۰ نفر

مدیرکل فاوا سازمان بنادر؛

بنادر تا ۱۴۰۰هوشمند می‌شود/ هوشمندسازی بندر چابهار به عنوان نمونه پایلوت

۱۸ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۱۲
کد خبر: 379544
بنادر تا ۱۴۰۰هوشمند می‌شود/ هوشمندسازی بندر چابهار  به عنوان نمونه پایلوت

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی از اجرای طرح هوشمندسازی بنادر کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این هوشمندسازی مراحل مختلفی دارد که مرحله نخست در حوزه زیرساخت‌های فناوری، سامانه‌های اطلاعاتی و... بوده و تا پایان سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد قائم تاجگردون اظهار کرد: نقشه راهی در سازمان بنادر برای هوشمندسازی تعریف شده که در این راستا تعدادی پروژه به تصویب هیات عامل سازمان رسیده است و تا پایان سال ۱۴۰۰ مشخص شده که این پروژه‌ها به مرحله اجرایی برسد.

وی افزود: هوشمندسازی در لایه‌های مختلفی تعریف شده است. یکی از ابعاد آن در حوزه زیر ساخت‌های فناوری بوده و بعد دیگری هم دارد که سامانه‌های اطلاعاتی است و به صورت متمرکز به همه بنادر سرویس خواهد داد و تاپایان ۱۴۰۰ نیز همه بنادر کشور در قالب این مرحله، هوشمند می‌شود.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سامانه‌های اطلاعاتی مطابق نقشه راه هوشمند می‌شود و در چارچوب اعتبارات  فاوا پیش‌بینی و تخصیص داده شده است اما مسئله دیگر این است که تحقق سامانه‌های اطلاعاتی در گرو سرمایه‌های انسانی و ارتباطات بوده و همه ابعاد و حراحل به نوعی با یکدیگر در ارتباطند.

تاجگردون با بیان اینکه نصب و فعال سازی تجهیزات IOT یکی دیگر از ابعاد هوشمندسازی بنادر است، گفت: حتما در همه بنادر به عنوان مثال ساده، ثبت ورود و خروج شناورها که هم اکنون نیز به صورت مکانیزه انجام می‌شود، اگر این سرویس به صورت هوشمند و سیستماتیک راه‌اندازی شود، به همه بنادر ارائه می شود و بنادری که به سامانه‌های مورد نیاز برای عملیات کانتینری نیاز دارند نیز به آن تجهیز خواهند شد.

وی اعلام کرد: در این پروژه بندر چابهار برای هوشمندسازی در مرحله نخست به عنوان نمونه پایلوت و آزمایشی در نظر گرفته شده و تا پایان امسال از پکیج هوشمندسازی بهره‌مند شده و پس از مشخص شدن نتایج آن، بنادر دیگر برای اجرایی شدن مراحل نخست هوشمندسازی نیز در دستور کار قرار خواهند گرفت.