۰ نفر

فروش چادر مشکی ۲۵دلاری با قیمت ۱میلیون تومان در ایران!

۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۲۳
کد خبر: 373536
فروش چادر مشکی ۲۵دلاری با قیمت ۱میلیون تومان در ایران!

براساس آمار ارزانترین پارچه چادر مشکی که وارد کشور شده ۱.۵ دلار و گرانترین پارچه ۵ دلار قیمت دارد اما وضعیت بازار نشان می‌دهد واردکننده این پارچه ها با قیمت بیش از ۱ میلیون تومان به فروش می رسد و هیچ مرجعی هم با آنها برخورد نمی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در حال حاضر ایران به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان چادر مشکی هنوز در تولید این پارچه ناموفق است و به نوعی حجم زیادی از نیاز بازار خود را از محل واردات تأمین می‌کند اما جالب اینجاست وابستگی کشور به واردات چادر مشکی در حالی هر روز افزایش پیدا می کند که چندین دهه از عمر فعالیت صنعت نساجی در کشور می‌گذرد و تولیدکنندگان این حوزه هم مدعی هستند توانایی تولید داریم اما امکانات در اختیار ما نیست.

شاید بتوان عدم موفقیت کارخانجات چادر مشکی در کشور را در چند عامل مهم جستجو کرد. نخستین مشکل نداشتنِ دانش فنیِ تولید پارچه چادر مشکی است چراکه این نوع پارچه محصولی نیست که به سادگی و با تجربه عادی بتوان آن را تولید کرد.  علاوه بر این تولید پارچه چادرمشکی به دانش فنی خاص خود نیازمند است. البته این را هم باید اضافه کنیم که در بسیاری موارد صنعتگران و پژوهشگران ما توانسته اند به تولیداتی دست یابند که واقعا از محصولات مرغوب جهانی چیزی کم ندارد اما متأسفانه عزمی برای این تولید استوار وجود نداشته است. علاوه بر این بسیاری از کارخانجاتی که به حوزه پارچه چادر مشکی ورود پیدا کرده‌اند ماشین آلات آنها متناسبِ خط تولید این پارچه نبوده است. 

علاوه بر این موضوعات متأسفانه سود بالای واردات چادر مشکی عاملی شده تا تولیدکننده داخلی توانایی رقابت با اجناس وارداتی را نداشته باشد. به اعتقاد تولیدکنندگان حوزه چادر مشکی وقتی یک کالای وارداتی در فروشگاه فروخته می شود کسی از آنها برگ سبز گمرکی و قیمت تمام شده کالا را نمی خواهد بر همین اساس کسی نمی‌تواند آنها را ردیابی کند که این پارچه را  چقدر خریداری و با چه میزان سود به خریداران فروخته می شود.

این در حالی است که تولیدکننده داخلی باید فاکتور صادر و براساس آن مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند. در این شرایط مشخص است که سود فروشنده در کالای وارداتی و کالای داخلی چگونه است.

در همین ارتباط یک فعال در حوزه تولید چادر مشکی می‌گوید: متأسفانه هیچ مرجع تصمیم گیرنده‌ای در قیمت پارچه وارداتی وجود ندارد  و همین موضوع عاملی شده تا هیچ کس نداند واردکننده چه سودی از محل فروش این پارچه ها می برد.

وی با بیان اینکه برای پاسخ به چرایی جان نگرفتن تولید پارچه چادر مشکی در کشور باید معضل واردات را یکی از دلایل دانست، گفت:  براساس آمار نیاز کشور به چادر مشکی حدود 60 میلیون متر طول است که فقط میلیون مترطول از این نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.

به گفته این تولید کننده، براساس آمار ارزانترین پارچه ای که وارد کشور شده 1.5 دلار و گرانترین پارچه 5 دلار قیمت داشته است. بر همین اساس به صورت تقریبی اگر نرخ دلار را در بازار 11 میلیون و 700 هزار تومان محاسبه کنیم 5 متر پارچه 5 دلار باید 292 هزار و 500 تومان فروخته شود اما مشاهده می‌کنید این پارچه ها با قیمت بیش از 1 میلیون تومان به فروش می رسد و هیچ مرجعی هم با آنها برخورد نمی کند.