۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

قانون نویسی کار ساده‌ای نیست/ چرا مجلس باید از تصویب لایحه تجارت دست نگه دارد؟

۱۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۴۴
کد خبر: 379710
قانون نویسی کار ساده‌ای نیست/ چرا مجلس باید از تصویب لایحه تجارت دست نگه دارد؟

یک کارشناس با تاکید بر اینکه قانون‌نویسی کار ساده‌ای نیست، فقدان دانش تخصصی لازم در بین نمایندگان مجلس را مهم‌ترین خطر برای تصویب لایحه تجارت عنوان کرد.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ مهدی زینالو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در واکنش به اقدامات اخیر مجلس در جهت تصویب لایجه تجارت گفت: قانون تجارت فعلی از سال‌ 1311تصویب شده است و با وجود تغییرات زیاد فضای کسب و کار و تجارت کشور تا کنون پا برجا بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا قانون تجارت تاکنون تغییری نکرده بود، ادامه داد: دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد ولی می‌توان گفت یکی از دلایلی که دولت تاکنون این لایحه را به مجلس ارجاع نداده بود این است که به دلیل روندی که در داخل مجلس طی می‌شود معلوم نبود چه چیزی از دل این فرایند بیرون خواهد آمد.

زینالو با اشاره به اینکه کارشناسان در الزام تغییر این قانون اتفاق نظر دارند، گفت: همه کارشناسان معتقدند این تغییرات باید شکل می‌گرفت اما مشکل اصلی فرایندهای داخلی مجلس است زیرا همه کارشناسان مطلع هستند که روالی که در مجلس طی می‌شود تا یک قانون تصویب شود روال خاصی است که منجر می‌شود کل آن لایحه یا طرحی که خود نمایندگان آن را امضا کرده‌اند تغییرات ماهوی بکند و با آنچه مد نظر و مراد دولت بوده تفاوت زیادی داشته باشد.

این کارشناس امور پارلمانی و قانونگذاری افزود: دلیل این امر این است که ما اختیار تامی به نمایندگان مجلس دادیم که هم در کمیسیون و هم در صحن علنی مجلس بتوانند جزییات لوایح را به طور کلی تغییر دهند و در نتیجه ممکن است یک لایحه که دولت با منظور خاصی به مجلس داده است در گام اول در کمیسیون و در گام دوم در صحن مجلس کاملا زیر و رو شود و قانون دیگری تصویب شود.

وی با اشاره به اینکه سرعت بالای تصویب مواد لایحه تجارت در مجلس نه مثبت است و نه منفی، گفت: باید این موضوع را با حواشی آن بررسی کنیم و برای اینکار می‌توان یک وضعیت مطلوب برای تصویب قوانین در مجلس ترسیم کرد و به مقایسه وضع فعلی با آن پرداخت.

به گفته زینالو در وضع مطلوب بعد از اینکه یک طرح یا لایحه به مجلس داده می‌شود مجلس در حالت عادی این اختیار را ندارد که به طور جزیی به آن ورود کند و باید شرایطی را به وجود آورد که اگر 50درصد نمایندگان با ورود به بررسی جزییات آن لایحه موافق باشند و الزام بررسی کارشناسی را ببیند این اتفاق بیوفتد.

وی خاطر نشان کرد: با بررسی شرایط فعلی به نظر می‌رسد دلیل سرعت بالای تصویب مواد این لایحه در مجلس این است که از آنجایی که لایحه تجارت یک لایحه تخصصی است نمایندگان بر روی موضوع آن اشراف کامل ندارد و به همین دلیل با سرعت به بررسی آن می‌پردازد.

این کارشناس در خصوص راهکار برون رفت از وضع فعلی ادامه داد: به نظر می‌رسد در روند تصویب همه قوانین باید تیم‌های کارشناسی بسیار خبره به طور متمرکز در جلسات کمیسیون حضور داشته باشند به طوری که با حضور مستمر در همه جلسات در جریان تمامی مصوبات و بررسی های قبلی قرار بگیرند.

 وی افزود: آن زمان شاید بتوانیم بگوییم این قانون به نحوی کارشناسی تصویب شده است و قانون خوبی است که البته بعد از آن باید به ملاحظات نگارشی و حقوقی نیز رسیدگی شود.

زینالو در پایان تاکید کرد: باید بدانیم که قانون نویسی کار ساده‌ای نیست و یک امر بسیار پیچیده و کارشناسی است که ما با یک فرایند ساده‌سازی شده به سمتی می‌رویم که اگر این لایحه تجارت تصویب شود آسیب‌های جدی به جامعه وارد خواهد کرد.