۰ نفر

آمار صادرات باز هم نزولی شد

۱۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۵۹
کد خبر: 378956
 آمار صادرات باز هم نزولی شد

آمار صادرات ایران در ۵ ماه منتهی به مرداد نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۹ درصد کاهش داشته است؛ این درحالی است که بر اساس این آمار، بیش از ۷۵ درصد کل صادرات ایران به ۵ کشور بوده که می‌تواند یک خطر قلمداد شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، آمارهای گمرک کشور از تجارت خارجی ایران تا پایان مرداد ماه نشان می‌دهد در 5 ماه نخست امسال، حجم تجارت خارجی کشورمان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل، 8 درصد کاهش داشته است.

بر اساس آمارهای اعلامی، صادرات غیرنفتی کشورمان در 5 ماه منتهی به مرداد ماه، 17 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با صادرات 19 میلیارد و 590 میلیون دلاری ایران در 5 ماه نخست سال 97، شاهد کاهش 9.14 درصدی در صادرات غیرنفتی خود در سال 98 هستیم.

این کاهش صادرات در حالی بوده که از نظر وزنی، صادرات ایران در این مدت به نسبت مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به 30 درصد افزایش داشته است که شاید بتوان آن را به معنای صادرات کالاهای کم‌ارزش‌تر در سال جاری معنا کرد.

همچنین آمارهای منتشره نشان می‌دهد، «چین» همچنان بزرگترین شریک بازرگانی کشورمان است و صادرات ما به این کشور در ماه‌های منتهی به مرداد به رقم 4 میلیارد و 435 میلیون دلار رسیده است و این یعنی، 24.91 درصد کل صادرات ایران به کشور چین انجام شده است.

بعد از چین، عراق بیشترین سهم از صادرات ایران را داشته و با رقم 3 میلیارد و 907 میلیون دلار واردات از ایران توانسته 21.95 صادرات غیرنفتی ایران را جذب بازارهای خود کند.

علاوه بر این دو کشور، صادرات ایران به ترکیه با رقمی معادل 2 میلیارد و 470 میلیون دلار، سهمی 13.88 درصدی را از کل صادرات کشورمان داشته و پس از آن صادرات یک میلیارد و 667 میلیون دلاری به امارات متحده عربی، این کشور را در رده چهارم قرار داده است.

افغانستان نیز در 5 ماه نخست منتهی به مرداد ماه، 898 میلیون دلار کالای ایرانی را وارد کرده و سهم 5.04 درصدی را از صادرات ایران در این مدت داشته است.

 نکته قابل توجه اینجاست که با توجه به اینکه 5 مقصد عمده صادراتی ایران، بیش از 75 درصد کل صادرات کشورمان را در اختیار خود دارند و سایر کشورهای دنیا حتی کمتر از یک چهارم صادرات کل ایران را جذب خود می‌کنند و این یعنی تنوع مقاصد صادراتی ایران به شدت محدود است که یک نقطه ضعف جدی برای صادرات ایران محسوب می‌شود.