۰ نفر

رییس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

20میلیارد یورو ارز صادراتی به کشور بازگشته است/ توصیه رییس کنفدراسیون صادرات به صادرکنندگان

۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبر: 369808
20میلیارد یورو ارز صادراتی به کشور بازگشته است/ توصیه رییس کنفدراسیون صادرات به صادرکنندگان

رییس کنفدراسیون صادرات گفت: طبق آمار بانک مرکزی تا کنون بالغ بر 20میلیارد یورو معادل 46درصد، ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه روند بازگشت ارز به کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد، اظهار کرد: آمار اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد تا کنون بالغ بر 20میلیارد یورو معادل 46درصد، ارز صادراتی به کشور بازگشته که اگر 20درصد تخفیف بانک مرکزی را نیز به آن اضافه کنیم، در مجموع صادرکنندگان 66درصد رفع تعهد ارزی کرده‌اند، بنابراین اخبار مبنی بر عدم و یا تاخیر در بازگشت ارز صحیح نیست.

لاهوتی از رشد 250درصدی واردات در مقابل صادرات خبر داد و گفت: موضوع واردات در مقابل صادرات و واگذاری ارز به اشخاص ثالث، کمک شایانی در بازگشت ارز به کشور داشته و بازگشت ارز از این طریق، طبق آمارها بالغ بر 250درصد رشد داشته است.

او ادامه داد: پتروشیمی‌ها نیز طبق توافق و حتی بیشتر از آن، ارز خود را وارد سامانه نیما کرده‌اند، بنابراین هم صادرکنندگان برای بازگشت ارز تلاش کرده‌اند و هم بانک مرکزی از این روند رضایت دارد.

رییس کنفدراسیون صادرات به اتمام مهلت صادرکنندگان در بازگشت ارز صادراتی اشاره کرد و افزود: طبق توافق و اطلاعیه‌ بانک مرکزی، آخرین مهلت برای بازگشت ارز تا  31 تیرماه بود و از آن تاریخ به بعد این بانک براساس دستورالعملش، نام افرادی که رفع تعهد ارزی نکرده‌اند را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است.

او اضافه کرد: البته معرفی صادرکنندگان به سازمان امور مالیاتی به منزله رفع تعهد ارزی نیست؛ به این معنا که همچنان صادرکنندگانی که در سال 97صادرات داشته‌ و ارز را به میزان کافی بازنگردانده‌اند، کماکان موظف به بازگرداندن ارز هستند؛ لذا توصیه من به صادرکنندگان این است که در راستای بازگشت ارز صادراتی خود اقدام کنند.

به گفته رییس کنفدراسیون صادرات، در برش‌های زمانی سه ماهه‌ای که بانک مرکزی آمار را به سازمان امور مالیاتی می‌دهد، برای صادرکنندگان این فرصت وجود دارد که اگر ارزشان را برگردانند، در گزارش‌های بعدی رفع تعهد ارزی نام آنها به سازمان امور مالیاتی اعلام شود تا از فهرست پرداخت کنندگان مالیات حذف شوند.

لاهوتی درباره سرانجام صادرکنندگانی که ارزشان را بازنگردانده‌اند، توضیح داد: مصوبه سران قوا برای این دسته از صادرکنندگان تنبیهاتی همچون عدم تمدید کارت، عدم ثبت سفارش و عدم اعطای مشوق و تسهیلات بانکی و نهایتا مراجعه به قوه قضاییه را مدنظر قرار داده اما بانک مرکزی تا کنون تعداد اندکی از کسانی که صادرات با حجم بالا داشته‌ و حتی یک دلار هم به چرخه اقتصادی بازنگردانده‌اند، در قالب یک لیست حدود 40نفره به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است.

رییس کنفدراسیون صادرات تاکید کرد: تعامل خوبی بین بانک مرکزی و صادرکنندگان وجود دارد و نگاه این بانک به فعالان اقتصادی، تنبیهی نیست.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی همچنین با اشاره به مدت زمان تعیین شده برای بازگشت ارز اظهار کرد: مدت بازگشت ارز حاصل از صادرات در وهله اول سه ماهه بود و در دستورالعمل بعدی بانک مرکزی شش ماهه شد؛ اما زمان بازگشت ارز امسال 4ماهه شده است؛ ولی به طور کل مشکل زمانی برای صادرکنندگان در بحث بازگشت ارز پیش نیامده و بانک مرکزی این زمان را برای مدیریت منابع خود لحاظ کرده است.

لاهوتی تصریح کرد: هم صادرکنندگان باید تا زمان فرجه ارز را برگردانند و بانک مرکزی نیز اگر ببیند صادرکننده‌ای در این راه مشکلی داشته سخت‌گیری نمی‌کند، بنابراین این موضوع دغدغه صادرکنندگان نیست.

نزدیکی نرخ نیما و آزاد شتاب بازگشت ارز را بیشتر می‌کند

رییس کنفدراسیون صادرات در پایان با اشاره به کاهش فاصله نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد تاکید کرد: ارز سامانه نیما خیلی با بازار آزاد فاصله ندارد و یکی از موضوعاتی که انگیزه عرضه در نیما را افزایش داد همین نزدیک شدن نرخ نیما و آزاد بود.

لاهوتی گفت: افزایش عرضه در نیما و نزدیک شدن نرخ‌ این سامانه با نرخ سنا قطعا به ثبات شرایط بازار کمک کرده و این سیاست بانک مرکزی شتاب بازگشت ارز را بیشتر خواهد کرد.