایش چندباره قیمت مواد غذایی گلایه دارند. بالا ماندن قیمت خرده‌فروشی مواد غذایی در حالی است که شرکت‌های تولید‌کننده و عمده‌فروشان این محصولات از کاهش نسبی سود مصوب خود و ارائه تخفیف‌های بیشتر برای افزایش فروش این اقلام خبر می‌دهند. اما این تخفیف‌ها در مرحله توزیع مویرگی حذف شده و قیمت‌خرده‌فروشی این اقلام ثابت مانده و حتی در حال افزایش است. در واقع خرده‌فروشان به سود مصوب قانونی قانع نبوده و خلأ نظارت بر درج قیمت‌ها، علاوه بر فروش محصولات خرید قبلی با قیمت‌های بالاتر به مشتریان، در مواردی به بهانه کاهش عرضه، قیمت‌ها را نیز بالا می‌برند. ریشه این مشکلات در مقاومت خرده‌فروشان در برابر کاهش قیمت‌ها و قانع نبودن آنها به رعایت نرخ سود مصوب خرده‌فروشی12 تا 15درصدی است.

فراوانی و افت قیمت عمده‌فروشی 

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد وضعیت عرضه و قیمت خرده‌فروشی این محصولات، گفت: مواد غذایی به اندازه کافی وجود دارد و نرخ عمده‌فروشی برخی اقلام مانند رب گوجه فرنگی، ماکارونی و تن‌ماهی کاهشی شده است. قیمت تن‌ماهی از هزار تا هزار و 500تومان کاهش داشته و به‌دلیل فروکش کردن حباب قیمت ارز و کاهش هزینه تمام‌شده قوطی و ماهی تن، همچنان نزولی خواهد بود. علاوه بر آن شاهد هستیم که این روزها شرکت‌های تولید‌کننده و عرضه‌کننده اقلام بنکداری و عمده‌فروشان به‌دلیل قرار گرفتن در بورس رقابت برای عرضه، تخفیف‌های زیادی را در نرخ این اقلام برای فروش بیشتر آن اعمال می‌کنند اما این کاهش قیمت‌ها در سطح خرده‌فروشی را شاهد نبوده‌ایم و عملا مصرف‌کنندگان نفعی از این کاهش قیمت‌ها نبرده‌اند، مگر آنکه 4- 3نفر با خرید این اقلام از عمده‌فروشی‌ها و تقسیم آن، از این تخفیف‌ها بهره‌منده شوند. محمد آقاطاهر تأکید کرد که با وجود سیر نزولی یا تثبیت قیمت عمده‌فروشی اغلب محصولات بنکداری قیمت برخی اقلام وارداتی مانند برنج پاکستانی به‌دلیل ممنوعیت واردات و دپوی محصولات در گمرکات کشور افزایش یافته است که تا ابتدای آذر‌ماه و آزاد شدن واردات برنج، قیمت این محصول نیز نزولی خواهد شد.

ثبات نسبی نرخ عمده‌فروشی برنج 

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد قیمت عمده‌فروشی انواع برنج ایرانی و خارجی، گفت: برنج ایرانی و خارجی انواع مختلف دارد و قیمت عمده‌فروشی این محصول نیز بنابر نوع برند و کیفیت متفاوت است. اما نرخ بنکداری هر کیلوگرم برنج ایرانی بنابر نوع و با کیفیت خوب از 16تا 23هزار تومان در نوسان است. به این معنا که نرخ عمده‌فروشی ارقام پرمحصول برنج ایرانی مانند ندا و فجر براساس کیفیت و مناطق تولید از 15تا 18هزار تومان است. در مورد ارقام مرغوب برنج ایرانی مانند هاشمی، دم سیاه و صدری نیز قیمت‌عمده‌فروشی از 18تا بیش از 23هزار تومان، بنابر کیفیت و نوع برند متفاوت است. آقاطاهر افزود: متأسفانه با وجود ثبات نسبی نرخ عمده‌فروشی برنج، قیمت خرده‌فروشی این اقلام حتی در واحدهای صنفی دارای پروانه کسب با سود مصوب قانونی 12تا 15درصدی (پس از کسر هزینه‌ حمل، باربری و تخلیه) به‌مراتب بیش از نرخ عمده‌فروشی است و در واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب نیز شاهد رشد ناخالص فروشی، اختلاط و افزایش بیشتر قیمت انواع مختلف برنج ایرانی هستیم.

نوسان قیمت برنج خارجی 

ممنوعیت واردات و دپوی برنج‌های وارداتی در گمرکات موجب کمبود و افزایش قیمت برخی اقلام برنج خارجی مانند، برنج باسماتی در بازار شده است. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، بااشاره به نوسان قیمت‌ها در بازار برنج خارجی، اعلام کرد: در بازار برنج خارجی نیز200هزار تن برنج خارجی در گمرکات دپو شده است و قیمت برنج پاکستانی به‌دلیل کاهش واردات و عرضه، افزایش یافته و نرخ عمده‌فروشی هر کیلوگرم این رقم برنج با کیفیت پایین به کمتر از 10هزارتومان و نوع با کیفیت آن به 14تا 15هزار تومان افزایش یافته است این در حالی است که قبلا نرخ این نوع برنج 9تا 10هزار تومان بوده است. در برنج هندی نیز نرخ عمده‌فروشی این نوع برنج بنابر نوع (دانه بلند و دانه کوتاه) یا نوع برند از 7هزار و 500تا 8هزار و 500تومان در نوسان است و طی 15روز آینده با آزادسازی واردات برنج، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

نافرمانی قیمت‌ها در بازار رب گوجه ‌فرنگی

با وجود کاهش قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به 600تا 800تومان در فصل برداشت، بالا ماندن نرخ گوجه‌فرنگی در بازار موجب واکنش سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی و الزام تولید‌کنندگان به کاهش قیمت‌ها شد؛ موضوعی که رئیس اتحادیه بنکداران با اشاره به آن  اعلام کرد: اکنون نرخ عمده‌فروشی هر قوطی رب گوجه‌فرنگی بنابر نوع برند، غلظت،  رنگ و کیفیت از 8هزار و 500تا 12هزار تومان است اما متأسفانه نرخ خرده‌فروشی 16هزار و 500تومانی روی قوطی همه انواع رب گوجه‌فرنگی درج و به مردم عرضه می‌شود. باید این مشکل در یک‌جا حل شود و قیمت خرده‌فروشی رب در بازار بنابر کیفیت این محصول تعیین شود. آقاطاهر با بیان اینکه قیمت خرده‌فروشی همه انواع رب گوجه‌فرنگی توسط سازمان حمایت 16هزار و 500تومان اعلام شده است، گفت: این اعلام نرخ موجب شده تا همه برندها فارغ از کیفیت و نوع محصول، قیمت مذکور را روی بسته‌بندی محصولاتشان درج کنند. این در حالی است که قیمت عمده‌فروشی رب‌گوجه کاهش داشته و بنابرکیفیت و نوع برند متفاوت است.

نبض بازار

مواد غذایی به اندازه کافی وجود دارد و نرخ عمده‌فروشی برخی اقلام مانند رب گوجه‌فرنگی، ماکارونی و تن‌ماهی کاهشی شده است. قیمت تن‌ماهی از هزار تا هزار و 500تومان کاهش داشته و به‌دلیل فروکش کردن حباب قیمت ارز و کاهش هزینه تمام‌شده قوطی و ماهی تن، همچنان نزولی خواهد بود

عرضه چند نرخی

 نرخ عمده‌فروشی هر قوطی رب گوجه‌فرنگی بنابر نوع برند، غلظت، رنگ و کیفیت از 8هزار و 500تا 12هزارتومان است، اما متأسفانه نرخ خرده‌فروشی 16هزار و 500تومانی روی قوطی همه انواع رب گوجه‌فرنگی درج و از مردم دریافت می‌شود