۰ نفر

در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین؛

مقابله با کاهش ارزش پول ملی از الزامات سال98 است

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۱
کد خبر: 349419
مقابله با کاهش ارزش پول ملی از الزامات سال98 است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، اقدام جدی در جهت افزایش ارزش پول ملی را یکی از الزامات سال98 دانست و گفت: بزرگ شدن حجم نقدینگی طی سال‌های اخیر از مهمترین اشتباهات دولت و تاثیرگذارترین موضوع بر کاهش ارزش پول ملی بوده است.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ سیدرضی حاجی آقا میری در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین تورم را یکی دیگر از مولفه‌های تاثیرگذار بر ارزش پول ملی دانست و تصریح کرد: منشأ این تورم استقراض دولت از بانک مرکزی، اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی و بالا بودن نرخ سود سپرده بانکی است که منجر به افزایش نقدینگی در جامعه شده و نقدینگی همراه خود تورم را به دنبال داشته و تورم سبب کاهش ارزش پول ملی می شود.

او اضافه کرد: البته تحولات رخ داده در بازار ارز و همچنین سودهای کلان بانکی را نمی‌توان در کاهش ارزش پول ملی بی‌تاثیردانست، بنابراین با توجه به عواقب ناشی از کاهش اجتناب ناپذیر ارزش پول ملی به نظر می‌رسد  دولت باید  هر چه زودتر راهکارهایی را برای جلوگیری از این موضوع در نظر بگیرد.

حاجی‌اقامیری درباره راهکار جلوگیری از این روند توضیح داد: مهمترین فاکتور تعیین کننده برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، سیاستگذاری‌ پولی دولت است، به این مفهوم که دولت بازار ارز را کنترل و برای رسیدن به قیمت واقعی ارز و دلار اقدام کند.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: همچنین بانک مرکزی نیز در این راستا باید با قاطعیت در مقابل اضافه برداشت توسط نظام بانکی که یکی از عوامل مهمی است که بر روی کاهش حجم نقدینگی تاثیر می گذارد، برخورد کند.