۰ نفر

ایجاد بانک اطلاعاتی برای همه کالاهای وارداتی و صادراتی

۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۱۰
کد خبر: 356220
ایجاد بانک اطلاعاتی برای همه کالاهای وارداتی و صادراتی

گمرک ایران اعلام کرد: برای همه کالاهای وارداتی و صادراتی در گمرک بانک اطلاعاتی ایجاد شده است و در سال 97 تشریفات گمرکی 149 میلیون و 274 هزار تن کالا پس از انجام کنترل‌های لازم، ثبت اطلاعات کامل به تفکیک صاحب کالا، مجوزها، ارزش، وزن، کشورهای مبدأ و مقصد و سایر اطلاعات مرتبط با تجارت خارجی از گمرکات ترخیص شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، ارزش این میزان کالای ورودی و خروجی در سال گذشته ۸۶ میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار بود که ۴۲ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار مربوط به واردات و ۴۴ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشت و کشورمان در این سال با بیش از ۱۰۰ کشور جهان مبادلات داشته است که کنترل‌های الکترونیکی همه کالاها با ثبت جزئی‌ترین اطلاعات صورت گرفته و براساس مدیریت ریسک نسبت به کنترل‌های اسنادی و یا فیزیکی انجام شده است.
گمرک ایران همچنین در واکنش به برخی شبهه‌افکنی‌ها در خصوص عملکرد این سازمان در مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرد: مرجع اعلام رسمی آمار قاچاق کالا و عملکرد سازمان‌های متولی در این حوزه، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و در عین حال جزئی‌ترین اطلاعات ترخیص کالاها در تمامی گمرکات به کمک سامانه‌های الکترونیکی به لحظه قابل رهگیری است. یعنی روشن و مشخص است که چه کالایی به نام چه افرادی به تفکیک نوع کالا، مجوزها، وزن، ارزش، صاحب کالا و وسیله حمل با مشخصات کامل از کدام گمرکات ترخیص و پس از صدور مجوز از کشور خارج یا وارد شده است.
این گزارش می‌افزاید: اطلاعات همه کالاها و چگونگی اظهار و اسناد مرتبط با کالا در بانک اطلاعات گمرک ذخیره‌سازی و قابل دسترسی برای سازمان‌های ناظر در حوزه مبارزه با قاچاق کالا است و در صورت درخواست پیگیری از سوی سازمان‌های نظارتی جهت رفع هرگونه شبهه و با ارائه هر کد رهگیری یا سندی در خصوص یک محموله یا کانتینری که از گمرکات ترخیص شده به راحتی جزئی‌ترین اطلاعات محموله در گمرک قابل رصد است.
گمرک ایران با یادآوری اینکه مبادی رسمی شامل گمرک، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مرزنشینی، ملوانی وته‌لنجی است، اعلام کرد: ادعای اینکه بیش از ۹۵ درصد کالاهای قاچاق در قالب رویه‌های رسمی از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود ادعای درستی نیست.
از سوی دیگر تبادل اطلاعات میان وزارت صنعت، معدن و تجارت برقرار شده و سامانه گمرک به سامانه وزارت صمت جهت تبادل اطلاعات متصل شده است. ضمن اینکه مرجع صدور کارت بازرگانی در کشور گمرک نیست و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس شرایط افراد حقیقی و حقوقی، نسبت به احراز صلاحیت افراد اقدام و کارت بازرگانی صادر می‌کنند و گمرک ایران در این خصوص یک سازمان بهره‌بردار است.
طبق ارزیابی اقدامات گمرک توسط مراجع داخلی و بین‌المللی، گمرک ایران چندین سال پیاپی براساسارزیابی دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک، رتبه دوم را در مبارزه با قاچاق کالا و رتبه اول دنیا را در مبارزه با مواد مخدر کسب کرده که در این زمینه باید کسب رتبه‌های برتر در دولت الکترونیک و جشنواره شهیدرجایی را در سال گذشته اضافه کرد.