۰ نفر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد؛

واردات ۸۰هزار تنی کاغذ در سال جاری/ بیش از ۲۰۰میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات کاغذ از ابتدای سال

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۳
کد خبر: 371714
واردات ۸۰هزار تنی کاغذ در سال جاری/ بیش از ۲۰۰میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات کاغذ از ابتدای سال

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از انجام بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات کاغذ از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: کل واردات انواع کاغذ در سال جاری، حدود ۸۰ میلیون دلار، معادل ۸۰ هزار تن کاغذ بوده است که نیاز کشور مقداری بیشتر از این میزان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، امروز (سه‌شنبه) مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، ‌مقوا و صنایع سلولزی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. در این نمایشگاه که تا هجدهم مردادماه ادامه دارد، بیش از ۱۰۰ شرکت و واحد تولیدی داخلی در کنار نمایندگانی از کشورهای چین، هند، پاکستان و ترکیه جدیدترین تولیدات و خدمات خود را ارائه می‌دهند.

در حاشیه این مراسم عباس قبادی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که توانایی تامین نیاز کشور در داخل وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به این‌که پیش از این تولید کاغذ در کشور توجیه اقتصادی نداشت، نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد، اما با تغییر رویه و برنامه‌ریزی برای تامین کاغذ از محل تولید در داخل کشور، در تلاش هستیم به این بخش از صنعت کشور کمک کنیم.

به گفته وی نوسازی ماشین آلات مورد استفاده در صنعت تولید انواع کاغذ، تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، دریافت مجوز برای استفاده از چوب جنگل‌های شمال کشور و واردات چوب از جمله اقداماتی است که باید برای کمک به صنعت کاغذ انجام شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار از انجام بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات کاغذ از ابتدای سال جاری خبر داد و اظهار کرد: از این میزان ثبت سفارش حدود ۱۵۰ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده و ارز مورد نیاز ۵۲ سفارش نیز تامین شده است.

وی افزود: کل واردات انواع کاغذ در سال جاری حدود ۸۰ میلیون دلار، معادل ۸۰ هزار تن کاغذ بوده است که نیاز کشور مقداری بیشتر از این مقدار است.

او از میزان دقیق تفاوت میزان واردات و نیاز کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که آمار دقیقی در این زمینه ندارد.

قبادی در ادامه با بیان این که بحرانی به نام "بحران کاغذ" در حال حاضر در کشور وجود ندارد، ابراز امیدواری کرد که مشکلات صنعت کاغذ به زودی برطرف شود.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد که در زمینه تامین کاغذ مورد نیاز لوازم تحریر تدابیری اندیشیده شده که جلسات آن طی روزهای آینده برگزار می‌شود.

 ‌در حال حاضر در تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه سه واحد تولیدی با ظرفیت اسمی بالغ بر ۱۷۵ هزار تن در کشور فعال و پنج طرح دیگر با ظرفیت ۳۳۸ هزار تن طی چند سال آینده وارد فاز تولید می شوند. از طرف دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرده تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم از روش‌های مرسوم دیگر در تولید کاغذ است که در همین راستا و با توجه به هزینه‌های پایین تولید در این روش، حدود ۱۴۵ طرح صنعتی مجوز گرفته‌اند و ۱۵ مورد از این طرح‌ها با ظرفیت بالغ بر ۱۱۵ هزار تن ۶۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

بر اساس آمارهای ارائه شده در حال حاضر مصرف سالانه کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه در کشور حدود ۳۳۵ هزار تن است که تقریبا بیش از ۵۰ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.