۰ نفر

بهبود فضای کسب‌ و کار شاه کلید رشد سرمایه‌گذاری

۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۹:۴۵
کد خبر: 364091
بهبود فضای کسب‌ و کار شاه کلید رشد سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی به یکی از چالش‌‌های مهم کشور تبدیل شده و از آن جا که علاوه بر تحریم، اقتصاد ایران با مشکل نوسان و بی ثباتی دست‌و پنجه نرم می‌کند، تحقق این امر مهم تا حدودی مشکل به نظر می‌رسد.

یکی از شروط لازم برای جذب سرمایه‌گذار، کاهش ریسک‌های موجود در اقتصاد است. اما متاسفانه کشور ما در چند وقت گذشته نه تنها به دلیل مشکلات ناشی از تحریم بلکه به دلیل التهابات داخلی خودساخته نیز دست سرمایه‌گذاران را کوتاه کرده است.

یکی از موانع جدی در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی وجود محیط کسب و کار نامناسب در کشور است؛ زیرا این فضای نامساعد کسب وکار باعث افزایش هزینه‌های عملکرد بنگاه‌های اقتصادی و از بین رفتن اعتماد و انگیزه سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود.

همچنین فشارهای سیاسی و تحریم‌هاى طولانى‌مدت کشورمان باعث عقب‌ماندگی نظام بانکی ما و فاصله گرفتن با نظام مالی و استانداردهاى بین‌المللى شده و بانک‌هاى داخلى توان مناسبی برای برقراری روابط با بانک‌های معتبر دنیا و ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران خارجی نداشته و سرمایه‌گذاران خارجى نیز تمایلی برای همکاری با بانک‌هاى درجه پایین‌تر را ندارند.

بهبود محیط کسب و کار، فرآیندی تدریجی و زمان‌‌بر است که موفقیت و تحقق آن به شناخت دقیق و عمیق از مشکلات و موانع بیرونی و درون سازمانی دارد و این پارامتر مهم به عنوان یک راهبرد مؤثر برای تسریع در رشد سرمایه‌گذاری و حل مشکل بیکاری و تورم و به طور کلی خروج کشور از رکود مطرح است.

برای بهبود فضای کسب‌و کار در کشور لازم است چند اقدام مهم صورت گیرد:

1- شناسایی قوانین و مقررات مخل کسب وکار به منظور حذف یا اصلاح آنها، قوانین مخل، قدیمی، موازی، مغایر و متضاد.

2- هدایت نظام مند اقتصاد غیر رسمی به سوی اقتصاد رسمی و همچنین حمایت از شاخه‌های کسب و کار و توسعه آن‌ها.

3- توسعه بازار‌های کار و حرکت به سمت مشاغلی همچون کار از راه دور، کارپاره وقت و نیز کار در فضای مجازی که در چند سال گذشته بسیار پرطرفدار شده است و همچنین خلق قوانین خاص.

4- حذف یارانه نقدی و حرکت به سمت توسعه اشتغال2های موجود و نکثیر واحد‌های تولیدی و کارخانجات.

5- عدم مداخله دولت در قیمت گذاری کالاها و خدمات به صورت دستوری.

6- هماهنگ سازی نرخ سود وکارمزد تسهیلات وام اعطایی از سوی بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری با نرخ بازدهی تولید در کشور.

7- و در نهایت کنترل نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات پی در پی؛ وجود نااطمینانی در نرخ ارز باعث خروج منابع از چرخه اقتصاد و تخصیص نامناسب آنها به فعالیت‌هایی با بهره وری و کارایی کمتر خواهد شد و همچنین کسب و کارها در شرایط نوسانات نرخ ارز نمی توانند برای آینده خود برنامه ریزی نمایند و استراتژی های لازم را تدوین کنند.

*عضو کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران