۰ نفر

در راستای پیشنهادات گمرک صورت گرفت؛

موافقت رئیس‌جمهوری با کاهش رسوب کالا در بنادر

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۲۷
کد خبر: 351773
موافقت رئیس‌جمهوری با کاهش رسوب کالا در بنادر

معاون فنی و امور گمرکی گمرک خبر داد: رئیس جمهوری با 6 بند از پیشنهادات گمرک برای کاهش رسوب کالا در بنادر موافقت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، روز گذشته شرط جدید ترخیص کالا بدون نیاز به اصلاح ثبت سفارش اعلام شد.
«مهرداد جمال ارونقی»، معاون فنی و امور گمرکی گمرک درباره امتیازات جدید برای ترخیص کالا در گفتگویی رادیویی گفت: برای کاهش رسوبات در بنادر و گمرکات هشت پیشنهاد از طرف وزیر اقتصاد به رئیس جمهوری ارائه شد. نهایتا رئیس جمهوری با 6 پیشنهاد موافقت کردند.
وی درباره یکی از دلایل افزایش کالاهای انبار شده در گمرکات و بنادر توضیح داد: همه کالاها با یک کد هشت رقمی به گمرک اظهار می‌شوند که به صورت کد سیستم هماهنگ شده است و تمامی صاحبان کالا موظف هستند کالای خودشان را با آن کد به گمرک اظهار کنند.
جمال ارونقی افزود: گاهی اوقات بعد از اظهار کالا به گمرک و بر اساس استباط گمرک، ردیف تعرفه این کالاها تغییر می‌کرد که بیش از سه هزار کالا به این دلیل در گمرک بلاتکلیف بودند
وی فرایند ثبت سفارش را طولانی مدت دانست و ادامه داد: بر اساس ابلاغیه جدید قرار شد از امروز اگر کالایی شرح تجاری اش ثابت باشد و تنها ردیف تعرفه کالا تغییر یابد، بدون نیاز به اصلاح ثبت سفارش آن را ترخیص کند.
به گفته وی اما اگر اما شرح تجاری در گمرک متفاوت باشد نیاز به اصلاح ثبت سفارش وجود دارد. 
معاون فنی و امور گمرکی گمرک در پاسخ به این سوال که ابلاغیه اخیر باعث ترخیص چند درصد از رسوبات گمرک می‌شود، تصریح کرد: باید دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کرد؛ اول اینکه یک سری کالاهای موجود در گمرکات و بنادر (حدود 35 هزار کانتینر) فاقد مجوز ثبت سفارش هستند و هنوز به گمرک اظهار نشده اند. قرار است وزارت صنعت این کالاها را بررسی کند، اگر در خصوص ثبت سفارش و اجازه ورود آن‌ها تصمیم خاصی گرفته شود این کالاها می توانند به گمرک اظهار شوند. 
جمال ارونقی درباره گروه دوم بیان کرد: این گروه کالاهایی است که بعد از اظهار به گمرک به دلیل متفاوت بودن دیف تعرفه‌ها در آنجا رسوب می‌کند . با اجرای ابلاغیه اخیر حدود30 درصد مشکلات که مربوط به بعد از اظهار کالا به گمرک است حل خواهد شد اما درباره گروه اول باید تعیین تکلیف شود.
وزارت امور اقتصاد و دارایی در جدیدترین ابلاغیه خود اجازه ترخیص قطعی کالاهایی را که با گواهی بانک عامل، ارز آن‌ها تامین شده و مشکل مالکیت ندارند به گمرکات کشور ابلاغ کرده است.
به گفته جمال ارونقی سایر دستورات برای کاهش رسوبات کالا در بنادر و گمرکات به زودی اعلام می‌شوند.