۰ نفر

چگونه مشتری مدار بین‌المللی باشیم؟

۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۲:۰۴
کد خبر: 379260
چگونه مشتری مدار بین‌المللی باشیم؟

امروزه هیچ کشوری در جدایی کامل از کشورهای دیگر زندگی نمی‌کند. منابع اقتصادی، تکنولوژی و سطح زندگی افراد یک کشور، بستگی نسبی به اقتصاد کشورهای دیگر دارد که به وسیله جریان پیچیده‌ای از کالاها، خدمات، سرمایه و تکنولوژی به هم مربوط می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کشورها از طریق مبادلات بین المللی، سطح تولید خود را بالا برده و سود بیشتری کسب می کنند. آنها از طریق واردات، کالاهایی را که قادر به تولید آنها نیستند، به دست آورده و از طریق صادرات، کالاهای تولیدی مازاد برمصرف خود را به کشورهای دیگر ارسال می کنند.

در این میان پیدا کردن بازارهای هدف و مشتریان بین المللی از اهمیت خاصی برخوردار است و از همه مهمتر حفظ این مشتریان است که چگونه بتوان آنها را حفظ و موقعیت خود را در آن بازتار به تثبیت رساند.

طی چند سال گذشته برخی از سیاست های اتخاذ شده موجب شد تا برخی از بازارهای هدف از بین برود و صادرکنندگان برای پیدا کردن بازارهای جدید دچار مشکل شوند.

آزاد فتحی یکی از صادرکنندگان خراسان شمالی گفت: یکی از مشکلاتی که از سال های اخیر صادرکنندگان با آن مواجه هستند متوقف کردن بارهای صادراتی در یک برهه زمانی از سوی دولت است.

وی افزود: به عنوان مثال تا سال گذشته صادرکنندگان به راحتی می توانستند رب را به بازارهای هدف خود صادرکنند اما در یک برهه زمانی بعد از بالا رفتن قیمت این کالا، صادرات آن از سوی دولت متوقف شد که این امر مشکلات فراوانی را برای صادرکنندگان این محصول ایجاد کرد.

وی ادامه داد: یک صادرکننده با پیگیری و تلاش فراوان توانسته در کشورهای خارجی برای خود بازار پیدا کند و ذائقه مردم آن منطقه را با آن محصول آشنا کند و قطع یک باره صادرات حتی برای یک بازه کوتاه مدت سبب می شود تا آن بازار از دست رود و باید دوباره به دنبال مشتریان دیگر بود.

فتحی پیشنهاد کرد: اگر مشکلی همچون افزایش قیمت کالا در داخل کشور به وجود آمد نباید صادرات قطع شود بلکه می توان این مشکل را با واردات کالا حل کرد اما صادرکننده به امر صادرات خود ادامه دهد چرا که با انجام این کار دیگر مشتریان بین المللی نسبت به آن فروشنده بی اعتماد نمی شوند.

وی توضیح داد: در سال گذشته کشور ترکیه برای محصول سیب زمینی دچار مشکل شد اما این کشور صادرات این محصول را متوقف نکرد بلکه ثبت سفارش بار از ایران برای تامین سیب زمینی های مورد نیاز خود گرفت تا بازارهای صادراتی و مشتریان بین المللی خود را از دست ندهد.

ترانزیت کالا از یک کشور به کشور ثالث راهی برای نگه داشتن بازار بین المللی

این صادرکننده محصولات کشاورزی خراسان شمالی در ادامه به ترانزیت کالا از سایر کشورها به کشورهای بازار هدف ایرانی اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات تولید برخی از محصولات در ایران فصلی است اما بازار خارجی و مشتریان منتظر آن نمی مانند که فصل تولید و صادرات جدید آن محصول آغاز شود تا بتوان آن را در آن کشور ارائه داد، در نتیجه ترانزیت کالا از یک کشور به کشور هدف می تواند راهی بسیار مناسب باشد.

وی تاکید کرد: با انجام این کار هم می توان بازاربین المللی خود را حفظ کرد و هم می توان ارزش افزوده به کشور وارد کرد و هم اینکه با انجام این اقدام یک صادرکننده به لحاظ بنیه مالی قوی تر خواهد شد و می تواند در هنگام خرید کالا، کالا برای صادرات پیش خرید کند.

فتحی توضیح داد: به عنوان مثال اکنون که فصل برداشت پیاز نیست می توان محصول پیاز را از یک کشور خریداری و به کشور ثالث که بازار هدف ایران است به فروش رساند در این صورت است که این بازار نیز حفظ خواهد شد.

یک صادرکننده در هر شرایطی باید پاسخ گوی مشتری بین المللی باشد

مظفری از دیگر صادرکنندگان خراسان شمالی گفت: مشتری برای یک صادرکننده از همه چیز مهمتر است و یک صادرکننده در هر شرایطی باید پاسخ گوی مشتری باشد.

وی افزود: کار یک صادرکننده در بازار هدف نباید به هیچ عنوان قطع شود و دولت نیز باید تمهیدات لازم را در این خصوص برای صادرکننده مهیا کند در غیر این صورت بازارهایی که با این شرایط تحریم به دست آمده از دست می رود و نتیجه آن دپوی کالاها در داخل کشور می شود.

مظفری ادامه داد: صادرکننده با تامین کالا از هر جایی می تواند ارزش افزوده حاصل از فروش آن را به کشور وارد کند.

وی در ارتباط با تامین کالا از یک کشور به غیر از ایران و فروش آن به کشور ثالث که بازار هدف کشور ایران است نیز اظهار کرد: یکی از شیوه های حفظ بازار و مشتری مداری در صورتیکه کالای مورد نظر در کشور موجود نباشد، روش مذکور است.

این صادرکننده بیان کرد: از سوی دیگر یک صادرکننده برای انجام کار خود دارای یک تیم است که با انجام این کار هم توانسته اشتغال را در داخل کشور حفظ کند و از سوی دیگر ارزش افزوده حاصل از انجام این کار وارد کشور می شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال کشور اسپانیا بزرگترین صادرکننده زعفران در دنیاست این درحالیست که فقط 10 از تولید این محصول در آن کشور صورت می گیرد و قسمت عمده بار زعفران مورد نیاز خود را از ایران تامین می کند و در حقیقت اسپانیا به همین شیوه در حال نگه داشتن بازارهای صادراتی خود است.

مظفری تاکید کرد: با انجام این شیوه دیگر صادرکنندگان ما، صادرکنندگان فصلی باقی نمی مانند و می توانند موقعیت خود را در بازارهای هدف تثبیت کنند و مشتری مدار بین المللی باشند.

بازارهایی که به راحتی از دست رفت

هاتفی مدیر شرکت تولیدی سبز خرم در خراسان شمالی با اشاره به اینکه این شرکت فقط رب مخصوص صادرات تولید می کند، گفت: در سال گذشته به مدت سه تا چهار ماه صادرات رب و گوجه فرنگی به سایر کشورها متوقف شد و این شرکت نتوانست در آن بازه زمانی کالایی صادر کند و فقط منتظر ماند تا دوباره صادرات آن کالا از سوی دولت آزاد شد.

وی افزود: اما نتیجه این دستورالعمل آن شد که این واحد تولیدی صادرات محور بازارهای بین المللی خود را از دست داد و هم اکنون بازار ایران جای خود را به بازار ترکیه و چین داده است.

هاتفی ادامه داد: با کنار کشیدن صادرکنندگان ایرانی در عراق کشور ترکیه و در افغانستان، روسیه و پاکستان کشور چین، بازارها را تصاحب می کند.

وی اظهار کرد: اکنون بازار خود را از دست داده ایم و به سختی در حال پیدا کردن بازار خارجی هستیم و مجبور هستیم برای به دست آوردن دوباره این بازارها متحمل هزینه شویم و کالای خود را کمتر از قیمت کالای ترکیه و چینی در آن کشورها عرضه کنیم.

هاتفی تصریح کرد: همچنین باید به مشتریان بین المللی خود این ضمانت را بدهیم که بازار واردات به آن کشور قطع نمی شود.