۰ نفر

ظرفیت 600میلیون دلاری فرش در بازار عراق

۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۵۹
کد خبر: 337521
ظرفیت 600میلیون دلاری فرش در بازار عراق

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: برآورد می‌شود تا پایان سال 2020ظرفیتی معادل 600میلیون دلار تقاضا در بازار عراق برای فرش ایران وجود خواهد داشت و اکنون سهم کشورمان در این بازار کمتر از پنج درصد تقاضاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ناصر بهزاد یادآور شد: عراق سالیانه حدود 250 میلیون دلار انواع فرش از ترکیه، چین، مصر واردات دارد. 
وی با بیان اینکه حضور تولیدکنندگان فرش ایران در عراق آغاز شده است، در ارتباط با جایگاه ایران در این بازار گفت: صادرات فرش ایران به عراق بر اساس راهبرد نفوذ می تواند زمینه ایجاد بازار جدیدی را برای این محصول ایرانی فراهم کند.
بهزاد توضیح داد: ضریب تقاضا برای واردات فرش به عراق از کشورهای مختلف در سال 2018 نسبت به دو سال گذشته به دو برابر رسیده است.
بر اساس این گزارش، فرش دستباف نقش مهمی در توسعه و اشتغال کشور دارد که بر این اساس اکنون بر اساس آمارهای رسمی بیش از یک تا یک و نیم میلیون نفر در حوزه فرش فعالیت دارند در عین حال آمارهای غیررسمی رقم دو میلیون نفری را نشان می دهد اما بیش از ۶ میلیون نفر در حوزه فرش ارتزاق و نان آوری دارند.
پارسال بیش از پنج میلیون و 397 هزار تُن فرش ایرانی توسط بیش از 70 کشور جهان به ارزش 424 میلیون و 451 هزار دلار جذب شده بود که آمریکا با رقم 126 میلیون دلار در صدر فهرست جای داشت.
کشورهای آلمان و لبنان با ارقام 57.5 و 30 میلیون دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم وارد کنندگان فرش دستباف ایران جای گرفته بودند.
بررسی فهرست اسامی وارد کنندگان فرش ایران گویای آن است در قاره اروپا، کشورهای آلمان، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، سوئیس، اتریش، روسیه، پرتغال، دانمارک، سوئد و نروژ در کنار مجارستان، رومانی، لهستان و ایرلند از جمله واردکنندگان به حساب می آیند.
همچنین علاوه بر عراق، کشورهای قطر، ترکیه، کویت، عمان، بحرین، جمهوری آذربایجان، افغانستان و مصر در منطقه در شمار واردکنندگان فرش ایران در سال 96 جای گرفته اند.
صادرات فرش ایران در سال 1395 به لحاظ ارزشی و وزنی نسبت به سال 1394 سیر صعودی داشت به طوری که نسبت به سال 1394 افزون بر 203 درصد رشد ارزشی و حدود 13 درصد رشد وزنی داشت و همچنین بیش از 90 میلیون دلار در سال 1395 فرش دستباف به کشور آمریکا صادر شده بود.
به گفته بهزاد، فرش دستباف ایران آمیخته هنر و صنعت است و به کشورهای مختلف دنیا در قاره های آسیا، اروپا، آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه صادر می‌شود و با توجه به کیفیت، قیمت، تنوع، طراحی و نوع بافت فرش ایران که با سلایق مردم عراق همخوانی دارد می‌تواند در سبد صادرات به این کشور نیز جایگاه مناسبی پیدا کند.
بهزاد بر رویکرد سازمان توسعه تجارت ایران به انجام اقدامات تخصصی در کشورهای همسایه جهت بازارسازی و افزایش صادرات با هدف همگرایی تولید و صادرات جهت تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: حضور فعالان اقتصادی ایران ‌می‌تواند ضمن رونق تجارت در این بازار، زمینه ایجاد کارگاه‌های کوچک و متوسط، انتقال خط تولید و تولید مشترک را موجب شود.
رایزن بازرگانی ایران در عراق تصریح کرد: خلاقیت در طرح و نقشه، تنوع در سایز و استفاده از الیاف بدیع، اضافه کردن قابلیت های خاص به فرش، چاپ دیجیتالی و نوآوری‌هایی از این دست، موجب ایجاد موقعیت رقابتی و انحصاری در تولید فرش ایران خواهد شد.
اخبار پیشین در ارتباط با بازار جهانی فرش گویای آن است که کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان، نپال و ترکیه به رقیبان فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی تبدیل شده اند.