۰ نفر

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

پیش‌بینی و کنترل بازار با رصد آنلاین قیمت‌ها/ اطلاع‌رسانی بهای خدمات استانی گام بعدی سامانه124

۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۱۹
کد خبر: 390840
پیش‌بینی و کنترل بازار با رصد آنلاین قیمت‌ها/ اطلاع‌رسانی بهای خدمات استانی گام بعدی سامانه124

یک مقام مسئول در سازمان حمایت با اشاره به سامانه رصد آنلاین 100قلم کالا به صورت روزانه گفت: این سامانه قدرت پیش‌بینی و کنترل بازار را افزایش خواهد داد.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ مهرداد ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره جزییات عملکرد سامانه رصد آنلاین قیمت کالا‌ها توضیح داد: در حال حاضر 100قلم کالا تحت رصد آنلاین قرار دارد، یعنی ما هر روز به صورت مستمر قیمت 100قلم کالا را تهیه و اطلاعات آن را به مسئولان ارائه کرده و بخشی از این اطلاعات را در پرتال 124برای عموم مردم بارگذاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: به طور کل لیست اقلام ما بیش از 100قلم است اما عمدتا کالاهای پرمصرف خانوار به صورت روزانه رصد می‌شوند که البته قیمت این کالا‌ها در فواصل زمانی مختلف متفاوت است، به طور مثال هندوانه در برخی فصول تقاضا دارد و مسلما قیمت آن در تمام سال یکسان نخواهد بود.

ایزدی درباره هدف ایجاد سامانه رصد آنلاین قیمت کالا‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف ما با ایجاد این سامانه نظارت بر قیمت‌ها است؛ رویکرد اول این سامانه گذشته‌نگر است یعنی تاثیر سیاست‌های قبلی دولت بر قیمت کالا‌ها را ارزیابی کنیم، رویکرد دوم آینده‌نگری است که ما بیشتر بر این رویکر تاکید داریم.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه رویکرد دوم بیشتر جنبه نظارتی دارد افزود: در این سامانه تغییر قیمت یک کالا همراه با تغییر بهای نهاده‌های آن رصد می‌شود؛ این موضوع به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم اگر قیمت نهاده‌ای بالا برود بر قیمت نهاده دیگری تاثیرگذار خواهد بود مثلا اگر قیمت دان مرغ افزایش یابد می‌تواند یک عامل موثر بر جهش قیمت گوشت مرغ باشد.

به گفته ایزدی، ممکن است تغییر بهای نهاده حدود یک ماه آینده بر قیمت کالا تاثیر بگذارد اما با رصد آنلاین می‌توانیم قیمت آینده را پیش‌بینی و کنترل کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: البته باید به این نکته توجه کنیم که علاوه بر قیمت نهاده تولید، پارامتر‌های دیگری نیز بر بهای یک کالا اثرگذار است اما نهاده‌ها مهم‌ترین پارامتر مورد رصد ماست، به طور مثال ممکن است قیمت نهاده تولید کالایی افزایش یابد اما بررسی ما نشان می‌دهد که تقاضا برای آن کالا در ماه بعدی کمتر خواهد شد بنابراین تغییر بهای نهاده تاثیری بر قیمت نهایی کالا نخواهد گذاشت و بالعکس.

ایزدی با بیان اینکه فعالیت سامانه رصد آنلاین قیمت کالا‌ها ادا‌مه‌دار خواهد بود و روز به روز در حال است، اظهار کرد: در همین راستا سامانه 124 نیز برای ارائه اطلاعات به عموم جامعه ایجاد شده که مردم با مراجعه به این سایت می‌توانند تغییرات قیمت کالا‌ها را متوجه شده و حتی برای برخی کالا‌ها مانند شکر که قیمت مصوب دارد در صورت گرانفروشی از طریق این سامانه تخلف را گزارش دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رصد آنلاین قیمت‌ها جلوی تخلفات را خواهد گرفت یا خیر بیان کرد: البته یک سایت به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات کشور را حل کند اما سامانه رصد آنلاین قیمت کالا‌ها اقدام موثری در جهت جلوگیری از تخلفات قیمتی است.

ایزدی همچنین از استانی کردن قیمت خدمات به عنوان گام بعدی سامانه رصد آنلاین خبر داد و گفت: کالا‌هایی مانند شکر که قیمت مصوب دارند برای همه استان‌ها با نرخ یکسان عرضه می‌شود اما برای مثال برای کالایی مانند رب گوجه‌فرنگی که برای تامین مواد اولیه‌ آن ارز دولتی داده نمی‌شود با مشوت اتحادیه صنف سقف قیمتی اعلام می‌کنیم تا نه تولیدکننده ضرر کند و نه مصرف کننده.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اضافه کرد: این اقدام یک فضای رقابتی بین تولیدکنندگان ایجاد می‌کند تا با کاهش قیمت نهاده تولید قیمت نهایی کالا را  نیز کاهش دهند.

ایزدی خاطرنشان کرد: هدف ما برای آینده این است که بهای خدمات در هر استان را نیز به تفکیک در سامانه 124 اعلام کنیم مثلا بهای خدماتی مانند اتوشویی، مکانیکی و آرایشگری که برای همه شهرها یکسان نیست به صورت تفکیک شده و مختص هر استان اعلام خواهد شد، البته این اقدام زمان‌بر بوده ولی کار‌های مقدماتی آن انجام شده است.

این مقام مسئول در پایان گفت: درمورد نان باید به این نکته اشاره کنم که در سامانه رصد آنلاین قیمت‌ها، به دلیل متغیر بودن بهای این محصول در هر استان، ما فقط قیمت مصوب نان در شهر تهران را لحاظ کرده‌ایم اما قیمت بقیه کالا‌ها کشوری است.