۰ نفر

بازار کیف و کفش چرم در محاصره قوانین فضای کسب و کار

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۲
کد خبر: 389135
بازار کیف و کفش چرم در محاصره قوانین فضای کسب و کار

یک کارشناس اقتصادی گفت: کشور ما در بعضی صنعت ها باید اول دنیا باشد و صنعت کفش یکی از آنهاست اما در حال حاضر این صنعت وضعیت مطلوبی ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در برنامه «پایش» 28 مهرماه، موضوع « بازار محصولات چرم و موانع توسعه آن»، نقد و بررسی شد.

امیرشهاب شاهمیری، کارشناس اقتصادی در برنامه پایش، با بیان اینکه بازار کیف و کفش چرم، چهارمین صنعت مولد در کشور است، افزود: کشور ما در بعضی صنعت ها باید اول دنیا باشد. صنعت کفش یکی از آنهاست. اما در حال حاضر وضعیتی مطلوبی ندارد.

وی گفت: اگر کالایی بخواهد رقابتی تولید شود، چند پیش نیاز دارد. اولین پیش نیاز بازار است که در کشور وجود دارد. تخمین ها خبر از مصرف سالانه 250 میلیون جفت کفش می دهد. پیش نیاز دوم مواد اولیه است که در آن نیز مشکلی وجود ندارد.

شاهمیری افزود: سومین پیش نیاز مدیریت کارآمد است که این مهم در کشور کمتر به چشم می خورد. آخرین مسئله نیز پشتیبانی دولت از بازار است. دولت نیاز نیست هیچ کاری برای صنعت کفش و چرم انجام دهد، اما دولت نباید با قوانین دست و پا گیر بر سر راه تولید کننده سرعت گیر ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بسیاری از برندهای خارجی که در ایران به فروش می رسد، تولید ایران است. یکی از مسائل موجود در بازار کیف و کفش این است که اعتماد مصرف کننده از کالای تولید داخل سلب شده  و این مسئله مشکل ایجاد نمود.

* برای تولید کفش باکیفیت چیزی کم نداریم

شاهمیری با تاکید بر اینکه ما در گذشته 5 برند مطرح در کشور داشتیم، افزود: این برندها صادرات گسترده ای در سال های دور داشته اند. سابقه تاسیس برندهای مطرح جهانی در کیف و کاهش بسیار کمتر از سابقه برندهای داخلی هستند اما توانسته اند بازار کشور را نیز در اختیار بگیرند. ما برای اینکه کیفیت بالای کفش در داخل کشور داشته باشیم، از نظر فنی چیزی کم نداریم. اما نهادهای مختلف بر سر این راه سنگ می اندازند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: علت اینکه قیمت کفش داخلی از کفش چینی ارزان‌تر است، به این دلیل است که در این راه واسطه های زیادی وجود دارند که خود باعث افزایش قیمت مصرف کننده می شود. راهکار آن عرضه مستقیم کفش از طریق بسترهای الکترونیک است. به نظر من تمایل مجموعه دولت در کشور این است که دلالی رشد پیدا کند.

شاهمیری گفت: دولت باید همانند سایر کشورها از این صنعت حمایت کند. چراکه این صنعت یکی از پیشران های اشتغال است. مسائل مرتبط با بیمه و مالیات یکی از دلایل افزایش قیمت مصرف کننده است که خود عدم اقبال عمومی را در پیش دارد. بنابراین باید دولت در این زمینه از تولیدکنندگان حمایت کند و این موانع را از سر راه آنها بردارد.

وی در پایان گفت: دولت باید در زمینه بهبود بازرگانی خارجی گام بردارد چرا که این موضوع وظیفه دولت است. دولت نباید برای اتحادیه ها تصمیم بگیرد و باید کارها را به صنوف واگذار نماید.