۰ نفر

لاکچری‌پوشان بازار محرم

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۴۴
کد خبر: 378477
لاکچری‌پوشان بازار محرم

برخی برندپوشان، پیراهن مشکی 700هزار تا بیش از یک میلیون تومان و کت و شلوار10تا 15میلیون تومانی می‌پوشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  با فرارسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان، بازار خرید لوازم محرم از پوشاک و پرچم‌های سیاه گرفته تا طبل، سنج، علم و کتل و وسایل صوتی مدرن گرم‌تر شده است. ملزوماتی که برخلاف عزاداری‌های سنتی و کم‌هزینه گذشته، خرید آن نیازمند گردش مالی بالایی است  و به‌طور عمدهیئت‌های عزاداری مشتری آن هستند. علاوه بر این نرخ امسال اقلام مورد نیاز عزاداری محرم تابع نوسان نرخ ارز و مشکلات تامین مواداولیه یا واردات است. پیراهن مشکی ازجمله اقلام مورد نیاز در ایام عزاداری محرم است که نیاز بازار در نوع مردانه و پسرانه‌اش 10میلیون عدد برآورد می‌شود؛ پوشاکی که امسال به‌دلیل ممنوعیت واردات و به صرفه نبودن قاچاق، 97درصد نیاز بازار به آن از طریق تولید داخل تامین شده و قیمت هر عدد آن بین 50تا حداکثر 250هزار تومان در نوسان است اما در شرایطی که برخی اقشار کم‌درآمد به‌دلیل افت قدرت خرید خود محرم امسال را با لباس‌های مشکی خریداری شده سال‌های قبل سپری می‌کنند،  جمعیت معدود برند‌پوش ایران برای خرید یک پیراهن مشکی از 500تا 700هزار و حتی یک میلیون و 250هزار تومان هزینه می‌کنند.

کمبود پیراهن مشکی نداریم

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران با بیان اینکه هیچ کمبودی برای تامین پیراهن مشکلی مورد نیاز بازار محرم وجود ندارد، گفت: تولید‌کنندگان داخلی از 3‌ماه پیش پارچه‌ مورد نیاز را خریداری کرده‌اند و دوخته‌اند و از یک تا یک‌ماه و نیم پیش نیز فروشندگان این محصولات را از تولید‌کنندگان خریداری و به مشتریان عرضه می‌کنند.حسین آقا کوچکی با اشاره به ممنوعیت واردات پیراهن مشکی و واردات قانونی پارچه مشکی با تعرفه و مجوزلازم، افزود: برخلاف سال‌های گذشته امسال به‌دلیل افزایش نرخ ارز، واردات قاچاق لباس مشکی مقرون به صرفه نیست و اقلام خارجی موجود در بازار نیز محصولاتی است که یا قبلا وارد و در انبارها دپو شده یا اینکه از مسیر نمایندگی‌های برخی برندهای خارجی وارد کشور می‌شود.

سهم بازار قاچاق برای تولید داخل

  رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران از تأثیر کاهش قدرت خرید بر بازار امسال محرم خبر داد و تأکید کرد: امسال اقشار کم درآمد تلاش می‌کنند تا از لباس مشکی‌های سال قبل استفاده کنند. به گفته آقا کوچکی با وجود این بازار دچار رکود نیست؛ زیرا اگر مثلا قبلا 10هزار تا پیراهن مشکی فروخته و 6هزار تای آن سهم قاچاق می‌شد، اکنون 8هزار پیراهن فروخته می‌شود که 100درصد آن تولید داخل است. او نیاز بازار به پیراهن مشکی مردانه و پسرانه استان تهران را 500هزار و لباس مشکی زنانه را به‌دلیل تنوع‌طلبی خانم‌ها دو برابر دانست و افزود: در مجموع نیاز بازار به پیراهن مشکی پسرانه و مردانه در ایام محرم 10میلیون عدد است.

افزایش 50درصدی قیمت‌ها

مشکلات تولید موجب شده تا نرخ پیراهن مشکی تولید داخل با توجه به نوع دوخت، لایی یا پارچه مورد استفاده از 50 تا 250هزار تومان در نوسان باشد. بهترین نوع پارچه بروجرد است که با برخی پارچه‌های ترک رقابت می‌کند. با این روند قیمت پیراهن مشکی نسبت به سال گذشته از 50درصد تا 55درصد افزایش یافته است؛ زیرا نرخ پارچه با دلار محاسبه می‌شود و حتی شرکت بروجرد نیز که 50درصد پارچه تولیدی خود را با دریافت دلار صادر می‌کند و در مقابل مواداولیه وارداتی را با دلار می‌خرد، قیمت پارچه عرضه شده در بازار داخلی را نیز بر همان مبنا محاسبه می‌کند. تجار وارد‌کننده نیز، قیمت پارچه را برمبنای قیمت روز مواداولیه وارداتی در انواع زنانه مردانه و بچگانه لحاظ می‌کنند.

محاسبه دلاری نرخ پیراهن برندپوشان

هرچند   97درصد نیاز بازار به پیراهن مشکی از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود، اما در عین حال فعالان صنفی بر تضمین قیمت و کیفیت آن از نظر قواره، دوام و نوع پارچه متناسب با قیمت‌ها خبر می‌دهند اما به گفته کوچکی‌زاده برخی افراد برندپوش هستند که برای خرید پیراهن مشکی لاکچری برندهای خارجی از 600 تا 700هزار تومان هزینه می‌کنند؛ نرخی که برخی آن را حتی تا یک میلیون و 250هزار تومان نیز اعلام می‌کنند. در واقع نرخ پیراهن این مشتریان لاکچری که سهمی 2 تا 3درصدی از بازار دارند با محاسبه نرخ روز دلار و لیر، هزینه‌های گمرکی واردات و سود خرده‌فروشی نامشخص و بدون هیچ نظارتی محاسبه می‌شود. افرادی که برای خرید یک‌دست کت و شلوار متناسب با این پیراهن مشکی نیز از 10 تا 15میلیون تومان می‌پردازند. با وجود این رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران تأکید می‌کند ممکن است در بین محصولات عرضه شده این برندها برخی انواع پیراهن و کت و شلوار با کیفیت تولید داخل نیز به نام پوشاک خارجی به مشتریان عرضه شود. اما نظارت بر قیمت و کیفیت این محصولات نیازمند شکایت مشتریان یا تصمیم وزارت صنعت است.

نبض بازار

نرخ پیراهن مشتریان لاکچری که سهمی 2 تا 3درصدی از بازار دارند با محاسبه نرخ روز دلار و لیر، هزینه‌های گمرکی واردات و سود خرده‌فروشی نامشخص و بدون هیچ نظارتی محاسبه می‌شود

قاچاق نداریم

برخلاف سال‌های گذشته امسال به‌دلیل افزایش نرخ ارز، واردات قاچاق لباس مشکی مقرون به صرفه نیست و اقلام خارجی موجود در بازار نیز محصولاتی است که یا قبلا وارد و در انبارها دپو شده یا اینکه توسط برخی برندهای خارجی وارد کشور می‌شود