۰ نفر

تولید مانتوی بدون دکمه ممنوع

۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
کد خبر: 375136
تولید مانتوی بدون دکمه ممنوع

تولیدکنندگان لباس‌های زنانه باید لباس‌های مناسب عرف بدوزند. این جمله را طهماسبی‌نیک، رئیس اتحادیه خیاطان از برخورد با تولیدکنندگان مانتوی جلوباز خبر داده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، این موضوع درحالی رخ می‌دهد که مجید طلیمی، مدیرکل روابط عمومی شورای‌عالی بسیج تجار می‌گوید: «در قوانین نظام صنفی بندی وجود دارد که اتحادیه‌های صنفی می‌توانند با تولید لباس نامناسب برخورد کنند اما جزییاتی درباره ویژگی‌های لباس نامناسب آورده نشده است.»

فروش مجازی لباس از دستمان خارج شد

«لباس‌های مجلسی متفاوت و ارزان‌قیمت می‌خوای بیا تو این کانال»، «یه کانال پر از لباس‌های مجلسی مزون‌های تهران»، «عرضه پوشاک ترک با قیمت‌های واقعا پایین»؛ اینها جملات و تبلیغاتی‌ است که همه آنهایی که در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرام بارها و بارها دیده‌اید. آنگونه که  مجید طلیمی، مشاور اتحادیه پوشاک می‌گوید: «حدود ٣٠‌درصد خریدوفروش پوشاک زنانه در فضای مجازی و توسط سایت‌های بدون مجوز انجام می‌شود. سایت‌هایی که هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند  و خبری هم از  نظارت بر  عملکرد آنها  نیست. لباس‌های قاچاق یا غیرقاچاق با هر کیفیتی به هر قیمتی که خود می‌خواهند، عرضه می‌کنند، اما حالا مسئولان از تشدید بازرسی از عملکرد واحدهای صنفی در بازار و تولیدکنندگان خبر می‌دهند.

 به گفته رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه، مطابق دستور اماکن تولید هر مدل مانتویی که دکمه نداشته باشد، ممنوع است و ما نیز با این امر برخورد می‌کنیم. البته آنگونه که طهماسبی‌نیک می‌گوید، هیچ محدودیتی در لباس‌های مردانه وجود ندارد. هرچند که به گفته مشاور اتحادیه پوشاک، مسئولین به دنبال ساماندهی بازار پوشاک در فضای مجازی هم هستند، اما به نظر می‌رسد سختگیری بیشتر روی بخش شفاف اقتصاد است.

مدل لباس‌ها متناسب شود

از حدود یک‌ماه پیش، بازرسی‌های گسترده‌ای در واحدهای صنفی درحال انجام است و با تولیدکنندگان یا فروشندگان لباس‌های غیرمتعارف با فرهنگ و جامعه ایرانی تولید و عرضه می‌کنند، برخورد خواهد شد. مدیرکل روابط عمومی شورای‌عالی بسیج تجار می‌گوید: «فروشندگان مدعی هستند که تولید مانتوهای جلوبسته و دکمه‌دار خیلی کم است و به ناچار سراغ خرید این مدل مانتوها از تولیدکنندگان می‌روند که باید این مشکل حل شود.»  

او که معتقد است در نحوه عرضه لباس‌های زنانه باید نوعی متناسب‌سازی صورت گیرد، ادامه داد: «درحال حاضر بیش از ٩٠‌درصد مشتریانی که به دنبال مانتو با پوشش مناسب هستند، موفق به خرید لباس دلخواه خود نمی‌شوند، چراکه بیشتر آن‌چه امروز در بازار عرضه می‌شود، هماهنگی با فرهنگ جامعه ایرانی ندارد و نوعی تناسب باید در این رابطه صورت گیرد.»

خبری از لباس ملی نشد

حدود‌ سال٨١ بود که از طراحی و تولید لباس ملی سخن گفته می‌شد، اما حالا با وجود گذشت ١٧‌سال از این گفته‌ها هنوز هیچ خبری از لباس ملی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد، نیست. رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه که ریشه این مشکل را در ضعف طراحان ایرانی می‌داند، می‌گوید: «باید به این امر اعتراف کرد که هنوز طراحان ما هم‌ردیف طراحان ترکیه نیستند و در این حوزه عقب هستیم اما اگر مشکلات مواد اولیه و تولید حل شود و بازار به همین منوال بماند، به‌طور حتم به ‌زودی از طراحان ترکیه نیز جلو خواهیم زد.»