۰ نفر

صادرات ۷۰میلیون تن کالای غیرنفتی از ایران

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۲
کد خبر: 387634
صادرات ۷۰میلیون تن کالای غیرنفتی از ایران

رئیس کل گمرک ایران میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در ۶ ماه نخست امسال را ۷۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: ارزش این کالاها ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مهدی میراشرفی در پایانه مرزی چذابه افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

وی میزان واردات کالا در ۶ ماه نخست امسال را ۱۶ میلیون تن اعلام کرد و گفت: ارزش این کالاها ۲۱.۳ میلیارد دلار بوده البته با این تفاوت که نرخ های ارزش پایه صادراتی گمرک نسب به سال قبل تاکنون ۳۰ درصد کاهش و تعدیل داشته اند.

رئیس کل گمرک ایران اغلب کالاهای وارداتی را کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه ماشین آلات خط تولید عنوان کرد و افزود: ۱۰ میلیون از این ۱۶ میلیون تن کالای وارداتی، کالای اساسی و ۶ میلیون تن آن شامل مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید بوده اند.

وی اظهار داشت: اکنون از نظر صادرات و واردات در نقطه سربه سر هستیم ولی اگر این تعدیل لحاظ نشود باز هم تراز تجاری کشور مثبت است.

میراشرفی افزود: بدخواهان کشور تصور می کردند می توانند ما را با تحریم و فشار به نحوی محدود کنند ولی با وجود تروریسم اقتصادی آمریکا به اندازه ای بضاعت داریم که توانسته ایم این میزان صادرات را داشته باشیم.

خروج موقت خودروهای سواری از پایانه ها بدلیل ممانعت عراق ممکن نیست

رئیس کل گمرک ایران درخصوص خروج موقت خودروهای سواری از پایانه های مرزی گفت: کشور عراق به دلیل مسائل ترافیکی از ورود خودروی شخصی جلوگیری می کند لذا از هموطنانی که از گذشته اقدام به گرفتن خروج موقت خودروی سواری خود کرده اند تقاضا می شود برای خروج اصرار نکنند.

وی افزود: برخی از هموطنان اعتراض دارند که ما خروج موقت خودرو را گرفته ایم ولی اجازه خروج از مرز نمی دهند درحالیکه این ممانعت از سمت کشور عراق است.  

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: زائران لازم است درخصوص ورود و خروج ارز و سایر موارد ممنوعه دقت لازم را داشته باشند زیرا اطلاع رسانی لازم در این زمینه از قبل صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه نیروهای گمرک در چهار مرز خسروی، چذابه، شلمچه و مهران به صورت تمام وقت در حال خدمت رسانی به زائران هستند، گفت: تمام مرزها را به دستگاه های ایکس ری، چمدانی و پالتی مجهز کرده ایم تا ضمن کنترل های لازم،  زائران کمترین توقف را در پایانه ها داشته باشند.  

میراشرفی افزود: با توجه به تجربیات سال های گذشته در تمام مرزها با کمترین مشکل از نظر ورود و خروج از گمرک مواجه هستیم و خدمات رسانی به زائران بدون توقف در حال انجام است.

اعزام ۱۰۰ نیرو از سایر گمرکات به مرزهای شلمچه، چذابه، مهران و خسروی

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: علاوه بر نیروهای مستقر در پایانه های مرزی ۱۰۰ نیرو از سایر گمرکات کشور برای تسهیل در امور زائران اربعین حسینی در ایام اربعین و چند روز بعد از آن به مرزها اعزام شده اند.

وی با بیان اینکه اعزام بیشتر نیرو در صورت نیاز در دستور کار است،  افزود: ایام شهادت امام رضا(ع) و رحلت حضرت محمد(ص) نیز زائران از سمت کشور عراق به ایران سفر می کنند که برای این ایام نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

میر اشرفی با بیان اینکه طبق قانون، گمرک مسئولیت هماهنگی و مدیریت هماهنگ مرزی را برعهده دارد، گفت: خوشبختانه در این مدت به ویژه در ایام اربعین تمام نهادها برای خدمات رسانی به زائران در مرز هماهنگی مثال زدنی دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه زیرساخت ها در موکب ها و پایانه های مرزی در حال تکمیل شدن است امیدواریم در سال های آینده وضعیت خدمات رسانی به زائران هر سال بهتر شود.

رئیس کل گمرک ایران گفت: بعد از ایام اربعین، با توجه به راهپیمایی ۲۸ صفر فعالیت گمرک در چهار مرز با برخی محدودیت ها از نظر سرویس تجاری همراه خواهد بود ولی بلافاصله بعد از این ایام روند صادارت و واردات از سرگرفته می شود.

حرکت زائران اربعین حسینی از اول ماه صفر به سمت عتبات عالیات آغاز شده و تا دو سه روز مانده به اربعین حسینی به اوج خود می‌رسد.

بر اساس تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران و نیز تقویم عراق، ۲۷ مهر روز اربعین است.

پایانه مرزی چذابه در ۱۱۰ کیلومتری اهواز واقع شده و یکی از چهار گذرگاه مرزی ایران به سمت عراق است.