۰ نفر

رکود،حرف نخست بازار آچار و ابزار برقی

۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۵۲
کد خبر: 395017
رکود،حرف نخست بازار آچار و ابزار برقی

بازار ابزار دستی و برقی از جمله بازارهایی است که به‌دلیل وابستگی بالا به واردات، پس از نوسان نرخ ارز رشد تا سه برابری قیمت‌ها را تجربه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  از سوی دیگر ممنوعیت واردات آچارهای دستی برای حمایت از ساخت داخل این محصولات و ناتوانی تولید‌کنندگان داخلی در تامین نیاز بازار، موجب افزایش سهم قاچاق از بازار این اقلام شده است. با فریدون غمام‌نو- رئیس اتحادیه ابزارفروشان- گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت بازار ابزار  چگونه است؟

با توجه به ممنوعیت واردات و سختگیری در برخورد با واردات قاچاق و کمبود تولید داخل انواع آچار دستی اکنون برای تامین نیاز بازار به این اقلام با مشکل مواجه هستیم و هر چه که پیش می‌رویم به‌دلیل ناتوانی تولید داخل در تامین نیاز بازار مصرف کمبود و افزایش قیمت تشدید می‌شود. در زمینه ابزار برقی نیز با توجه به مجاز بودن واردات، مشکلی در تامین این اقلام نداریم اما کسب و کار این صنف وابستگی زیادی به ساخت‌وساز دارد و با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن، در صنف ابزارفروشان نیز رکود حرف نخست را می‌زند . در بازار ابزار برقی  ممکن است کالا به اندازه کافی وجود داشته باشد اما وضعیت بازار خوب نیست. با توجه به اینکه مصرف ابزارآلات در بخش ساختمان و صنعت است رکود حاکم بر این کسب و کارها بازار صنف ابزارفروشان را نیز به رکود کشانده است.

چه میزان از نیاز بازار به ابزار دستی و برقی، با واردات تامین می‌شود؟

در زمینه ابزار برقی اصلا تولید داخل نداریم و 100درصد نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود و برخی تولیدکنندگان داخلی مانند حدید برش که مدعی تولید داخل این محصولات هستند نیزتنها قطعات ابزارهای برقی را از چین وارد کرده و در داخل کشور مونتاژ می‌کنند. متأسفانه با وجود دانش فنی و نیروی انسانی ماهر، اقدام مناسبی برای ساخت داخل ابزار برقی صورت نگرفته است. در زمینه آچارهای دستی نیز برخی شرکت‌ها فعالیت دارند اما این میزان تولید داخل تنها جوابگوی کمتر از 10درصد نیاز بازار است  و به‌دلیل ممنوعیت واردات برای حمایت از تولید داخل، متأسفانه از همان ابتدا زمینه واردات قاچاق این اقلام وجود داشته است. سختگیری‌های اخیر برای برخورد با قاچاق آچارهای دستی موجب کاهش عرضه و نوسان قیمت‌ها در بازار این اقلام شده است.

تأثیر نوسان نرخ ارز بر قیمت ابزار چگونه بوده است؟

پس از رشد 2تا سه برابری نرخ ارز با توجه به واردات ابزار برقی با نرخ ارز آزاد، قیمت این محصولات در بازار خرده‌فروشی نیز 2تا 3برابر افزایش یافت. اما اکنون با تثبیت قیمت ارز، نرخ ابزار برقی و آچارهای دستی در بازار نیز تا حدودی تثبیت شده است.

چه میزان از نیاز بازار از طریق قاچاق تامین می‌شود؟

با توجه به شرایط تامین و عرضه، اکنون در بازار ابزارهای برقی به‌دلیل واردات رسمی این اقلام، کالاهای قاچاق سهم چندانی ندارد اما در بازار آچارهای دستی به‌دلیل ممنوعیت واردات و با وجود تشدید برخوردها با واردات و عرضه محصولات قاچاق از چند‌ماه پیش، شاهد افزایش سهم قاچاق از بازار این اقلام هستیم، به‌نحوی که اکنون 90درصد آچار دستی موجود در بازار کشورمان به شیوه قاچاق وارد می‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها 10درصد تولید داخل است.