۰ نفر

در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

تعدیل قیمت خرما تا ۲ماه آینده/ ممنوعیت صادرات راهکار کنترل قیمت نیست

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۳
کد خبر: 350749
تعدیل قیمت خرما تا ۲ماه آینده/ ممنوعیت صادرات راهکار کنترل قیمت نیست

رییس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به افزایش قیمت این محصول طی روز‌ها گذشته گفت: صادرات و کاهش تولید در سال زراعی گذشته باعث نوسان نرخ خرما شده اما تا دو ماه آینده و با شروع سال زراعی جدید شاهد ثبات قیمتی خواهیم بود.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ محسن رشید فرخی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این که قیمت خرما طى چند روز گذشته در شهر‌های مبدا سیر نزولی داشته درباره سایر قیمت هاى موجود اظهار کرد: گرانی‌های داخل مغازه به این علت است که برخی از قبل خرما را خریده و برای  ماه رمضان به دنبال سود هستند و اگرنه سیل تاثیرى در افزایش قیمت نداشته است.

وى درباره علت افزایش بهاى این محصول توضیح داد: در سال 96 و 97 حدود 35درصد کاهش محصول داشتیم که باعث 50درصد افت در قسمت عرضه شد، از طرف دیگر بحث تورمی اقتصاد کشور و همچنین نقدینگی سرگردان که در هر مقطع زمانی تاثیر خود را در یک بازار می‌گذارد در روزهاى گذشته قیمت خرما را تحت تاثیر قرار داده است.

رشید فرخى با اشاره به ممنوعیت صادرات خرما بیان کرد: در سال جاری که ما به دلیل شرایط تحریمی با مشکل صادرات مواجه هستیم، ممنوعیت صادرات در داخل کشور نیز تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.

رییس انجمن ملی خرمای ایران اضافه کرد: قرار بود تا سال زراعی آینده صادرات ناچیزی داشته باشیم چرا که خرید و فروش و مبادلات انجام شده اما این که دولت ممنوعیت آن را رسما اعلام می‌کند، اعتماد تجار از بین مى رود و هیچ سرمایه‌گذاری به این حوزه ورود نخواهد کرد و با انباشت خرما در سال آینده مواجه می‌شویم.

به گفته رشید فرخى، قیمت خرمای مضافتی در شهر‌های مبدا برای هر کیلوگرم 20هزار تومان است که جعبه‌های 600گرمی حدود 15هزار تومان قیمت می‌خورد، البته در برخی مناطق کیلویی 35 هزار تومان و یا بیشتر نیز عرضه می‌شود که راهکار این موضوع ممنوعیت صادرات نیست بلکه کنترل و نظارت بیشتر بر بازار است.

او با اشاره به فرا رسیدن ماه رمضان خاطرنشان کرد: موجودی خرما در کشور بیش از ۱۰۰ هزارتن است و برای ماه رمضان کمبود نداریم.

بنابر پیش بینى این مسئول تا دو ماه آینده و با شروع سال زراعی جدید شاهد ثبات قیمتی در بهاى خرما خواهیم بود.