۰ نفر

صادرات ۷میلیون دلاری گلاب در سال ۹۷

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۷:۱۳
کد خبر: 352752
صادرات ۷میلیون دلاری گلاب در سال ۹۷

صادرات گلاب در سال ۹۷ بیش از ۷ میلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور کرد و در این بین ۴۰ کشور جهان خواهان گلاب ایرانی بوده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، ایران یکی از بزرگترین کشور‌های تولید گل محمدی و همچنین گلاب در جهان محسوب می‌شود و هزساله حجم زیادی از این محصول و فرآورده پر طرفدار به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شود.

در همین راستا هرساله عده زیادی از افراد به تولید گل محمدی و فرآورده پرطرفدار گلاب مشغول می‌شوند که این امر اشتغال زایی فصلی در برخی شهر‌ها را به همراه دارد از طرفی درآمد بالایی را نصیب فعالان این بخش می‌کند.

از طرفی به دلیل ارزش صادراتی گلاب و تقاضای دیگر کشور‌ها برای خرید این محصول ارز قابل توجهی نصیب کشور می‌شود که گسترش کشت این محصول در کنار یافتن بازار‌های هدف می‌تواند در درآمد ارزی کشور در بخش کشاورزی را به طور مناسبی افزایش دهد.

بررسی آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که بیش از ۳ هزار و ۸۵۷ تن گلاب استحصالی از گل محمدی به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

براساس صادرات این حجم گل محمدی حدود ۷ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۷۸۴ دلار درآمد ارزی نصیب کشور شده که رقم ریالی آن بالغ بر ۴۸۸ میلیارد و ۳۵۵ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۸۱۳ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

گفتنی است بیش از ۴۰ کشور جهان در سال ۹۷ خریدار گلاب ایرانی بوده اند که در میان آن‌ها کشور‌های آلمان، ایتالیا، امارات متحده عربی، سوئد، ژاپن، ترکیه، فرانسه و کویت دیده می‌شود.

در بین کشور‌های ذکر شده کویت بزرگترین خریدار گلاب ایرانی بوده به طوریکه در سال ۹۷ با خرید ۹۴۶ تن گلاب درآمد یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۹۷۰ دلاری را نصیب کشور کرده است.

با این تفاسیر پتانسیل بالایی برای تولید گل محمدی و گلاب در کشور وجود دارد که می‌توان باتوجه بیشتر به تولید و افزایش آن در راستای افزایش درآمد‌های ارزی در بخش کشاورزی اقدام کرد که در ابتدا باید بازار‌های هدف صادرات در این زمینه گسترش یابد.