۰ نفر

برای مقابله با گرانی

گشتِ نامحسوس کنترل قیمت کالا فعال شد

۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۵۴
کد خبر: 395359
گشتِ نامحسوس کنترل قیمت کالا فعال شد

مسئولین درباره نظارت بر بازار با توجه به اصلاح قیمت بنزین به مردم اطمینان خاطر دادند که نظارت‌ها دقیق، مستمر و کارآمد خواهد بود و به‌صورت جدی پیگیری خواهد شد و مردم نگران نباشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اسماعیل مهدی‌پور مدیرکل نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت درباره نظارت کارآمد بر بازار گفت: بعد از افزایش قیمت بنزین جلسه کارگروه در روز جمعه 24 آبان برگزار و تصمیماتی برای مدیریت بازار اتخاذ شد.

وی گفت: یکی از تصمیمات این بود که افزایش قیمت کالاها ممنوع اعلام شد. همچنین اقدامات نظارتی بر بازار و اصناف تشدید شود. حسب مصوبات کارگروه تنظیم بازار سازمان حمایت در 25 آبان در ابلاغیه‌ای به تشکل‌ها اعلام کرد که هرگونه افزایش قیمت ممنوع  است و این در زمینه ابلاغیه عمومی تلقی می‌شود و برای مدیریت بازار باید هم‌افزایی داشته باشند.

مهدی‌پور گفت: در عرضه کالا نیز در مکاتبه با فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اتاق اصناف و مراکز پخش اعلام شد هرگونه تغییرقیمتی که از مبادی تأمین انجام می‌شود به سازمان حمایت اعلام شود و مذاکراتی هم با تشکل‌ها انجام شده که تشکل‌ها و اتحادیه‌های پخش اعلام آمادگی برای همکاری داشته‌اند و ارسال دستورالعمل نظارتی لازم به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در راستای گشت مشترک با تعزیرات حکومتی برای رصد بازار به‌صورت محسوس و نامحسوس انجام شده است.

مدیرکل نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت افزود: روز گذشته 20 اکیپ برای مناطق مختلف تهران تقسیم‌بندی شدند و در بررسی‌ها خللی در کار بازار و عرضه و تقاضا مشاهده نشده است البته رصد بازار به‌صورت مستمر انجام خواهد شد.

او اضافه کرد: از روز جمعه همه کالاها مشمول تثبیت قیمت‌گذاری سازمان حمایت شده‌اند و حق افزایش قیمت تا اطلاع ثانوی نخواهند داشت. نظارت بر قیمت کالاها و رصد بازار به‌صورت مستمر انجام می‌شود. با دستورالعمل‌های تهیه‌شده رصد، پایش و تشدید نظارت‌ها انجام می‌شود.

علی عوض‌پور مشاور اتاق اصناف گفت: اتاق‌های اصناف در راستای سیاست‌های تنظیم بازار و سیاست‌های دولت اولویت‌هایی در شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری به وزارت کشور اعلام کرده است و از آنجایی که اصناف آخرین حلقه زنجیره تأمین و توزیع کالا هستند واحدهای صنفی مکلف هستند در راستای سیاست‌های تنظیم بازار کالا را عرضه کنند که در همین راستا هزار و 570 بازرس در سطح کشور کار بازرسی و نظارت را انجام می‌دهند، علاوه بر این با توجه به 7 هزار و 800 اتحادیه صنفی در کشور بر تشدید بازرسی‌ها تأکید شده است، بازرسی‌ها از روز جمعه آغاز شده و  تا این لحظه افزایش قیمتی نداشته‌ایم و تا اطلاع ثانوی نیز هیچ کالا و خدماتی افزایش قیمت نخواهد داشت.

عوض‌پور در ادامه گفت: کالاهایی که متأثر از حمل‌ونقل می‌شوند دسته‌بندی شده‌اند و سهمیه‌ها برای مدیریت حمل‌ونقل مشخص شده است. در جلسات دیروز و امروز به تشکل‌ها نقطه نظرات سازمان حمایت ابلاغ شده است و تشدید نظارت یکی از اولویت‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار از اولین ساعات جمعه تشکیل جلسه داده است و به‌صورت روزانه نظارت‌ها را انجام خواهد داد. دولت اگر بتواند کالا را به‌اندازه کافی تأمین کند مشکلی در توزیع و تزریق کالا نخواهیم داشت قیمت‌ها نیز افزایش نخواهند یافت و سیاست‌ها نیز اثرگذار خواهد بود.

عوض‌پور گفت: 350 بازرس تحت نظارت اصناف تهران فعالیت می‌کنند همچنین بیش از 135 اتحادیه داریم که با بازرسین حرفه‌ای خود کار نظارت و بازرسی را انجام می‌دهند.

او افزود: با توجه به وسعت تهران بازرسی‌ها به‌صورت منطقه‌ای انجام می‌شود و بازرسی‌های مشترک نیز با سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود.

محمد علی اسفنانی معاون سازمان تعزیرات حکومتی گفت: آنچه در قانون وظیفه سازمان تعزیرات آمده رسیدگی به تخلفاتی است که از طریق اتاق اصناف، سازمان حمایت و مردم اعلام می‌شود که بررسی می‌شود و حکم صادر می‌کنیم.

معاون سازمان تعزیرات حکومتی ابراز کرد: قانون اجازه داده شعب و رؤسای شعب ما همراه گشت‌ها در محل حضور داشته باشند و با تشکیل شعبه سیار کار نظارت را انجام دهند.

او اضافه کرد: 70 شعبه سازمان تعزیرات در تهران کار نظارت را انجام می‌دهند.

اسفنانی گفت: کار نظارت سازمان تعزیرات حکومتی شبانه‌روزی است و ساعت مشخصی برای فعالیت نداریم بلکه در تمام ساعات شبانه‌روز آماده انجام وظیفه و فعالیت هستیم و در محل حضور خواهیم داشت.

او با توجه به اعلام اینکه هیچ افزایش قیمتی قابل قبول نیست گفت: رسیدگی‌ها انجام می‌شود، پرونده تشکیل و حکم صادر خواهد شد. از امروز بازرسین سازمان تعزیرات در سطح شهر تهران حضور یافتند و کار نظارت بر قیمت‌ها را انجام دادند.

سیدمجتبی شفیعی دبیر ستاد پایش حمل‌ونقل شهری وزارت کشور گفت: روز جمعه بعد از اجرای طرح سامانه پایش حمل‌ونقل تشکیل و دستورالعمل‌ها ابلاغ شد. کارگروهی متشکل از وزیر کشور، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت نفت تشکیل و جلساتی مبنی بر سهمیه‌بندی خودروها برگزار شد. موارد دیگر نیز در دستور کار است که به‌صورت پویا بررسی می‌شود و در صورت تغییر اعلام و برای اجرا ابلاغ می‌شود.

او افزود: یکی از موارد کرایه‌ها و نرخ‌هاست که ممکن است موجب نگرانی باشد و تا این لحظه در سراسر کشور حتی یک مورد افزایش قیمتی مشاهده نشده است و تاکنون تخلفی از لحاظ افزایش نرخ کرایه‌ها روی نداده است. با توجه به تصمیم‌گیری‌ها فعلاً هیچ تغییر قیمتی نخواهیم داشت و ابزارهای نظارتی تحت نظارت سازمان حمایت اعمال می‌شود.