۰ نفر

یک فعال اقتصادی در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

جذابیت صادرات برای دلالان بیش از صادرکنندگان واقعی است/ موانع صادراتی ریشه استفاده از کارت بازرگانی یکبار مصرف

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱
کد خبر: 364974
جذابیت صادرات برای دلالان بیش از صادرکنندگان واقعی است/ موانع صادراتی ریشه استفاده از کارت بازرگانی یکبار مصرف

یک فعال اقتصادی با اشاره به افزایش استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف در امر صادرات گفت: جذابیت صادرات برای دلالان بیش از صادرکنندگان شناسنامه‌دار شده است.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ عدنان موسی‌پور در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین سوق پیدا کردن استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف از واردات به صادرات را مسئله مهم اقتصادی دانست و اظهار کرد: باید ببینیم چه اقداماتی انجام داده‌ایم که باعث افزایش استفاده از این کارت‌ها در اقتصاد شده زیرا این یک مسئله ریشه‌دار و عمقی است.

او ادامه داد: طی چند وقت گذشته تصمیمات متعددی در حوزه مسائل ارزی و صادرات گرفته شد که نتیجه آن کاهش تمایل صادرکنندگان واقعی به تجارت و باز شدن عرصه برای دلالان بود.

به گفته این فعال اقتصادی، فشارهای ناشی از تعهد ارزی و تعیین زمان نامعقول برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات یکی از مواردی است که باعث فرار صادرکنندگان شناسنامه‌دار شده است؛ درحالیکه این دسته از صادرکنندگان، بازگرداندن ارز را جزو وظایف اصلی خود می‌دانند و اعمال فشار برای این کار ضرورتی نداشت.

موسی‌پور خاطرنشان کرد: زمانی صادرکنندگان به حرفه خود افتخار می‌کردند و به دنبال افزایش حجم صادرات بودند، اما الان فقط به دنبال فرار از درگیری‌های آن هستند و همین موضوع باعث بروز دلالان در این بخش شده است.

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران فاصله نرخ ارز آزاد و نیما را عامل افزایش استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف دانست و گفت: آمارهایی که سرپرست سازمان توسعه تجارت از افزایش کارت‌های بازرگانی ارائه کرده‌اند، مربوط به زمانی است که فاصله نرخ بازار آزاد و نیما زیاد بوده و همین موضوع باعث وسوسه دلالان می‌شد؛ البته حالا این فاصله کم‌تر شده و سوء استفاده‌ها نیز تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

موسی‌پور رفع موانع صادراتی و افزایش جذابیت برای صادرکنندگان واقعی را مهم‌ترین راهکار برای کنترل وضع موجود عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی، صادرکنندگان به جای اینکه دغدغه تحریم و پیدا کردن راه دور زدن آن را داشته باشند نگران معرفی شدن به قوه قضاییه و حذف معافیت‌های مالیاتی هستند.

طبق آمار رسمی، در سال گذشته حدود ۶۴۰۰ کارت بازرگانی یکبار مصرف صادر شده و ۵.۴ میلیارد دلار صادرات توسط این کارت‌های یکبار مصرف انجام شده است.

این آماری است که محمدرضا مودودی، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده و گفته که به ازای این حجم صادرات، حدود ۸۱۰ میلیارد تومان سود نصیب دلالان شده است.