۰ نفر

نوسان نه، ثبات نرخ ارز مهم است

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵
کد خبر: 377010
نوسان نه، ثبات نرخ ارز مهم است

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران معتقد است که ثبات نرخ ارز بالاترین نیاز بازار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جمشید عدالتیان شهریاری اظهار کرد: آنچه قبل از افزایش یا کاهش قیمت ارز اهمیت دارد، ایجاد ثبات در این بازار است. در صورتی که هر روز نرخ‌ها کاهشی یا افزایشی باشد، هیچ یک از فعالان اقتصادی نمی‌توانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند و این مسئله برای اقتصاد هر کشوری گران تمام می‌شود.

به گفته وی، در طول هفته‌های گذشته نرخ ارز به یک ثبات نسبی رسیده و این مسئله اثرات خود را در نظم پیدا کردن اقتصاد و حفظ آمار صادرات غیرنفتی نشان داده است.

این فعال اقتصادی درباره اثرات منفی افزایش نرخ دلار، توضیح داد: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بحث نقدینگی مورد نیاز برای فعال کردن خطوط تولید است. با افزایش نرخ دلار عملا قیمت مواد اولیه به شکل قابل توجهی افزایش یافت و این مسئله فشار جدی بر تولیدکنندگان وارد کرد.

عدالتیان ادامه داد: اگر به این اتفاق، فشار تحریم‌ها و بالا رفتن نرخ تورم را اضافه کنیم، مشخص خواهد شد که بسیاری از فعالان اقتصادی برای مدیریت هزینه‌هایشان با مشکلات جدی مواجه شده‌اند و امروز پس از گذشت از تلاطم‌های سال قبل، یک ثبات نسبی در بازار ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در بازارهای بین‌المللی برای صادرات غیر نفتی یک امر مثبت به شمار می‌رود، تصریح کرد: در یکی دو سال اخیر با توجه به افزایش نرخ دلار، توان رقابتی ما در برخی بازارهای منطقه‌ای به شکل جدی افزایش یافته و همین مسئله، به حفظ آمار صادرات غیر نفتی کمک کرده است.

عدالتیان ثبات را اصلی‌ترین نیاز بازار ارز دانست و خاطرنشان کرد: اینکه قیمت ارز در یک مدت کوتاه به شکل دفعه‌ای افزایشی یا کاهشی شود، قطعا به ضرر اقتصاد خواهد بود زیرا عملا هیچکس نمی‌تواند برای آینده برنامه‌ریزی کند. شبیه به این اتفاق در سال ۱۳۹۷ تجربه شد و امیدواریم که این تجربه در سال جاری تکرار نشود.

 در چند هفته اخیر نرخ ارز و طلا در بازار نزولی شد و این روند همچنان ادامه دارد؛ به طوری که دلار وارد کانال ۱۰ هزار تومان و سکه وارد کانال ۳۰۰۰ تومان شده است.