۰ نفر

بزرگترین تولیدکنندگان دانه قهوه جهان کدامند؟

۲۹ مرداد ۱۳۹۸، ۸:۵۶
کد خبر: 374854
بزرگترین تولیدکنندگان دانه قهوه جهان کدامند؟

آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید قهوه‌ای که هر روز می‌نوشید از کجا تهیه می‌شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بیش از یک میلیون نفر شب و روز تلاش می‌کنند تا بهترین دانه‌های قهوه را تهیه کنند. قهوه به راحتی در هر خاکی نمی‌تواند پرورش داده شود و نیازمند خاک، شرایط اقلیمی و دمای مناسب است.

انواع قهوه با استفاده از دانه‌های قهوه تهیه می‌شوند و قهوه دومین نوشیدنی محبوب دنیا پس از چای است و دومین کالای پرمبادله در جامعه بازرگانی به شمار می‌رود.

تردیدی وجود ندارد که در شیوه‌های فرآوری قهوه در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته پیشرفتهایی حاصل شده است و طعم‌ها و انواع قهوه که اکنون موجود هستند، می‌تواند هر شخصی را سردرگم کند. دو نوع قهوه معروف، روبوستا و عربیکا هستند. بر مبنای گزارش وب سایت ورلد اطلس، در حال حاضر ۷۵ کشور در تولید قهوه فعالیت دارند که بزرگترین کشورهای تولیدکننده عبارتند از:

۱- برزیل

برزیل بزرگترین تولیدکننده قهوه در جهان است و بیش از ۱۵۰ سال است که این جایگاه را حفظ کرده است. این کشور در سال ۲۰۱۶ حدود دو میلیون و ۵۹۵ هزار تن قهوه تولید کرد که ۷۶ درصد آن از نوع عربیکا و ۲۶ درصد روبوستا است و بزرگترین منطقه تحت کشت قهوه را در جهان دارد و عمده تولید این کشور در سائوپائولو، پارانا، میناس گریس و سایر ایالتهای جنوب شرقی متمرکز شده که دما و شرایط اقلیمی مطلوبی برای تولید قهوه دارند. برزیل همچنین شیوه‌های مختلفی را برای فرآوری قهوه بکار گرفته است به عنوان نمونه، میوه‌ها زیر آفتاب خشک می‌شوند و دیگر نیازی به فرآیند شست و شو نیست. این کشور در سال ۲۰۱۱ بزرگترین تولیدکننده قهوه سبز در جهان بود و همچنان بدون رقیب مانده است.

۲- ویتنام

اکثر دوستداران قهوه با قهوه ویتنام آشنا هستند که با ترکیب قهوه با شیر شیرین تهیه می‌شود. ویتنام در سال ۱۹۷۵ تنها ۶۰۰۰ تن تولید داشت در حالی که تولید این کشور در سال ۲۰۱۶ به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن رسید. این افزایش تولید، ویتنام را دومین تولیدکننده بزرگ قهوه در جهان ساخته است.

۳- کلمبیا

اگر عاشق قهوه باشید احتمالا نام قهوه کلمبیا به گوشتان خورده است. این کشور بزرگترین تولیدکننده دانه عربیکا در جهان است که گفته می‌شود قدمت آن به سال ۱۷۹۰ برمی‌گردد. دما و اقلیم خاصی برای تولید قهوه مناسب است و پس از سال ۲۰۱۰ کلمبیا شاهد تغییرات چشمگیری در آب و هوا بود که روی تولید قهوه تاثیر گذاشت. همچنین در طعمهای استاندارد قهوه‌ای که در این کشور پرورش داده می شود، تغییر قابل توجهی صورت گرفت. تولید قهوه کلمبیا در سال ۲۰۱۶ به حدود ۸۱۰ هزار تن رسید.

۴- اندونزی

اندونزی چهارمین تولیدکننده بزرگ قهوه در جهان است و اگرچه در تولید قهوه رتبه بالایی نداشته است اما در سال ۲۰۱۶ به میزان ۶۶۰ هزار تن تولید داشته است. همچنین موقعیت جغرافیایی این کشور که نزدیک خط استوا قرار دارد، برای تولید قهوه مناسب است. اندونزی در واقع مناطق کوهستانی زیادی دارد که که برای تولید قهوه مناسب‌ترین هستند. قهوه از سوی استعمارگران هلندی به اندونزی آورده شد و تولید آن حتی پس از پایان دوره استعمار ادامه یافت زیرا شرایط اقلیمی این کشور برای تولید قهوه بسیار مناسب بود. در حال حاضر ۸۵ درصد از تولید اندونزی صادر می‌شود.

۵- اتیوپی

اتیوپی قهوه معروف عربیکا را پرورش می‌دهد که در سراسر جهان پرطرفدار است. این کشور تولید بالایی دارد که در سال ۲۰۱۶ به ۳۸۴ هزار تن رسید. اتیوپی بیش از ۱۱۰۰ سال است که قهوه تولید می‌کند و منشا اصلی قهوه عربیکا است که محبوب میلیونها نفر است. ۲۸ درصد از صادرات سالانه اتیوپی قهوه است و ۱۶ میلیون اتیوپیایی در این بخش مشغول به کار هستند. انواع خاصی از دانه‌های قهوه مانند لیمو، حرار و سیدامو وجود دارد که تنها در اتیوپی پرورش داده می‌شوند. تمامی حقوق و مالکیت نیز تحت نام دولت اتیوپی است.

۶- هندوراس

هندوراس شرایط اقلیمی مناسبی برای تولید قهوه دارد و یکی از بهترین تولیدکنندگان قهوه ارگانیک در جهان است. اگرچه تولید این کشور شروع آهسته‌ای در حدود قرن نوزدهم داشت اما به زودی و ظرف چند دهه موفق شد در میان بزرگترین کشورهای تولیدکننده قهوه جهان جای بگیرد. هندوراس در سال ۲۰۱۱ بزرگترین تولیدکننده قهوه آمریکای مرکزی شد. با این حال تولید این کشور که در سال ۲۰۱۶ به ۳۴۸ هزار تن رسید، عمدتا به مصرف داخلی می‌رسد.

۷- هند

هند یک کشور زراعی بزرگ است که هزاران محصول مختلفی در آن کشت می‌شود و قهوه را نیز دربرمی‌گیرد. قهوه عمدتا در مناطق جنوبی هند و در فصل زمستان که آب و هوای مناسبی برای این محصول دارد، تولید می‌شود. تولید سالانه قهوه در هند به حدود ۳۴۸ هزار تن رسیده است و قهوه توسط پرورش دهندگان کوچک و بزرگ تولید می‌شود. قهوه و چای به یک اندازه در هند محبوبیت دارد و ۸۰ درصد آنها صادر می‌شوند.

۸- اوگاندا

ارزآورترین صادرات اوگاندا قهوه است که توسط اتیوپیایی‌ها به این کشور معرفی شد و شمار زیادی از مردم اوگاندا در کسب و کار قهوه به فعالیت مشغول هستند. قهوه عمدتا در مناطق جنوبی اوگاندا تولید می شود که شامل هر دو نوع عربیکا و روبوستا است. با این حال مردم اوگاندا با مشکلات امنیتی صادراتی خاصی مواجه هستند که به کاهش مجموع صادرات منتهی شده است. آخرین آمار تولید این کشور حدود ۲۸۸ هزار تن در سال ۲۰۱۶ بوده است.

۹- مکزیک

این کشور دانه‌های قهوه مرغوب عربیکا را نزدیک منطقه ساحلی گواتمالا تولید می‌کند. مکزیک در سال ۲۰۱۲ با تولید ۲۵۲ هزار تن قهوه، هفتمین تولیدکننده بزرگ جهان بود و در سال ۲۰۱۶ تولیدش به ۲۳۴ هزار تن رسید. قهوه در اواخر قرن هجدهم از آنتیل به مکزیک آورده شد و تولیدش به سرعت رشد کرد و تولید بالا و صادرات در دهه ۱۸۷۰ محقق نشد. قهوه در دهه ۱۹۸۰ به ارزشمندترین محصول این کشور تبدیل شد و همچنان باقی مانده است. در حال حاضر مکزیک بزرگترین واردکننده قهوه در جهان است.

۱۰- گواتمالا

گواتمالا کشور کوچکی است که جایگاه بالایی در صنعت قهوه دارد. تولید قهوه در گواتمالا در سال ۱۸۵۰ آغاز شد و هرگز متوقف نشده است. تولید این کشور در سال ۲۰۱۶ به ۲۰۴ هزار تن بالغ شد.