۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

افزایش تمایل تجار ترکی برای واردات از ایران/ استقبال ایرانی‌ها برای حضور و اقامت در ترکیه

۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 372623
افزایش تمایل تجار ترکی برای واردات از ایران/ استقبال ایرانی‌ها برای حضور و اقامت در ترکیه

رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه گفت: اگرچه ترکیه یکی از قطب‌های تولید فولاد و آهن در دنیا است، اما هزینه پایین انرژی در ایران تمایل تجار ترکی را برای واردات از کشور ما افزایش داده است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ رضا کامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه افزایش نرخ ارز، تجار ترکیه را به سمت ایران سوق داده است اظهار کرد: اگرچه ترکیه یکی از قطب‌های تولید فولاد و آهن در دنیا است اما با توجه به قیمت پایین انرژی در ایران، واردات آهن‌آلات، فلزات و ورق‌های فولادی برای این کشور صرفه اقتصادی دارد و از این رو تجار ترکیه به سمت واردات از ایران سوق پیدا کرده‌اند.

این فعال اقتصادی همچنین از افزایش تب خرید ملک در کشور ترکیه خبر داد و گفت: استقبال ایرانی‌ها برای حضور و اقامت در این کشور به قدری بوده که اگر سال قبل با 500 هزار دلار خرید ملک  مجوز اقامت داده می‌شد اما حالا این عدد به 250 هزار دلار رسیده است.

او اضافه کرد: ترکیه در حوزه املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری زیادی داشته است و اکنون که قیمت املاکشان به دلیل افزایش تعداد ساختمان‌ها به شدت کاهش یافته، شرایط و طرح‌های خوبی برای واگذاری و فروش ملک اعلام کرده‌اند.

صادرات افزایش و واردات کاهش یافت

کامی همچنین به افزایش مبادلات بین دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به آمار اخیر گمرک، حجم تجارت بین دو کشور نسبت به چهار ماهه سال قبل رشد قابل توجهی داشته و توانسته‌ایم با افزایش صادرات تراز تجاری خود را مثبت کنیم.

به گفته رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه، با افزایش میزان صادرات به ترکیه در سال جاری، این کشور در حال حاضر به سومین بازار صادراتی ایران تبدیل شده و از طرفی میزان واردات ما از این کشور نیز کاهش یافته است.

کامی در پایان گفت: سال‌ها است که ایران و ترکیه به صورت دو کشور دوست و همسایه به طور مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند و از این پس نیز با وجود شرایط تحریمی، خواهان ارتقای بیشتر مراودات اقتصادی با این کشور هستیم و همه تلاش خود را در این راستا به کار می گیریم.