۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تهیه لوازم التحریر کامل چقدر تمام می‌شود؟/ بازار در دست تولیدکنندگان داخل

۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۵۰
کد خبر: 374680
تهیه لوازم التحریر کامل چقدر تمام می‌شود؟/ بازار در دست تولیدکنندگان داخل

بازار لوازم التحریر یکی دیگر از بازار‌هایی است که همگام با جهش نرخ ارز دستخوش تغییر قرار گرفته و عرضه کنندگان نوشت‌افزار اظهار می‌کنند که قیمت این لوازم نسبت به سال گذشته حدود دو برابر شده است.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ بنابر گزارش میدانی خبرنگار اقتصادآنلاین از مغازه‌های لوازم التحریر، قیمت‌ اجناس خارجی امسال، نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیری همراه بوده و حتی در برخی لوازم جهش قیمت سه برابری را شاهد هستیم؛ البته این گرانی برای تولیدات ساخت داخل نیز با روند آرام‌تری رخ داده است.

یکی از کسبه‌های این بازار به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: قیمت اجناس نسبت به سال گذشته تا سه برابر افزایش یافته و مردم به مانند قبل توان تهیه لوازم با کیفیت و مرغوب را ندارند.

به گفته این فعال صنفی، امسال بدون در نظر گرفتن کیف، خرید لوازم التحریر کامل برای یک دانش‌آموز، با درجه کیفیت معمولی و قیمت متوسط حدود 250 تا 300هزار تومان می‌شود.

بررسی میدانی از قیمت لوازم تحریر به شرح زیر است:

مداد مشکی و قرمز بسته به نوع کیفیت، قیمتی بین 1500 تا 3هزار تومان دارد، مداد نوکی 13 تا 25هزار تومان، نوک 5 تا 7هزار تومان، خودکار معمولی 3هزار تومان و خودکارهای باکیفیت قیمتی بین 15 تا 20هزار تومان دارند.

مداد رنگی کوچک 7 تا 10هزار تومان، 12رنگ با کیفیت معمولی 25هزار تومان، 24رنگ 60هزار تومان و مداد رنگی 36رنگ 70هزار تومان قیمت خورده است. البته قیمت مداد‌ رنگی‌ های برند بین 50 تا 120هزار تومان است.

کیف جا مدادی بسته به طرح و مدل و کیفیت قیمتی بین 15 تا 50هزار تومان دارد، قیمت ماژیک 8 تا 15هزار تومان، پاک‌کن 4 تا 10هزار تومان و تراش 3 تا 15هزار تومان است.

امسال با توجه به گران شدن کاغذ، دفتر و دفترچه یادداشت بیش از سایر لوازم التحریر افزایش قیمت داشته‌اند؛ قیمت هر دفتر سیمی 100برگ 30 تا 50هزار تومان، سیمی 80برگ 20تا 40هزار تومان، 60برگ 15تا 25هزار تومان و 40برگ 12 تا 18هزار تومان است؛ دفتر معمولی نیز با کمی تفاوت قیمت نسبت به دفاتر سیمی، بسته به جسن و تعداد برگ، قیمتی بین 10 تا 25هزار تومان دارد.

کیف و کوله پشتی نیز امسال بسته به جنس و اندازه با قیمت 100 تا 800هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که البته برخی کیف‌های برند قیمتی بیش از این دارند.

در همین رابطه موسی فرزانیان، رییس اتحادیه نوشت‌افزار درباره بازار امسال لوازم التحریر به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: قیمت لوازم التحریر به همان میزانی که دلار گران شده یعنی حدود دو برابر، افزایش داشته است و درخصوص بازار باید بگوییم که امسال لوازم التحریر به اندازه کافی در بازار وجود دارد و مشکلی در تامین و عرضه نداریم.

وی با بیان اینکه 50درصد بازار لوازم التحریر دست تولیدکنندگان داخلی است، اظهار کرد: طی دوسال گذشته که بحث حمایت از تولید داخل مطرح بوده، واردات لوازم التحریر افت داشته و تولیدکنندگان ما حجم بیشتری از بازار را در دست گرفته‌اند و با توجه به اینکه یکسالی است واردات مداد به طور کامل ممنوع شده، تولیدکنندگان داخل با فراغ آسوده‌تری کار می‌کنند.

فرزانیان خاطرنشان کرد: در خصوص تولید خودکار، حدود دوسال است که ظرفیت و تعداد واحدهای تولیدی بیشتر شده اما متاسفانه ما فعلا به تولید 100درصدی نرسیده‌ایم و قسمتی از قطعات وارد و در داخل مونتاژ می‌شود که البته این مسئله در همه کشورها وجود دارد.

رییس اتحادیه نوشت افزار درباره قیمت دفتر توضیح داد: طبق جلسه‌ای که با قائم مقام وزیر صنعت داشتیم قرار شد 15میلیون جلد که کاغذ آن با ارز 4200تومانی وارد شده به کارخانه‌هایی که به صورت اتوماتیک تولید می‌کنند ارائه شود و در بحث توزیع با قیمت مصوب نیز وزارتخانه نظارت می‌کند.

به گفته فرزانیان، نحوه خرید خانواده‌ها با سال‌های گذشته خیلی فرق کرده‌ و حالا خریدهایشان را خیلی مدیریت می‌کنند؛ آنچه که ما در بازار رصد می‌کنیم، نشان می‌دهد که قدرت خرید خانواده‌ها کمتر شده و به همین خاطر مدیریت آن‌ها برای خرید و مصرف خیلی بیشتر شده که البته موضوع کاهش مصرف اتفاق بدی نیست.

برگزاری نمایشگاه مهر به دستور قائم مقام وزیر صنعت

رییس اتحادیه نوشت افزار درباره برگزاری نمایشگاه لوازم التحریر گفت: با توجه به استقبال خوبی که از این نمایشگاه‌ها می‌شود، بنابه گفته قائم مقام وزیر صنعت قرار شد امسال نیز نمایشگاهی با این مضمون به نام "نمایشگاه مهر" در سراسر کشور برگزار شود و ما هم در حال رسیدگی به این موضوع هستیم و ظرف چند روز آینده زمان آن اعلام می‌شود.

رییس اتحادیه نوشت افزار در پایان درباره قیمت یک بسته کامل لوازم التحریر برای یک دانش‌آموز گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های امسال، یک بسته کامل لوازم‌التحریر بدون هزینه کفش و پوشاک برای یک دانش‌آموز دبستانی به طور میانگین 120هزار تومان می‌شود.

بر اساس این گزارش، با توجه به نزدیک شدن شروع سال تحصیلی جدید و افزایش قیمت‌های رخ داده، دولت باید اقدامات جدی در راستای رصد بازار و نظارت بر قیمت‌ها در دستور کار قرار دهد تا شاهد سوء‌استفاده سودجویان از گرانی و نبود مقام ناظر نباشیم.