۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

بازار لوازم خانگی کاملا به دست قاچاقچیان افتاد/ چینی بودن لوازم به معنی بی‌کیفیتی آن‌ها نیست

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۱۹
کد خبر: 376282
بازار لوازم خانگی کاملا به دست قاچاقچیان افتاد/ چینی بودن لوازم به معنی بی‌کیفیتی آن‌ها نیست

دبیر انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر با بیان اینکه بازار کاملا به دست قاچاقچیان افتاده است، گفت: قاچاق لوازم خانگی در کشور شدت گرفته و دولت هیچ گونه اقدامی در جهت مقابله با این افراد که اتفاقا علنی هم فعالیت می‌کنند، انجام نمی‌دهد.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ محمدرضا شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین به عوامل گسترش قاچاق در بازار لوازم خانگی اشاره کرد و افزود: نزدیک شدن فاصله نرخ دلار نیما و آزاد و نیز قطع همکاری برند‌های معروف کره‌ای با ایران و خالی شدن بازار از این محصولات باعث گسترش قاچاق لوازم خانگی شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قاچاقچیان دیگر به شکل کولبر نیستد، بلکه خیلی راحت از طریق شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کنند و دولت نیز هیچ گونه اقدامی در جهت مقابله با این افراد انجام نمی‌دهد.

شهیدی با بیان اینکه بیشتر برندهای کره‌ای که در بازار وجود دارد عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند، افزود: برخی دیگر از قاچاقچیان دو برابر سایرین خلاف می‌کنند چرا که این افراد کالاهای خراب و تقلبی را با لیبل اصلی در بازار عرضه می‌کنند؛ این کالا‌ها هیچ گونه گارانتی و خدمات پس از فروش ندارند و از این رو به مردم توصیه می‌کنیم فقط از نمایندگی‌های مجاز با فاکتور معتبر خرید کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر از وضعیت بد تولیدکنندگان گلایه کرد و گفت: قاچاقچیان لوازم خانگی بازار بزرگی را به دست گرفته‌اند و همه نوع معافیت از جمله گمرکی، مالیاتی و بیمه‌ای شامل آن‌ها می‌‌شود، به همین دلیل کار برای تولیدکنندگان داخلی که هیچ گونه معافیتی ندارند بسیار دشوار شده است.

شهیدی همچنین به واردات قطعات لوازم خانگی با برند چینی اشاره و اظهار کرد: عمده قطعات برندهای کره‌ای و ژاپنی در چین تولید می‌شود و چینی بودن الزاما به معنی بی‌کیفیت بودن آن‌ها نیست؛ در حال حاضر واردکنندگان لوازم خانگی ما نیز از همان شرکت‌هایی که در گذشته تامین قطعه می‌کردند خرید می‌کنند و تغییری در کیفیت قطعات رخ نداده است.