۰ نفر

گزارش میدانی از رشد قیمت درج‌شده روی بسته‌بندی فرآورده‌های لبنی در بازار

نرخ شیر و لبنیات چرب‌تر شد

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۳۲
کد خبر: 391693
نرخ شیر و لبنیات چرب‌تر شد

عرضه چندنرخی انواع شیر، ماست و پنیر مشمول قیمت‌گذاری دولتی به رویه‌های معمول در بازار خرده‌فروشی لبنیات تبدیل شده است.

اگر شما هم جزو اقشار نسبتا مرفهی هستید که هنوز شیر و لبنیات به‌دلیل افزایش شدید قیمت‌ها از سبد مصرفی خانوارتان حذف نشده است، پس باید تغییرات هفتگی و ماهانه قیمت انواع فراورده‌های لبنی از لوکس و کم‌مصرف گرفته تا محصولات لبنی پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار را مشاهده کرده باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شرکت‌های لبنی در حالی همچنان بر طبل افزایش قیمت‌ها می‌کوبند که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و ستاد تنظیم بازار بر برخورد با تخلفات کم‌فروشی و گرانفروشی این اقلام تأکید می‌کنند؛ برخوردهایی که کمتر خبری از نتایج نهایی یا ثمربخشی آن در الزام شرکت‌های لبنی به اصلاح و بازگرداندن قیمت‌ها، منتشر شده است. بررسی آخرین نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار برای فراورده‌های لبنی مشمول قیمت‌گذاری دولتی نشان می‌دهد که با وجود افزایش چندباره نرخ فراورده‌های لبنی پرمصرف (شیر، ماست و پنیربسته‌بندی) تا خرداد‌ماه امسال، شرکت‌های لبنی نرخ‌های چندگانه‌ای را روی بسته‌بندی محصولات خود درج می‌کنند که با قیمت‌های مصوب، نزدیکی چندانی ندارد.

افزایش خزنده قیمت شیر و لبنیات مشمول قیمت‌گذاری و انواع فراورده‌های لبنی کم‌مصرف خارج از شمول حیطه قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار در حالی موجب حذف این اقلام از سبد مصرفی برخی اقشار کم درآمد شده که اکنون نرخ برخی اقلام پنیر بسته‌بندی یو اف و تتراپک یا ماست دبه‌ای و شیر‌کم‌چرب و پرچرب نسبت به نرخ مصوب، رشد قابل توجهی داشته است. این افزایش و تغییرات قیمتی در سایر فراورده‌های لبنی لوکس و کم‌مصرف مانند انواع دوغ، خامه، کره و محصولات لبنی طعم‌دار و با چربی بیش از 3.2درصد به‌مراتب بیش از اقلام لبنی پرمصرف و مشمول قیمت‌گذاری دولتی است.

پیشی‌گرفتن گرانفروشی از نرخ مصوب

طبق روال همیشگی شرکت‌های لبنی برای افزایش قیمت شیر و لبنیات، معمولا با ارائه مستندات افزایش هزینه تمام‌شده شیر به‌خصوص نرخ شیر خام درخواست افزایش قیمت را به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کنند اما همواره قبل از افزایش رسمی قیمت‌ها این شرکت‌ها به پیشواز گرانی لبنیات رفته و نرخ‌های تازه‌ای را روی بسته‌بندی اقلام لبنی درج می‌کنند؛ رویه‌ای که در آذر‌ماه سال گذشته نیز با ابلاغ نرخ‌های مصوب اتفاق افتاد و حتی رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی از کاهش 7تا 11درصدی قیمت انواع لبنیات در بازار خبر داده و بر بازگشت قیمت‌ها تأکید کرده بود اما قیمت‌های جاری لبنیات نه‌تنها کاهش نیافت بلکه از ابتدای سال98 بار دیگر شرکت‌های لبنی با استناد به افزایش نرخ شیر خام به 2هزار و 390تومان و افزایش قیمت سایر نهاده‌های تولید، ضمن ارائه درخواست افزایش رسمی قیمت‌ها به پیشواز گرانی لبنیات رفتند. در نهایت نیز ستاد تنظیم بازار در چهلمین جلسه کارگروه۲۲ خرداد‌ماه امسال، افزایش قیمت محصولات لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر را تصویب و ابلاغ کرد. با گذشت چند‌ماه از ابلاغ این نرخ مصوب، بار دیگر شرکت‌های لبنی ساز افزایش خزنده قیمت‌ها را کوک کرده‌اند، به‌نحوی که برخی از شرکت‌های لبنی بدون داشتن هیچ‌گونه مصوبه‌ای اقدام به افزایش قیمت کرده و عرضه چندنرخی فراورده‌های لبنی در بازار رایج شده است. قیمت شیر بطری یک‌لیتری کم‌چرب در حالی براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار 4هزار و 900تومان تعیین شده که برخی شرکت‌ها با درج قیمت روی بسته‌بندی، این محصول را به نرخ بیش از 5هزار 400تومان به مشتریان عرضه می‌کنند.

تعیین سقف قیمتی؟

قائم‌مقام بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت  در مورد تغییر قیمت لبنیات اعلام کرد:‌ بازار اقلام کالایی از ثبات و آرامش برخوردار است اما معمولا در شش‌ماهه دوم سال تقاضا برای مصرف لبنیات بیشتر می‌شود. حسین مدرس خیابانی افزود: با وجود این، هرگونه فروش فراورده‌های لبنی مشمول قیمت‌گذاری به نرخ بیش از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار تخلف بوده و مشمول برخوردهای نظارتی است. او تأکید کرد که هنوز هم شرکت‌های لبنی ملزم به رعایت نرخنامه تعیین‌شده برای انواع فراورده‌های لبنی پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار هستند و تغییری در قیمت‌این اقلام حاصل نشده است. اما با وجود ابلاغ نرخ مصوب شیر و لبنیات پرمصرف در سال98، اخیرا مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تعیین سقف قیمت کیفی‌ترین شیر خام و ۱۴ فراورده‌ لبنی دیگر خبر داده و با اشاره به آخرین تصمیمات گرفته‌شده در چهلمین جلسه کارگروه تنظیم بازار اعلام کرد که   با توجه به دریافت اطلاعاتی مبنی بر افزایش قیمت شیرخام به‌ویژه از سوی واحدهای دامداری صنعتی، پیگیری لازم درخصوص رعایت سقف قیمت‌های مصوب انجام گرفته است. علیرضا رستمی، افزود: گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قیمت برخی محصولات لبنی توسط چند واحد تولیدی، دریافت شده که در این زمینه نیز پرونده تخلف برای واحدهایی که از مصوبات قانونی تمکین نکرده‌اند تشکیل و به مراجع تعزیری ارسال شده است.

عرضه لبنیات چندنرخی در بازار

گزارش میدانی از قیمت درج‌شده روی بسته‌بندی برخی انواع فراورده‌های لبنی پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری نشان می‌دهد که اکنون انواع شیر، ماست و پنیر با نرخ‌هایی متفاوت که در برخی موارد بیش از نرخ مصوب است به مشتریان عرضه می‌شود. به‌نحوی که شیر پرچرب بطری یک لیتری با 3.2درصد چربی می‌ماس 5هزار و 400، شیر بطری یک لیتری دامداران کم‌چرب و پرچرب 5هزار و 300، شیر بطری یک لیتری پاژن کم‌چرب 4هزار و 900، پرچرب 5هزار و 400، شیر بطری یک‌لیتری دامداران کم‌چرب و پرچرب 5هزار و 300، شیر بطری یک لیتری مانیزان کم‌چرب 5هزارو 400، پرچرب 5هزار و 800، شیر پاکتی طعم‌دار دنت شرکت سحر 125سی.سی 2هزار تومان و شیر نایلونی 900گرمی پگاه 3هزار و 200تومان قیمت خورده است. همچنین روی بسته‌بندی پنیر هراز 400گرمی پرچرب 9هزار و 700، کم‌چرب 9هزار، پگاه بسته‌بندی400گرمی با 3درصد چربی 9هزار و 500، پگاه شهری 400گرمی 9هزار، پگاه لاکتیکی 400گرمی 8هزار و500، سفید آمل کاله 400گرمی کم‌چرب 11هزار و 200 و دامداران 400گرمی پرچرب 8هزار و 500تومان قیمت درج شده است. در بازار ماست نیز ماست پاژن 1.5کیلویی باچربی 3.2درصد 10هزار، کم‌چرب 9هزار، دامداران پرچرب 1.5کیلویی 11هزار و 500، کم‌چرب 11هزار، پگاه یونانی 1.5کیلویی 20هزار، پگاه دبه‌ای 2.5کیلویی پرچرب 14هزار، کم‌چرب 13هزار، چوپان دبه‌ای 2کیلو و200گرمی پرچرب (4.2درصد چربی) 17هزار و 500، پگاه گلپایگان پرچرب 2کیلو و 200گرمی 18هزار، چوپان 1.5کیلویی کم‌چرب و پرچرب 11هزار، آرسیل هزار گرمی پگاه کم‌چرب 5هزار و 900 و پرچرب 6هزار و 500تومان به مشتریان عرضه می‌شود. از سوی دیگر قیمت برخی دیگر از انواع فراورده‌های لبنی خارج از شمول قیمت‌گذاری نیز افزایش داشته است، به‌نحوی که خامه صورتی پگاه 30درصد چربی 250میلی‌لیتر 7هزار و 500، کره شکلی 100گرمی 4هزار و 500، کره‌گیاهی آذربایجان 700گرمی 6هزار و 300و دوغ 1.5لیتری عالیس 6هزار و 800تومان قیمت خورده است.

نبض بازار

حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام بازرگانی وزارت صنعت  اعلام کرد، هنوز شرکت‌های لبنی ملزم به رعایت نرخنامه تعیین‌شده برای انواع فراورده‌های لبنی پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار هستند و تغییری در قیمت‌این اقلام حاصل نشده است