۰ نفر

تصویب منطقه آزاد رونق اقتصادی مازندران را نوید می‌دهد

۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۶:۱۷
کد خبر: 386401
تصویب منطقه آزاد رونق اقتصادی مازندران را نوید می‌دهد

ایجاد منطقه آزاد در مازندران پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام در زمان استانداری احمد حسین زادگان بر این استان به نتیجه رسیده که امید می‌رود منجر به توسعه و رونق اقتصادی این استان سرسبز کشور شود.

همچنین طرح «میراث ماندگار و مازندران پاک» یکی از برنامه‌های استاندار مازندران است که به‌نظر می‌رسد در پاک کردن چهره این استان از زباله مفید واقع شود که سالیان طولانی است این سرزمین را گرفتار کرده است. این طرح، برنامه‌ای یکساله با هدف زباله‌زدایی از جاده‌ها و اماکن عمومی استان با کمک دهیاری‌ها، شوراها، کارکنان دولت و مردم است تا با فرهنگ‌سازی «نه» به زباله و ایجاد فرهنگ درختکاری در مازندران، بازگشتی به گذشته زیبای استان باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، مازندران با 3 میلیون و 300 هزار نفرجمعیت و 24 هزار کیلومتر مربع وسعت، دارای بیشترین ساحل ایرانی دریای خزر با 338 کیلومتر و دوسوم جنگل‌های کهن هیرکانی و از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری هر ایرانی است. طبیعت خیره‌کننده، سواحل ماسه‌ای، جاده‌های سرسبز و مردمی میهمان نواز هر ایرانی را از هزاران کیلومتر حتی از سواحل خلیج همیشه فارس به مازندران می‌کشاند. میزبانی سالانه مازندران از میلیون‌ها گردشگر و مسافر، گواه علاقه هر ایرانی به بازدید از این استان است که اغلب مسافران را برای دستیابی به سفری رؤیایی و عبور از میان جاده‌های مه گرفته و جنگل و دریا به استفاده از خودرو شخصی اجبار می‌کند. اما چند سال است که این استان در کنار مسافران و گردشگران، میزبان میهمان ناخوانده دیگری به‌نام «زباله» است که رهاورد نامهربانی انسان با طبیعت است. رفع این معضل به واسطه اینکه بخش زیادی از زباله که یا از شیشه خودروی مسافران به بیرون پرت می‌شود یا اینکه در اسکان موقتی و گذرای خانواده‌ها در کنار جاده‌ها رها می‌شود، دیگر از توان مسئولان و مردم محلی خارج شده و به مشکلی دائمی برای مازندران تبدیل شده است.

باید این آمار را هم اضافه کنیم که روزانه حدود 2 میلیون تردد در جاده‌های مازندران انجام می‌شود که این میزان در ایام تعطیل و مسافرپذیر به حدود 5 میلیون تردد افزایش می‌یابد که با حساب سرانگشتی اگر هر خودرو بخواهد یک تکه زباله را به کنار جاده‌ها اضافه کند، چه وضعیت اسفبار بهداشتی به وجود می‌آید.

استاندار بومی مازندران، در فرصتی که در دفتر روزنامه ایران در تهران پیش آمد، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران ما در خصوص راه‌اندازی منطقه آزاد در مازندران، مشکلات فراروی استان بویژه مشکل زباله و رفع موانع توسعه و رونق اقتصادی این استان شد. حسین زادگان متولد 1347 شهرستان ساری است که سابقه فرمانداری مرکز استان و معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران را در دولت تدبیر و امید و فرمانداری شهرستان‌های نوشهر و چالوس را در دولت اصلاحات برعهده داشته است. وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران است.

ایجاد منطقه آزاد

استاندارمازندران با تأکید بر اینکه طرح ایجاد منطقه آزاد با سه لکه در استان با هدف کاهش مخالفت‌های منطقه‌ای و پایان دادن به ناکامی تاریخی در محقق شدن مطالبه مردمی از زمستان سال گذشته و پس از رایزنی با افراد و گروه‌های صاحب نفوذ در سه منطقه غرب، مرکز و شرق استان تهیه و به جریان انداخته شد، می‌گوید: این طرح ابتدا به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه شد و مورد موافقت قرار گرفت و سپس به دبیرخانه مناطق آزاد کشور رفت و در آنجا که مهم‌ترین مرحله تخصصی است، تصویب شد.

وی تأکید می‌کند: بر اساس این طرح، برای بهره‌گیری سراسر مازندران از مزیت منطقه آزاد، سه نقطه شامل بندر امیرآباد در شرق، بندر فریدونکنار در مرکز و بندر نوشهر در غرب به‌صورت همزمان و مکمل هم برای راه‌اندازی این ساختار اقتصادی پیشنهاد شد.

گفتنی است، مازندران با در اختیار داشتن حدود ۴۰۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، بیشترین خط ساحلی ارتباط‌ گیری را با کشورهای حاشیه این دریا از طریق چهار بندر در اختیار دارد. این استان همچنین از طریق خط ریلی اینچه برون- آسیای میانه، امکان ارتباط‌ گیری با اروپا را هم داراست. تولید ۷۲ نوع محصول کشاورزی به میزان بیش از 7 میلیون تن در سال و داشتن رتبه اول تا سوم در تولید دست کم ۱۵ نوع محصول کشاورزی مزیت و قابلیت دیگری است که مازندران را به پرظرفیت‌ترین نقطه کشور در ایجاد منطقه آزاد تبدیل کرده است. با توجه به اینکه مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی منطقه آزاد نسبت به سایر مناطق از جمله ویژه اقتصادی معافیت‌های مالیاتی و گاهی گمرکی صادراتی و وارداتی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی با مالکیت صددرصدی، افزایش درآمد ناشی از فعالیت‌های خدماتی (حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه گری و گردشگری) و اشتغال است، تحقق منطقه آزاد در مازندران می‌تواند اقتصاد این استان و کشور را متحول کند.

توسعه اقتصادی در اولویت

حسین زادگان با اشاره به اینکه برنامه‌های اقتصادی در مازندران با رویکرد توسعه متوازن اجرا می‌شود، اظهار می‌دارد: در شرایطی که دشمنان نظام جمهوری اسلامی با تحریم به‌دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور و ایجاد نارضایتی اجتماعی هستند، باید برنامه ما کاهش دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی مردم باشد.

وی اجرای این برنامه را نیازمند جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در تأمین زیرساخت‌ها و تولید و اشتغال می‌داند و خواهان رفع موانع پیش روی سرمایه‌گذاران می‌شود.

حسین زادگان با اشاره به برنامه‌های مدون دولت تدبیر و امید برای کاهش دغدغه‌های معیشتی مردم، خواهان اجرای برنامه دولت در استان از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط می‌شود.

پسماند مازندران ، مشکلی ملی

استاندار مازندران نخستین اولویت خود را برای استان بحث پسماند دانسته و می‌گوید: متأسفانه در سال‌های گذشته به بحث پسماند در استان کم توجهی شده و از سوی دیگر ما سالانه پذیرای 40 میلیون گردشگر هستیم و به همین علت پسماند مازندران به یک مشکل ملی تبدیل شده است.آمار نشان می‌دهد، جمعیت ثابت استان روزانه حدود 3 هزارتن  زباله تولید می‌کنند که این مقدار زباله بدون احتساب زباله‌ای است که میهمانان ما تولید می‌کنند.

حسین زادگان با تأکید بر اینکه مازندران جزو استان‌هایی است که دفن زباله در محیط‌زیست آن ممنوع است، می‌گوید: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید به این مسأله توجه ویژه‌ای شده، به گونه‌ای که سامانه زباله سوز شهرستان نوشهر بزودی به بهره‌برداری می‌رسد و سامانه زباله سوز شهرستان ساری نیز 45 درصد پیشرفت دارد و سازمان برنامه و بودجه نیز در این زمینه همکاری خوبی دارد.

وی می‌افزاید: در بحث پسماند مازندران را به 8 ناحیه تقسیم کرده ایم؛ کارخانه کمپوست تنکابن تا دوسه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و کارخانه کمپوست بهشهر نیز فعال است.

استاندار مازندران وضعیت دفن زباله در ساری مرکز استان را نامناسب دانسته و می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌ای که کرده‌ایم کارخانه کمپوست این شهرستان امسال شاهد پیشرفت قابل توجهی خواهد بود. در حوزه محمود آباد هم در این زمینه بشدت با مشکل مواجه هستیم، اما کارخانه کمپوست شهرستان بابل فعال است و در شهرستان آمل نیز خوشبختانه زمین مورد نیاز تأمین شده است.

وی می‌افزاید: در بحث تفکیک زباله اقداماتی انجام شده؛ در برخی نقاط استان این بحث به‌صورت پایلوت در حال اجراست. ستاد خاک و نخاله نیز تشکیل شده و با محوریت فرمانداران فعال است. در بخش مجتمع‌های بازیافت هم طرحی در شهرک‌های صنعتی تهیه کرده‌ایم.

احیای نساجی مازندران

در همین حال، استاندار مازندران در مورد احیای نساجی مازندران در قائمشهر، می‌گوید: این طرح از طریق انعقاد تفاهمنامه با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) انجام شده تا معیشت خانواده‌های بسیاری در این شهرستان که به حرکت ماکوهای ماشین‌های بافنده آن گره خورده، تأمین شود.

تهیه طرح معین روستاها

استاندار مازندران با تأکید بر اینکه پاکیزه نگه داشتن محیط‌های عمومی در استان باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، می‌گوید: متأسفانه در استان طی سال‌های اخیر در کنار جاده‌ها و معابر شاهد ریختن زباله و نخاله‌های ساختمانی بوده‌ایم و طرح مازندران پاک با این هدف شروع شده که محیط استان را زباله زدایی کنیم و به وضعیتی برسانیم که در‌ شأن فرهنگ مازندران باشد.

استاندار مازندران از تهیه و تنظیم طرح معین سرمایه‌گذاری در روستاها خبر می‌دهد و می‌گوید: در قالب این طرح، شهرداری‌ها و سرمایه‌گذاران به‌عنوان معین سرمایه‌گذاری در روستا معرفی می‌شوند.

حسین زادگان با بیان اینکه نهال‌های زیادی با کمک سمن‌ها، دانش‌آموزان و شهرداران در استان کاشته شده، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود بیش از دو میلیون اصله نهال در استان غرس شود. این نهال‌ها توسط منابع طبیعی مازندران - ساری غرس می‌شود و ۴۰۰ هزار نهال نیز توسط بخش خصوصی کشت شده است.

وی در این خصوص می‌گوید: تسهیل روند صدور مجوز برای سمن‌ها در تعامل با دستگاه‌های مسئول و حذف دستگاه‌های غیر ضرور برای این مهم؛ افتتاح شاخه دانش‌آموزی سمن‌ها در جهت فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی مشارکت اجتماعی برای نخستین بار در کشور؛ به نحوی که تاکنون 120 هزار دانش‌آموز به عضویت سمن‌های گوناگون محیط زیستی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، بانوان و خانواده و... درآمدند و حرکت به سوی عضویت 500 هزار دانش‌آموز در این سمن‌ها؛ صدور مجوز سمن‌های تخصصی برای اجتماع محور کردن ساماندهی مسائل اجتماعی در راستای کاهش آسیب‌ها؛ آغاز اجرای طرح فعالیت سمن‌های روستایی (هر روستا یک سمن) که اقدامات اولیه آن انجام شده، تعامل تشکل‌های مردم نهاد و دانشگاه به‌عنوان حوزه علم و اجرا به‌طوری که برخی استادان دانشگاه عضو سمن‌ها شدند و برخی سمن‌ها عضو کارگروه‌های دانشگاهی و اختصاص بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار از شورای اجتماعی کشور و جذب آن از طریق سمن‌ها در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، از جمله کارهایی است که در مقطعی از مسئولیتم در استانداری مازندران انجام شده است.

وی با تأکید بر توسعه پایدار در استان عنوان می‌دارد: طبیعت و منابع خدادادی به‌عنوان یک سرمایه و میراث باید حفظ شود و ضمن حفظ میراث و مواهب طبیعی باید از آن برای توسعه کشور بهره ببریم.

خواسته‌های ورزشی مردم

حسین زادگان توجه به خواسته‌های ورزشی مردم بخصوص جوانان را از وظایف مسئولان دانسته و می‌افزاید: بازگرداندن شور و نشاط به سکوهای ورزشگاه‌های قائمشهر و بابل و حفاظت از تعلق خاطر مردم مازندران به دو تیم ورزشی فوتبال که نماد توسعه ورزش استان در این حوزه هستند با پشتیبانی از تیم نساجی قائمشهر و حل مشکلات پیش روی این تیم بویژه اتمام تجهیز و بهره‌برداری از ورزشگاه‌های شهید وطنی این شهرستان برای حضور قدرتمندانه در لیگ برتر (و شهدای نوشهر) و نگه داشتن تیم فوتبال خونه‌به‌خونه با مالک جدید و با نام رایکا در بابل، از اقداماتی است که تاکنون در بخش ورزش استان انجام شده است.

مشکلات تغییر کاربری

استاندار مازندران تأکید می‌کند: در زمینه تغییر کاربری ما با چند حوزه مواجهه هستیم و حجم کار گسترده است. اگر متراژ زمینی کم باشد مشکل جدی نداریم، اما در خصوص زمین‌هایی با متراژ بالا قضیه متفاوت است. مشکل با کسانی که قصد دارند در باغ خود خانه کوچکی برای زندگی بسازند نیست و در واقع اصل مشکل مربوط به‌ زمین خواران است که حتماً با این افراد برخورد می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا افراد غیربومی اقدام به ساخت و سازهای گسترده‌ای در این استان کرده‌اند؟ می‌گوید: به‌نظرم اشکالی ندارد که ساکنان استان‌های دیگر به مازندران بیایند. از نظر قانونی خرید زمین توسط افراد غیربومی بلامانع است و ما هم مخالف این موضوع نیستیم، اما مسأله‌ای که باید در خصوص آن نگران باشیم تغییر کاربری زمین‌ها از سوی این افراد است.

نظارت بر عملکرد نهاد‌ها

استاندار مازندران در خصوص نظارت بر عملکرد نهاد‌ها، می‌گوید: در تمام بخش‌ها ساختار داریم. مثلاً در روستاها دهیار داریم و ایشان موظف است با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد کند. اما اگر دهیار تخلفی داشته باشد بنا بر قانون تنها شورا می‌تواند او را تغییر دهد و استانداری اختیاری در این زمینه ندارد. اما شورا نمی‌تواند ایشان را توبیخ  کند و این در اختیار ماست. در این زمینه تاکنون اعضای چند شورا توبیخ و با آنان برخورد شده است. در واقع ما ساخت و سازهای غیرمجاز را رها نکرده‌ایم، اما در برخی موارد انحرافاتی نیز داریم. ما مشکلات را اولویت‌بندی نکرده‌ایم. همان قدر که دیگر مشکلات برایمان اهمیت دارد، این موضوع نیز مهم است. در واقع هر مشکلی که در استان ایجاد شود اولویت کاریم است. باید تمام موضوعات مورد توجه باشد، اما اینکه در دوره مدیریتی خود بتوانم چند مشکل را حل کنم، آن مهم است.

یکی بودن مسئولان و مردم

استاندارمازندران با تأکید بر اینکه با این جمله «شما مسئولان»، که مرتب می‌گوییم مشکل دارم، می‌افزاید: باید قبول کنیم که حتی مسئولان هم منتخب مردم و از خود آنان هستند. بخش بزرگی از مشکلات ما مردم محور است و در حوزه‌های مختلف با مردم سر و کار داریم. قبول دارم که دولت و مسئولان وظایفی دارند، اما ساز و کار نظارتی و امکانات محدود است و مردم باید ما را یاری کنند. مردم و مسئولان باید اراده مشترک داشته باشند تا مشکلات حل شود.