۰ نفر

واکنش تولیدکنندگان به احتمال واردات گندم

۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹
کد خبر: 380548
واکنش تولیدکنندگان به احتمال واردات گندم

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه میزان تولید گندم در داخل کشور کافی است، گفت: دولت می‌خواهد ضعف خرید خود را به کمبود تولید نسبت بدهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل مهر، عطاءلله هاشمی در واکنش به مطرح شدن مباحثی مبنی بر احتمال واردات گندم بدلیل کمبود احتمالی در کشور، اظهارداشت: این مسائل را مطرح می کنند که تا زمینه واردات را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: براساس برآورد وزارت جهاد کشاورزی و بنیاد ملی گندمکاران تولید برای سالجاری کافی است و نیازی به واردات نیست.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران تاکید کرد: در واقع مسئولان  می خواهند ضعف خود در خرید تضمینی ناشی از پایین بودن نرخ را گردن تولید بیندازند و بگویند که کمبود تولید داریم.

هاشمی با بیان اینکه بیشتر کشاورزان گندم خود را به دولت نفروخته اند، گفت: آنها گندم خود را نگه داشته اند و اگر دولت تدابیری در نظر بگیرد که کشاورزان را ترغیب به تحویل دادن گندم  نماید نیازی به واردات نیست.

وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که ما با لغو قانون تمرکز و احیای وزارت بازرگانی مخالف بودیم همین مساله بود که بحث واردات مجددا پررنگ خواهد شد و الان می بینیم که این اتفاق دارد رخ می دهد و تا مساله ای پیش می آید مسئولان فورا به سراغ واردات می روند.

هاشمی همچنین در واکنش به اعلام دولت مبنی بر اینکه خرید تضمینی امسال تا آخر شهریورماه تمام می شود در حالی هر سال تا آبان ادامه داشت، گفت: براساس روال هر سال  خرید  تا آبان و حتی آذر ادامه می یافت و درصدی نیز به عنوان حق انبارداری به کشاورزان پرداخت می شد اما الان می خواهند در شهریورماه خرید را تمام کنند که به سراغ واردات بروند.

کارخانجات آمار واقعی خرید خود را اعلام نمی کنند

وی با تاکید بر اینکه ما با واردات گندم به کشور به شدت مخالفیم، اضافه کرد: ذخایر قبلی در کنار ۸ میلیون تن خرید و گندمی که در داخل کشور وجود دارد و تحویل دولت نشده برای نیاز امسال کافی است.

هاشمی با اشاره به اینکه دولت باید روند خرید را اصلاح کند، ادامه داد: جز بحث خرید تضمینی، کارخانجات نیز به اندازه کافی گندم خریداری کرده اند اما به دلیل فرار از مالیات و ارزش افزوده، میزان واقعی آن را اعلام نمی کنند.

وی تصریح کرد: ۳ میلیون تن مابه التفاوتی که امسال در میزان خرید تضمینی حاصل شده توسط بخش خصوصی و کارخانجات خریداری شده و از کشور خارج نشده است.

تولید بیش از ۱۲ میلیون تن گندم در سالجاری

هاشمی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته پیش بینی افزایش تولید گندم را داشتیم، گفت: اما  به دلیل سیلی که رخ داد این امر محقق نشد و برآورد ما این است که امسال بیش از ۱۲ میلیون تن گندم در کشور تولید می شود این درحالی است که نیاز داخل حداکثر بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن است بنابراین به اندازه مصرف داخل گندم داریم.

وی ادامه داد: اگر دولت اقدام به واردات گندم کند باید مسئولیت آن را نیز خودش بپذیرد چرا که ما به اندازه کافی در داخل گندم داریم.