۰ نفر

توان جایگزینی ۱۰میلیارد دلار واردات تا پایان سال ۱۴۰۰

۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۲۲:۳۶
کد خبر: 389003
توان جایگزینی ۱۰میلیارد دلار واردات تا پایان سال ۱۴۰۰

سرپرست معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه توسعه و تعمیق ساخت داخل را یکی از مهمترین راهبردها این وزارتخانه برشمرد و گفت: برپایه هدفگذاری انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰، اگر حدود چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود می‌توان ۱۰میلیارد دلار از واردات کشور را با ساخت داخل جایگزین کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مهدی صادقی نیارکی در آیین تودیع مدیرکل دفتر ماشین سازی و تجهیزات و معارفه رییس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی وتجهیزات وزارتخانه افزود: به دلیل اهمیت و سهمی که توسعه ساخت داخل در اشتغالزایی وصرفه جویی ارزی می تواند نصیب کشور کند، این بخش به مرکز ساخت داخل ارتقا یافته است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای قانون حداکثر توان تولید داخل و حمایت از کالاهای ایرانی، گفت:اگر این قانون به‌طور اثربخشی پیاده سازی شود، ساخت داخل معنی و مفهوم واقعی خود را پیدا می کند و تجمیع تقاضا اتفاق می‌افتد و براساس تجمیع تقاضا، توجیه فنی و اقتصادی برای بسیاری از رشته ها برای ساخت داخل ایجاد می شود.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت بیان کرد: اجرای این قانون طبق ابلاغیه وزیر صنعت به این مرکز تفویض شده و به نظر می رسد در شرایط کنونی بسیاری از کالاها به‌ویژه درحوزه ماشین سازی وتجهیزات توجیه ساخت داخل دارند.

وی، صنعت ماشین‌سازی را هویت یک کشور و پیشران توسعه صنعتی عنوان کرد و ادامه داد: در بخشی از صنایع ماشین سازی و تجهیزات نیازمند به روز آمدی، بروزرسانی، بازسازی و نوسازی هستیم.

صادقی نیارکی ادامه داد: یکی از مباحثی که در معاونت امور صنایع پیگیری می‌شود، «زنجیره ارزش کارخانه سازی» مشابه شرکت احداث صنعت است که در گذشته ایجاد شده بود.

وی بیان داشت: باید چند شرکت کنسرسیومی در حوزه زنجیره ارزش کارخانه‌سازی داشته باشیم که آنها بتوانند زنجیره ساخت تجهیزات و ماشین سازی را به صورت هم افزا دنبال کرده و زنجیره کارخانه سازی را با تکمیل همه فرآیندها کامل کنند.

این مسئول همچنین اظهار داشت: ایران جزوه رتبه های نخست فارغ التحصیلان رشته فنی و مهندسی در جهان است و به همین دلیل، مزیت در طراحی و مهندسی به وسیله فارغ التحصیلان پتانسیلی برای این حوزه محسوب می شود.

برپایه این گزارش، «سیدمحمد مهدی هادوی» که سابقه طولانی در حوزه ساخت داخل و مدیریت بخش‌های صنعتی را در کارنامه دارد، طی حکمی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان رییس مرکز ساخت داخل و ماشین سازی و تجهیزات منصوب شد.