۰ نفر

رییس مرکز ملی فرش مطرح کرد:

فرش دستباف دومین کالای استراتژیک کشور

۹ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۴۴
کد خبر: 356780
فرش دستباف دومین کالای استراتژیک کشور

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف، افتخار ملی و نخستین کالای استراتژیک ایران پس از نفت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فرشته دستپاک روز پنجشنبه در جلسه کارگروه فرش دستباف آذربایجان غربی افزود: فرش دستباف ایرانی فرهنگ و تمدن ملی ایرانی را به جهان معرفی می‌کند و در سایه توجه روزافزون موجب توسعه اشتغال و اقتصاد کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از این هویت ملی به درستی حفاظت نشده است، ادامه داد: فرش دستباف ایرانی را بدون هیچ گونه وابستگی و با اتکا به منابع داخلی می‌توان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲ میلیون نفر در کشور در حوزه فرش فعالیت دارند و صنعت فرش بافی بزرگترین صنف کشور است، اضافه کرد: نبود بیمه تأمین اجتماعی برای فعالان این بخش یک ناامنی شغلی را برای شاغلان ایجاد کرده است و باید این امنیت ایجاد شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد: امسال ۱۹ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل تبصره ۱۴ یارانه‌ها در راستای بیمه تأمین اجتماعی قالی بافان سراسر کشور در نظر گرفته شده است تا مشکل بیمه‌ای این قشر نیز حل و فصل شود.

«دستپاک» در ادامه با اشاره به اینکه فروش راحت فرش نیازمند بکارگیری تکنولوژی و علم روز در بافت آن است، گفت: تولید سفارش محور و سلیقه پسند نیز باید در تولید فرش مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین تولیدکنندگان باید بر اساس برنامه زمان بندی که با خریدار قرارداد بسته‌اند فرش را تحویل دهند و نباید بدقولی در زمان تحویل فرش صورت گیرد.

وی اعلام کرد: فرش دستباف ما به لحاظ کیفیت حرف نخست را در دنیا می‌زند و باید از نظر تکنولوژی و ساختار نیز به روز و شناسنامه دار شود.

وی بر رونق بازار فرش دستباف در کشور تاکید کرد و افزود: در این راستا به کسانی که نسبت به خرید فرش دستباف تولید داخل اقدام کنند، تسهیلات کم بهره اختصاص می‌یابد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: هدف ما اجرای طرح ملی کارآفرینی و توسعه صنعت فرش دستباف است و با این امر می‌توان زمینه اشتغال بیش از ۴۰ هزار نفر را در کشور فراهم کرد.

دستپاک ادامه داد: صنعت فرش بافی جز مشاغلی است که تنها با ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون ریال می‌توان یک کارگاه فرش بافی را راه اندازی و با آن برای سه نفر اشتغال زایی کرد.

وی اظهار داشت: فرش دستباف یکی از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی کشور است و تولید و عرضه آن باید با همت مضاعف و مدیریت مطلوب در بازارهای داخلی و خارجی دوباره رونق گیرد و هویت و اصالت گذشته خود را بازیابد.

وی با اشاره به اهمیت فرش دستباف تکاب نیز ادامه داد: فرش دستباف افشار از بافته‌های نفیس و ماندگار کشور به شمار می‌رود که با ذوق و هنر و فرهنگ مردمان این شهر گره خورده و ثبت جهانی آن جز برنامه‌های ماست.

آذربایجان غربی با تولید سالانه ۲۹۰ هزار مترمربع فرش دستباف و داشتن ۲۲۴ واحد کارگاه تولیدی از استان‌های مطرح در تولید این محصول به شمار می‌رود و ۷۲ هزار نفر از مردم این استان در این بخش اشتغال دارند.

شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در سطح جهان بی نظیر است و انواع فرش‌های دستبافت در سبک‌های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش در استان تولید و روانه بازار می‌شود.

فرش‌های ریز ماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب استان در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی شد و سه سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۲ فرش خوی نیز به ثبت جهانی رسید.