۰ نفر

تاثیر مثبت گمرک الکترونیک در مبارزه با قاچاق

۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۲۷
کد خبر: 389952
تاثیر مثبت گمرک الکترونیک در مبارزه با قاچاق

معاون برنامه ریزی وامور بین الملل گمرک با بیان اینکه ۷۵درصد از کل اطلاعات زنجیره تامین تجارت فرامرزی توسط گمرک تولید می‌شود، گفت:سایر سازمان ها۲۵درصد تبادل اطلاعات را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گمرک ایران، علی بعیدی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما با دفاع از عملکرد گمرک الکترونیک در مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عملکرد گمرک در بکارگیری سامانه های الکترونیک را تشریح کرد.

بعیدی با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی گمرک در خط پیکان این جنگ در سر مرزها از اقتصاد کشور حفاظت می کند و مرزبان اقتصادی کشور است، گفت: سازمان های دخیل در امر تجارت باید به گمرک در ارائه اطلاعات کمک و از این سازمان پشتیبانی کنند نه اینکه صرفا ما به آنها اطلاعات بدهیم.

وی افزود: در برخی اقداماتی که گمرک از سال ۹۱ و ۹۲ به عنوان پیشتاز در حوزه پنجره واحد فرامرزی و تبادل اطلاعات با سایر سازمان ها انجام داده، توافقاتی بوده که گفته می شود گمرک تبادل داده ندارد. 

معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد حجم تجارت فرامرزی را گمرک در زنجیره تامین تجارت با ایجاد دیتا و تبادل با سازمان ها انجام داده است، افزود: درحالی که سایر سازمان ها ۲۵ درصد تبادل اطلاعات را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۱ گیگابایت اطلاعات ارسالی به سازمان ها در شهریور و مهر ماه داشته ایم و ۲۱ گیگابایت هم اطلاعات گرفته ایم، گفت: همچنین از نظر تراکنش گمرک ۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تراکنش در دو ماه اخیر داشته است.

معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک با بیان اینکه اگر بحث تبادل داده به منظور ایجاد شبکه اطلاعاتی در زنجیره تامین است، گمرک پیشتاز بوده است، گفت: برای درست انجام دادن کار گمرک نباید تولید کننده اطلاعات باشد و در تعامل با سازمان ها دادن اطلاعات بوده که گمرک را عقب نگه داشته است. با پشتیبانی های لازم است که گمرک پیشرفت خواهد داشت.