۰ نفر

گمرک ایران اعلام کرد؛

سهم ۸۳درصدی کالاهای واسطه‌ای از کل واردات سال۹۷

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۶
کد خبر: 353072
سهم ۸۳درصدی کالاهای واسطه‌ای از کل واردات سال۹۷

کالاهای واسطه‌ای ۸۳ درصد از وزن و ۶۴ درصد از ارزش کالاهای وارداتی در سال ۱۳۹۷ را تشکیل داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، کالاهای واسطه‌ای به کالاهایی گفته می‌شود که در تولید سایر کالاها به کار می‌رود و شامل مواد اولیه و نهاده‌های مختلف دامی، کشاورزی و صنعتی است.

در سال ۹۷ بالغ بر ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در قالب کالاهای واسطه‌ای وارد کشور شد. در همین مدت تنها ۱۵ درصد از وزن کالاهای وارداتی به کشور را کالاهای مصرفی تشکیل می‌داد که عمدتاً در نیمه اول سال ۹۷ وارد کشور شد. بدیهی است این رقم در سال ۹۶ معادل ۲۱ درصد بود.

بر اساس این گزارش، در دوازده ماهه سال گذشته ۸۳.۳۴ درصد از وزن کالاهای وارداتی از نوع واسطه‌ای، ۱۵.۰۶ درصد از نوع مصرفی و ۱.۶ درصد از نوع سرمایه‌ای بوده است. این نسبت‌ها از حیث ارزش دلاری واردات، ۶۴.۳ درصد از نوع واسطه‌ای، ۲۰.۱۸ درصد از نوع مصرفی، و ۱۵.۵۲ درصد از نوع سرمایه‌ای بوده است.

ارزش هر تن کالای واسطه‌ای ۱۰۲۶ دلار، هر تن کالای مصرفی ۱۷۸۱ دلار و هر تن کالای سرمایه‌ای ۱۲۸۹۹ دلار برآورد می‌شود. محاسبات حاکی از آن است که ارزش واحد وزن کالاهای واسطه‌ای ۱۶.۶۱ درصد کاهش، کالاهای مصرفی ۳۳.۰۳ درصد کاهش و کالاهای سرمایه‌ای ۲۴.۵۲ درصد کاهش داشته است.

با توجه به جهت‌گیری سیاست‌های کلی اقتصاد کشور، بخش قابل توجهی از تسهیلات و امکانات گمرک جمهوری اسلامی ایران به واردکنندگان کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای اختصاص می‌یابد و کالاهای مصرفی همچنان که در آمارها نیز اشاره شده با کاهش مواجه بوده است.

بنابراین افزایش سهم کالاهای واسطه‌ای در سال ۹۸ که تحت عنوان رونق تولید نامگذاری شده است از اهمیت زیادی برخوردار بوده و گمرک تلاش می‌کند تا با اعطای تسهیلات بیشتر به تولیدکنندگان و صادرکنندگان، زمینه تسهیل و تسریع تشریفات ترخیص کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای را بیش از پیش فراهم کند.