۰ نفر

هزینه‌های بالای تولید، علت گرانی لوازم خانگی است

۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷
کد خبر: 364116
هزینه‌های بالای تولید، علت گرانی لوازم خانگی است

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، دلیل اصلی گرانی قیمت لوازم خانگی را بالا بودن هزینه های تولید برشمرد و گفت که این مشکل با همبستگی و انسجام دستگاه ها در کوتاه مدت قابل رفع است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «حبیب الله انصاری» افزود: خواسته و آرزوی تولیدکنندگان لوازم خانگی، پایین آمدن قیمتهاست، زیرا این روزها قدرت خرید مردم به شدت افت کرده است.

وی، دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید را ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه بالادستی از جمله مس، فولاد، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و غیره و همچنین شیوه‌های فروش آنها عنوان کرد.

این مقام صنفی ادامه داد: از آنجایی که مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در بورس عرضه می‌شوند، عده‌ای به خرید آنها اقدام کرده و پس از آن به دلالان می‌فروشند، سپس واسطه‌ها نیز با قیمت‌های دلخواه خود این مواد را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند.

وی یادآور شد: در حالی که امکان عرضه بیشتر لوازم خانگی به بازار از سوی تولیدکنندگان وجود دارد، اما به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم، تقاضای بازار همپوشانی لازم را با عرضه ندارد. در نتیجه نبود تعادل در بازار و زیان صنعت را به دنبال داشته است.

انصاری تاکید کرد: باید هزینه‌های تولید کاهش یابد و در این راه کنترل‌ها و نظارت‌های لازم انجام شود تا تامین کنندگان مواد اولیه از جمله فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها نتوانند مواد را با هر قیمتی به تولیدکنندگان بفروشند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اهمیت موضوع تعرفه‌های واردات، اضافه کرد: تعرفه‌ها باید برای آن دسته از قطعات و مواد اولیه ای که مورد نیاز کشور است به حداقل و در مواردی که در مورد نیاز کشور نیست به حداکثر برسد.

وی همچنین فرآیند تامین ارز در بانک مرکزی را بسیار وقت گیر و زمانبر توصیف کرد که به گفته وی در بسیاری موارد به تامین ارز منجر نمی‌شود.

وی گفت: عملکرد کنونی نظام مالیاتی و گمرک نیز به ضرر تولیدکنندگان است. به طور مثال شاهدیم سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده، بدهی مالیاتی ۱۰ سال گذشته شرکت‌ها را بررسی می‌کند که فرآیندی وقت گیر است و لزومی هم به این کار نیست.

وی با تقدیر از عملکرد مناسب وزارت صنعت در پیگیری مسائل و مشکلات تولیدکنندگان، تاکید کرد: در کوتاه مدت به شرط انسجام و هماهنگی همه دستگاه‌های متولی و کنار گذاشتن تصمیم گیری های جزیره‌ای، می‌توان بسیاری هزینه‌ها را کاهش داد و تعادل نسبی به این بازار برگرداند.

بازار بانه؛ محصولات نامطمئن و اغفال مردم

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه، یکی از مشکلات امروز بازار را تبلیغات گسترده محصولاتی عنوان کرد که در بانه به فروش می رسند و گفت: باید جلوی ورود این قبیل لوازم خانگی به کشور گرفته شود.

وی تاکید کرد: این محصولات از استاندارد و کیفیت لازم برخوردار نیستند و برای استفاده در اقلیم ایران ساخته نشده‌اند، همچنین حقوق دولتی و عوارض پرداخت نمی‌کنند.

انصاری بیان داشت: فروش این محصولات در حقیقت اغفال مردم است و حتی مشخص نیست نام‌های تجاری که بر روی بسته بندی آنها درج می‌شود چه هستند و قابل اعتماد نیستند.

 برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در دو ماهه نخست امسال ۱۲۹ هزار دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت ۴۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی تولید شد که کاهش ۵۳.۹ درصدی در مقایسه با فروردین و اردیبهشت پارسال داشته است.

همچنین تولید کولر آبی در این مدت با رشد ۱۵.۹ درصدی به ۲۹۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید.