۰ نفر

مذاکره دارویی با 15کشور

۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۳
کد خبر: 357543
مذاکره دارویی با 15کشور

مبادلات بانکی برای تأمین دارو همچنان با مشکل مواجه است؛ دلیل هم تحریم‌های آمریکاست.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، روز گذشته بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره برخی اخبار منتشرشده مبنی بر کمبود پانسمان ویژه بیماران ای‌بی و فوت هفت نفر از آنها گفت: این آمار و اطلاعات در فضای مجازی منتشر شده؛ اما در‌این‌باره هنوز هیچ‌گونه گزارش رسمی به ما داده نشده است. با‌این‌حال تحریم‌ها قطعا در بحث غذا و دارو مؤثر بوده؛ چراکه باز هم در تبادل مالی و بانکی دچار مشکل هستیم». او همچنین به سفر ظریف و مذاکره درباره دارو و تجهیزات اشاره کرد و افزود «به‌تازگی آقای ظریف در سفری که به ژنو داشتند، به دنبال راهکارهایی بودند تا به حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی کشور آسیبی وارد نشود. همچنین کمیسیون بهداشت و درمان نیز وظیفه دارد در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام بدهد. کشورهایی از‌جمله سوئیس اعلام کردند که در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی آمادگی لازم برای کمک به ایران را دارند. امیدواریم علاوه بر همکاری این دست از کشورها، تلاش‌هایی که در داخل صورت می‎گیرد، به‌سرعت انجام شود و ما شاهد رسیدگی و درمان به بیماران ای‌بی یا پروانه‌ای باشیم».

با شروع تحریم‌های آمریکا علیه ایران مشکلات حوزه بهداشت و درمان نیز برای ایرانیان شروع شد. دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی روز‌به‌روز سخت‌تر شد و این وضعیت همچنان ادامه دارد. هرچند مقامات آمریکایی همیشه ادعا کرده‌اند تحریم‌ها شامل دارو و غذا نمی‌شود؛ اما واقعیت موجود خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. با‌این‌حال در این شرایط ایران سعی کرد از طریق دیپلماتیک از سوی وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت تا حدی مشکلات حوزه بهداشت و درمان را کاهش دهد. در‌این‌باره بهمن سال گذشته سفارت سوئیس در تهران برای نخستین‌بار با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که قصد دارد یک کانال مالی مستقل برای ایران ایجاد کند و در این زمینه با همه طرف‌ها از‌جمله با ایالات متحده آمریکا در حال رایزنی و گفت‌وگوست. این کانال مالی با کانال مالی اتحادیه اروپا موسوم به «اینستکس» تفاوت دارد و به طور مستقل عمل می‌کند. هدف از ایجاد این کانال ارسال دارو، وسایل پزشکی و مواد غذایی به ایران عنوان شده بود. هرچند رایزنی‌ها در‌این‌باره همچنان ادامه دارد؛ اما منابع آگاه گفته‌اند که تاکنون این موضوع عملیاتی نشده است. این در حالی است که نگاهی به وضعیت بیماران ایرانی به‌ویژه آن‌ دسته که به داروها و درمان‌های حیاتی و خاص که از خارج از کشور وارد می‌شود، نیازمندند، نشان می‌دهد در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند. بسیاری از داروهای وارداتی مهم، در داروخانه‌ها به‌آسانی پیدا نمی‌شود و داروهایی که وجود دارد، به‌سختی و با قیمت‌هایی بسیار گزاف فروخته می‌شود و داروهای تولیدی داخل نیز مانند سایر کالاهای داخلی افزایش قیمت‌‌ها شامل حال‌شان شده است. 

به گفته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت، کانال‌هایی مالی وجود دارد که وزارت بهداشت نمی‌تواند درباره جزئیات آن اطلاعاتی منتشر کند. او در‌این‌باره می‌گوید «به‌هر‌حال کانال‌های مالی برقرار است؛ اگرچه گاهی تعدادی از کانال‌های مالی به علت بدخواهی‌ها و تحریم‌های ظالمانه آمریکا مسدود می‌شوند؛ اما عملا ظرفیت‌های موازی هم‌زمان با مسدودشدن این ‌کانال‌ها ایجاد می‌شود و ما از این ظرفیت‌ها برای حل مشکلات حوزه دارو و درمان استفاده می‌کنیم و به دلیل رویه‌ای که ایالات متحده 

آمریکا علیه دارو، درمان و مردم ایران در پیش گرفته است، تا‌جایی‌که امکان داشته باشد، درباره جزئیات این کانال‌ها صحبت نمی‌کنیم».

او همچنین درباره سفر وزیر بهداشت به ژنو برای حضور در هفتاد‌و‌دومین اجلاس جهانی سالانه سازمان جهانی بهداشت گفت: «در این سفر با وزیر بهداشت سوئیس و همچنین بیش از 15 هیئت عالی‌رتبه بهداشت و درمان کشور‌های مختلف مذاکراتی صورت گرفته است. علاوه‌بر‌این با دبیر‌کل سازمان بهداشت جهانی و مدیر‌کل منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی درباره حوزه‌های مختلف سلامت از‌جمله تهدید‌ها و تحریم‌های ایالات متحده علیه سلامت مردم ایران و تأثیراتی که این تحریم‌ها بر سلامت عمومی جامعه در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند داشته باشد، مذاکراتی انجام شد.به‌طور‌کلی سازمان بهداشت جهانی و شرکت‌های شرکت‌کننده در این اجلاس، اقدامات آمریکا را غیرانسانی می‌دانستند. کشور‌های مختلف با شدت مختلف راه‌حل‌هایی در این زمینه داشتند که با استفاده از این ظرفیت‌ها، امیدواریم تا پایان امسال و سال آینده مشکلاتی در تهیه تجهیزات پزشکی، مواد اولیه دارویی و داروهای اساسی نداشته باشیم».

تلاش‌ها برای ایجاد این کانال با سوئیس همچنان ادامه داشت و در همین خصوص سعید نمکی، وزیر بهداشت، با سفیر سوئیس هم دیدار کرد. در این دیدار، وزیر بهداشت از سفیر سوئیس خواسته بود نسبت به عملیاتی‌شدن همکاری‌های بانکی سوئیس در زمینه انتقال دارو همکاری با ایران را افزایش دهند. نمکی در این دیدار از سفیر کشور سوئیس خواست کانال مالی ویژه‌ای را که به‌منظور تأمین کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور تنظیم شده است، هرچه‌ سریع‌تر راه‌اندازی کرده و همچنین همکاری‌های بانکی سوئیس در زمینه دارو و غذا هرچه‌ سریع‌تر عملیاتی شود. او همچنین بر مساعدت وزارت بهداشت درباره تسهیل حضور و فعالیت‌های شرکت‌ها و کمپانی‌های سوئیسی در ایران تأکید کرد. «مارکوس لایتنر»، سفیر سوئیس در ایران نیز برای پیگیری موضوعات بانکی در اسرع وقت و تشریح و بیان نتایج این اقدامات، قول مساعد داد.

هرچند هفته‌ها از این جلسه می‌گذرد، اما همچنان هیچ اقدامی عملی در‌این‌باره نشده است. با‌این‌حال، پس از این دیدار نیز سعید نمکی، وزیر بهداشت که برای شرکت در هفتاد‌و‌دومین اجلاس جهانی سالانه سازمان جهانی بهداشت عازم سوئیس شده بود، بر این موضوع تأکید کرد. او در این نشست که وزرای بهداشت دیگر کشور‌ها نیز در آن حضور داشتند، گفت: «ما از سازمان جهانی بهداشت درخواست می‌کنیم تأثیر این تحریم‌ها را در راه دسترسی به پوشش همگانی سلامت ارزیابی کند و اقدامات لازم را از طریق مدیرکل سازمان ملل متحد و در نشست مقامات بلندپایه در زمینه پوشش همگانی سلامت که در شهریور سال جاری برگزار خواهد شد، انجام دهد. تحریم‌ها و اقدامات یک‌جانبه تهدیدآمیز، آسیب‌های زیادی به افراد بی‌گناه که نیازمند مایحتاج ضروری نظیر دارو و تجهیزات پزشکی هستند، وارد می‌کند و آنها به‌طور تبعیض‌آمیز به مردم آسیب زده و افراد آسیب‌پذیر را در ایران قربانی می‌کنند. بنابراین ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم ایالات متحده آمریکا را به خاطر اقدامات غیرقانونی مستمری که نوعی «جنایت علیه بشریت» است، مورد بازخواست قرار دهند».

او در این سفر با وزیر بهداشت سوئیس نیز دیدار کرد. نمکی با اشاره به بخش‌هایی از سخنرانی وزیر بهداشت سوئیس مبنی بر کاهش ظلم و خشونت و گام‌برداشتن در راستای ارتقای صلح جهانی گفت: باید مراقب باشیم فشارها به مردم باعث کاهش شاخص‌های سلامت نشود». وزیر بهداشت ضمن قدردانی از نگاه انسان‌دوستانه وزیر بهداشت سوئیس، از وی برای سفر به ایران و بازدید از دستاوردهای بخش سلامت کشورمان دعوت کرده و در ادامه نیز سابقه همکاری‌های خوب کشور سوئیس با ایران در زمینه دارو را یادآور شد. در ادامه این دیدار، آلن برسه، وزیر بهداشت کشور سوئیس گفت: در شرایط فعلی که فشارهایی به ایران وارد شده است، باید بررسی شود تا چه میزانی می‌توان این همکاری‌ها را گسترش داد. مشتاقیم روابط دو کشور را ارتقا دهیم. باید بهترین مسیر را برای ارتباط پیدا کنیم.