۰ نفر

لاکچری فروشان بازار میوه

۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۲
کد خبر: 387178
لاکچری فروشان بازار میوه

برخی میوه‌ها‌ و سبزیجات لوکس وارداتی، در فضای مجازی، مغازه‌های شمال تهران و برخی فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌‌‌ای با قیمت‌های نجومی به مشتریان عرضه می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شاید شما هم ازجمله افرادی باشید که با تبلیغات رنگارنگ فروش و خواص انواع میوه و سبزی و صیفی لوکس وارداتی و بسته‌های ویژه، فریز و خشک شده با قیمت‌های خاص در مغازه‌های شمال شهر تهران، فضای مجازی و برخی فروشگا‌ه‌های بزرگ و زنجیره‌ای مواجه شده‌ایدمحصولاتی که  با وجود قیمت‌های بالا مشتریان خاص خود را دارند؛ میوه‌هایی با ظاهر و اسامی عجیب و غریب که اغلب مردم اطلاعی از طعم و خواص آنها ندارند و شاید این موضوع عامل وسوسه  اقشار متوسط برای تست‌کردن این میوه‌ها باشد. از سوی دیگر واردات اینگونه میوه، سبزی و صیفی ممنوع است و با توجه به قدرت فساد‌پزی این اقلام، امکان واردات آنها بدون استفاده از کانتینر و سردخانه وجود ندارد. حجم و میزان تنوع میوه‌های وارداتی عرضه‌شده در بازار به حدی است که احتمال واردات آن، به شیوه مسافری و حتی ته‌لنجی را کمتر می‌کند. با این روند اکنون میوه‌، سبزی و صیفی‌های لوکس وارداتی از آفریقا و برخی کشورهای آسیای‌میانه  مانند تایلند و مالزی و حتی آمریکای‌لاتین زینت‌بخش کسب‌وکار فروشندگان و سفره‌های خانوارهایی شده‌اند که حاضرند برای یک عدد میوه خاص از 100تا حدود 200هزار تومان نیز پرداخت کنند. اما این میوه‌ها چگونه وارد می شوند و آزادانه در سایت‌های دارای مجوز فضای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسند؟

 بنابر اعلام وزارت جهادکشاورزی واردات انواع میوه، سبزی و صیفی جز برخی اقلام مانند آناناس، موز، نارگیل و انبه که میزان تولید داخل آن اندک است یا جوابگوی تامین نیاز بازار نیست ممنوع است، عرضه سایر انواع میوه وارداتی در کشور قاچاق تلقی می‌شود و دستگاه‌های نظارتی ملزم به برخورد با متخلفین هستند. اما با وجود این ممنوعیت، طی نیمه نخست امسال سروکله برخی میوه، سبزی و صیفی لاکچری با قیمت‌های نجومی در بازار پیدا شد و هیچ‌کس پاسخگوی نحوه واردات و عرضه آزادانه این اقلام قاچاق درمغازه‌های شمال شهر تهران، فضای مجازی و برخی فروشگا‌ه‌های بزرگ و زنجیره‌ای نیست.

ورود لاکچری‌ها با حمل تخصصی 

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار تهران، از ممنوعیت ورود محصولات قاچاق به این میدان خبرداده، تأکید می‌کند که متأسفانه این میوه‌ها از مبادی غیرقانونی وارد شده و در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌های شمال شهر تهران که تحت نظارت اتحادیه نیستند با قیمت‌های دلخواه توسط فروشندگان عرضه می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نیز با انکار توزیع میوه‌های لوکس در بازار، تأکید می‌کند که بازرسان اتحادیه درصورت رویت کالای قاچاق در مغازه‌های تحت نظر اتحادیه با متخلفین برخورد و نسبت به پلمب مغازه اقدام می‌کنند. اسدالله کارگر، با بیان اینکه قیمت‌گذاری میوه‌های لوکس به هیچ عنوان تحت نظر اتحادیه انجام نمی‌شود، می‌افزاید: اکنون نیز دادوستد و قیمت‌گذاری این میوه‌ها در کنار گذر‌های میدان مرکزی میوه و تره‌بارصورت می‌گیرد و نمی‌توان به‌طور کامل این موضوع را انکار کرد. اما نایب‌رئیس اتحادیه باغداران تهران اعلام کرد که با وجود شرایط اقلیمی و تنوع تولید در تمامی فصول و جایگاه بالای ایران در تولید محصولات زراعی و باغی، این سؤال مطرح است که چطور سر و کله میوه‌های فرنگی در مغازه‌های سطح شهر پیدا می‌شود؟مجتبی شادلو، افزود: با وجود آنکه هیچ مزیتی در توزیع میوه‌های خارجی با اسم‌های عجیب و غریب نمی‌بینیم، اما هر ازگاهی توزیع این میوه‌ها در بازار رنگ و بوی جدی به‌خود می‌گیرد. او تأکید کرد: با توجه به کیفیت بالای میوه‌های فرنگی می‌توان گفت که این امر به قاچاق مسافری و مسیر‌های کوله‌بری محدود نیست و با حمل‌ونقل‌ تخصصی از نقاط دوردست به کشور آورده می‌شود. باید مسئولان ذی‌ربط ردیابی کنند چرا که درصورت قاچاق این میوه‌ها از طریق کوله‌بری، نباید کیفیت این اقلام بالا باشد.

از اژدها  و گوسیبری تا منگوستین

 اگر گذرتان به میوه‌‌فروشی‌های لوکس شمال شهر تهران یا برخی فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای خاص محل عرضه میوه‌، سبزی و صیفی لاکچری نیفتاده، با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید از نحوه عرضه، قیمت و خواص میوه‌هایی با اسامی عجیب و غریب که فارغ از هرگونه نظارت بهداشتی و قرنطینه‌ای به مشتریان خاص خود عرضه می‌شود مطلع شوید. البته ناگفته نماند که نوع فریز و خشک‌شده این اقلام یا فروش آنها در قالب بسته‌های ویژه، اقتصادی و... نیز در فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی که نشان ملی ثبت رسانه‌های دیجیتال را در صفحات خود درج کرده‌اند، به مشتریان عرضه می‌شود. از میوه‌هایی با اسامی‌ای همچون دراگون‌فروت(اژدها)‌ی سفید، درایان، گلابی قرمز آفریقایی، گل موز سوپر، کاستارد اپل بزرگ، جک بروت کامل با پوست، رد کارنت، گوسیبری، گرانادیلا، گوسی بری، رامبوتان، منگوستین، دوریان، انبه قرمز مصری، رازپل، آوکادو(خربزه درختی)، داکو،استارفروت و پاپایا گرفته تا برخی انواع سبزیجات مانند سیب‌زمینی شیرین، زردچوبه تازه، رازبری، نعناع موهیتو، ریحان ایتالیایی، لمون گرس، کیل، روکولا، رزماری و... درکنار برخی انواع لوکس و لاکچری اقلام صادراتی میوه، سبزی و صیفی تولید داخل به مشتریان عرضه می‌شود.

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید از نحوه عرضه، قیمت و خواص میوه‌های لاکچری که فارغ از هرگونه نظارت بهداشتی و قرنطینه‌ای به مشتریان خاص خود عرضه می‌شود مطلع شوید.

نبض بازار

 میوه‌، سبزی و صیفی‌های لوکس وارداتی از آفریقا و برخی کشورهای آسیای‌میانه  مانند تایلند و مالزی و حتی آمریکای‌لاتین زینت‌بخش کسب‌وکار فروشندگان و سفره‌های خانوارهایی شده اند که حاضرند برای یک عدد میوه خاص از 100تا حدود 200هزار تومان پرداخت کنند