۰ نفر

کشف کارخانه تولید تنباکو معسل جعلی

۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۴۶
کد خبر: 395141
کشف کارخانه تولید تنباکو معسل جعلی

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از کشف یک کارخانه بزرگ تولید تنباکو معسل تقلبی با جعل برندهای رسمی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا تاجدار، از راه‌اندازی واحدهای صیانت از محصول از سوی برخی شرکت‌های واردات قانونی با همکاری نیروهای بازنشسته نیروی انتظامی برای شناسایی محصولات جعلی و تقلبی خبر داد و خاطرنشان کرد: اخیرا با همکاری همین واحدها یک کارخانه بزرگ تولید تنباکو معسل جعلی که محصول بی‌کیفیت تولیدی را با جعل برندهای دیگر عرضه می‌کرد، در شهریار کشف شد که شبکه توزیع گسترده‌ای هم تشکیل داده بود.

به گفته وی، هیچ نظارتی بر واحدهای غیرمجاز نیست؛ این واحدها هر موادی را بخواهند وارد ترکیب تنباکو می‌کنند و محصول آن‌ها بهداشتی نیست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی یکی از راه‌های تشخیص کالای تقلبی را، فاصله قیمتی محصولات جعلی با واقعی عنوان کرد و گفت که البته این روش برای مصرف‌کننده نهایی دشوار است؛ چراکه برخی توزیع‌کنندگان برای سود بیشتر، محصول خود را از تولیدکنندگان غیرمجاز تهیه می‌کنند و با قیمت محصولات واقعی و اصلی می‌فروشند.

وی اظهار کرد: برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا به دلیل محدودیت تولید و واردات قانونی، باعث افزایش قیمت و در نتیجه ترغیب متخلفان به واردات از مبادی غیررسمی یا تولید مشابه و جعل محصولات وارداتی می‌شود، که معمولا این محصولات را با قیمت کمتر در اختیار توزیع‌کننده یا مصرف‌کننده قرار می‌دهند.

دو هفته پیش فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد در یک واحد زیرزمینی تنباکو با استفاده از فضولات حیوانی تولید شده است. در این باره دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران اعلام کرد که استفاده از فضولات حیوانی در تهیه تنباکو می‌تواند انواع آلودگی‌های قارچی، میکروبی و انگلی را وارد بدن انسان کند.

همچنین با توجه به اینکه وجود فضولات حیوانی باعث ایجاد بوی بد در تنباکو می‌شود، متخلفان اقدام به اضافه کردن اسانس و طعم به تنباکو می‌کنند که مصرف آن‌ها می‌تواند منجر به نوعی ذات‌الریه شده و حتی فرد مصرف‌کننده را به سوی نارسایی تنفسی، بستری شدن در آی‌سی‌یو و حتی مرگ سوق دهد.