۰ نفر

عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا؛

بیشتر واردکنندگان رسمی کاغذ حتی یک دلار ۴۲۰۰تومانی نگرفتند

۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۱۳
کد خبر: 371377
بیشتر واردکنندگان رسمی کاغذ حتی یک دلار ۴۲۰۰تومانی نگرفتند

یک مقام مسئول گفت: بسیاری از واردکنندگان رسمی کاغذ ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده نکردند و به همین خاطر تبدیل ارز دولتی به نیمایی نه تنها منجر به گرانی کاغذ نشد، بلکه بازار را از آشفتگی رهایی داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سیدابوطالب مومنی با اشاره به برقراری آرامش نسبی در بازار کاغذ طی هفته‌های اخیر گفت: هم اکنون بازار کاغذ دچار رکود شده و البته موضوع حرکت بخشی از تامین نیاز ارزی از دلار ۴۲۰۰ تومانی به سمت ارز نیمایی، از جمله عوامل موثر در ایجاد آرامش نسبی بازار بوده است.

عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا افزود: در شرایط حاضر آرامش در بازار کاغذ وجود دارد؛ اگرچه هنوز هم بازار در دو بخش تحریر و روزنامه، با کسری مواجه است؛ ولی در حوزه ورق و کارتن، کاملا تعادل برقرار است و در ماههای اخیر، شاهد بهبود وضعیت بازار بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در بخش کاغذ تحریر و روزنامه همچنان کسری در داخل بازار وجود دارد که دلیل اصلی آن، تامین بخش اعظمی از نیاز داخلی از طریق واردات است؛ این در شرایطی است که بخش عمده‌ای از افرادی که کار تخصصی واردات کاغذ انجام می‌دادند، از بازار حذف شده‌اند و کسانی به واردات کاغذ مشغول شده‌اند که در این زمینه تجربه چندانی ندارند؛ ضمن اینکه البته با خروج بخش عمده کاغذ وارداتی از فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی، بازار نسبت به قبل از وضعیت مناسب‌تری برخوردار شده است.

به گفته مومنی، رصد بازار کاغذ تحریر و روزنامه طی هفته‌های گذشته از التهابات کمتری حکایت دارد، اما باید دید که با نزدیک شدن به فصل مدارس و بالا رفتن مصارف، بازار چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.  

وی توضیح داد: بسیاری از واردکنندگان رسمی کاغذ که دارای شناسنامه در این حوزه هستند، از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده نکردند و به همین خاطر تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی، نه تنها منجر به گرانی کاغذ نشد، بلکه بازار را از وضعیت آشفته رهایی بخشید و اکنون وضعیت اگرچه هنوز ایده‌آل نیست، ولی بهتر از قبل شده است؛ در حالیکه همواره تولیدکنندگان و واردکنندگان رسمی کاغذ بر این موضوع تاکید داشته‌اند که دولت اجازه دهد کاغذ با یک نرخ ارز واحد وارد شده و اگر قرار است حمایتی از جامعه هدف مصرف‌کننده مثل ناشران یا روزنامه نگاران یا حتی تهیه و تولید کتب درسی صورت گیرد، به صورت دیگری مابه التفاوت پرداخت شود؛ چراکه هم اکنون هم این کاغذهای وارداتی با دلار دولتی، به دست جامعه هدف نمی‌رسد.

مومنی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان کاغذ چاپ و تحریر، به دلیل مسائل و محدودیت‌های ناشی از مسائل بین المللی، در تهیه مواد اولیه مورد نیاز تولید دچار مشکل شده‌اند؛ در حالیکه همواره باید بر اساس برنامه زمان‌بندی پیش رفته و مازاد بر نیاز داخلی، انبار کالا صورت گرفته باشد تا در بازار نوسان وجود نداشته باشد، اما این در شرایط عادی است و اکنون به دلیل محدودیت‌ها، بازار با تاخیر تامین شده است و باید شرایط را برای واردات فراهم کرد تا به بازار شوک وارد نشود.

وی گفت: در جایی که دولت وارد بازار می‌شود، بازار را به هم می‌ریزد و حتی اکنون قیمت کاغذ در بازار با معیار دلار ۱۲ هزار تومانی هم محاسبه نمی شود، در حالیکه دولت دلار ۴۲۰۰ تومانی به این کالا می‌دهد، در حالیکه اگر قیمت ارز یکسان شود و دولت فقط نظارت عالیه داشته باشد، مشکل بازار حل خواهد شد و واردکنندگان نیز به موقع بازار را تامین خواهند کرد.

مومنی افزود: بازار کاغذ همچنان با حباب مواجه است و البته مصارف هم باید کاهش یابد، به خصوص اینکه انتخابات در پیش رو است و به نظر می‌رسد که مصرف بالا هم برود؛ ضمن اینکه دولت که هم اکنون به صورت حائل در بازار میان واردکننده و متقاضی خرید کاغذ قرار گرفته است، باید کنار برود؛ یعنی اجازه دهد که واردکنندگان حرفه ای و شناسنامه دار وارد بازار شده و در مقابل اقدامات خود پاسخگو نیز باشند.

وی اظهار داشت: البته باید به سمت اجرایی شدن دولت الکترونیک پیش رفت تا مصرف کاغذ به طور عمومی کاهش یابد، چراکه هر هفته هزاران برگ کاغذ از سوی شرکتها و مجموعه‌های دولتی مصرف می‌شود که خود این سبب هدررفت منابع می‌شود.