۰ نفر

چگونه صادرات به عراق از رشد منفی به 97درصد رسید؟

۲۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵
کد خبر: 381837
چگونه صادرات به عراق از رشد منفی به 97درصد رسید؟

مدیرکل گمرک استان ایلام با بیان اینکه ۲۰ ماه قبل از آبان ۹۷ آمار صادرات رشد منفی داشت، گفت: خوشبختانه مراودات خوبی با عراق شکل گرفت و تفاهم‌نامه‌های تسهیل‌کننده‌ای امضاء شد و در نهایت در سال گذشته مجموع درآمدها نسبت به سال1396 ، 97 درصد رشد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روح‌الله غلامی اظهار کرد: گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی کشور نقش محوری و هماهنگ‌کننده‌ای در مبادی و خروجی کشور دارد و مسئول اعمال حاکمیت دولت در اجرای قانون امور گمرکی و سایر قوانین و مقررات مربوط به صادرات، واردات و ترانزیت است.

مدیرکل گمرک استان مجموع صادرات از مرز بین‌المللی مهران را در پنج ماهه اول امسال ۸۲۳ هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان به ارزش ۵۰۸ میلیون دلار، از لحاظ وزنی ۳۸ درصد و از لحاظ ارزش ۱۹ درصد رشد داشته است.

غلامی گفت: در 5 ماهه‌ی اول امسال مجموع درآمد ملی و استانی گمرک استان با رشد ۶۸۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۵۷ میلیارد ریال رسید و درآمد کسب شده با درآمد چهار سال و نیم منتهی به مهر ماه ۹۷ برابری می‌کند.

وی عمده‌ی کالاهای صادراتی را از مرز محصولات پلاستیکی، تره‌بار، محصولات فلزی، قطعات کارخانه، مصالح ساختمانی، مانند موزاییک، سنگ، کاشی و سرامیک، کولر آبی، محصولات شیشه‌ای و محصولات پتروشیمی عنوان کرد و گفـت: از ابتدای خرداد تاکنون مرز مهران در بین مرزهای صادرات کالا به کشور عراق بدون احتساب صادرات گاز مایع از سایر مرزها، رتبه نخست را از لحاظ مجموع ارزش دلاری کالاهای صادراتی داشته است.

مدیرکل گمرک استان ایلام درباره اقدامات انجام شده در مرز در ایام اربعین، اظهار کرد: در سال‌های گذشته عملا با پیاده‌روی اربعین 30 روز مرز تعطیل می‌شد اما از سال گذشته این تعداد روز به 15 روز کاهش پیدا کرد.

غلامی تصریح کرد: سال گذشته با انجام  یک کار حساب شده در مرز، مسیر موکب‌ها و تجارت از هم مجزا شد و تا آخرین لحظات فعالیت تجاری ادامه یافت و درب ترانزیت عراق هم باز شد که علاوه بر تداوم کار ترانزیت از ایجاد ترافیک در محوطه‌ تجاری جلوگیری شد و نارضایتی رانندگان را نیز از بین برد.

وی گفت: در 5 ماهه‌ی اول امسال 788 هزار و 370 نفر از مرز وارد کشور شده‌اند و 708 هزار و 85 نفر از مرز خارج شده‌اند که مجموع ترددها در این مدت یک میلیون و 496 هزار و 455 نفر بوده و بر اساس آمار میزان ورود 24 درصد و میزان خروج 51 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک استان ایلام تصریح کرد: از ابتدای امسال 58 پرونده مربوط به قاچاق کالا به ارزش 10 میلیارد و 647 میلیون و 499 هزار و 925 ریال تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل در این زمینه‌ها به ترتیب 287 و 458 درصد رشد داشته‌ایم.

غلامی عمده کالاهای کشف شده را شامل گازوئیل، انواع دارو ، برنج ، مرغ و محصولات فلزی عنوان کرد و گفت: مبارزه جدی با خروج کالاهای اساسی و تشکیل پرونده‌های قضایی برای این موضوع در دستور کار گمرک است.

وی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر را یکی از کارکردهای پنهان گمرک دانست و گفت: کارکنان این مجموعه امسال موفق به کشف 20 مورد مواد مخدر شدند.

مدیرکل گمرک استان تاکید کرد: با توجه به تفویض اختیارات گسترده به گمرکات استانها،  گمرک ایلام آمادگی کامل برای هرگونه همکاری در چارچوب قوانین و تسهیلات ایجادشده توسط گمرک را دارد.