۰ نفر

رییس کنفدراسیون صادرات در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین:

مطالبه به حق دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات/ رایزنی بخش خصوصی با دولت درباره تعهد ارزی ادامه دارد

۲۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 336041
مطالبه به حق دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات/ رایزنی بخش خصوصی با دولت درباره تعهد ارزی ادامه دارد

رییس کنفدراسیون صادرات گفت: ما معتقدیم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور یک مطالبه به حق دولت است، اما درخصوص شیوه‌های بازگشت ارز با دولت اختلاف نظر داریم.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ محمد لاهوتی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر این که بازگشت ارز حاصل از صادرات همیشه اتفاق می‌افتاده و الان در حال ساماندهی و رصد است، اظهار کرد: ما در جلسات مختلف با دولت درباره این موضوع مشورت کرده‌ایم و در این راستا برخی از مشکلات ما حل شده و برخی دیگر کماکان پابرجا است ولی امیدواریم با جلسات متعدد در روز‌های آتی این اختلافات برطرف شود.

او ادامه داد: دولت و صادرکنندگان باید به یک نقطه تعادلی برسند که هم صادرکننده بتواند ارز خود را وارد چرخه اقتصاد کند و هم دولت بتواند از ارزهای صادراتی برای مدیریت بهتر بازار ارز استفاده کند.

این فعال بخش خصوصی افزود: همچنان مشکلاتی برای بازگرداندن ارز صادرکنندگان خرد و متوسط وجود دارد و پایان این مشکل بستگی به این دارد که به چه در جه‌ای از تعامل برسیم.

لاهوتی در ادامه با اشاره به مذاکراتی که با عراق برای توسعه و تسهیل صادرات انجام شده است، بیان کرد: بازار عراق یکی از معضلات صادرکنندگان بود و اگر مذاکرات انجام شده با این کشور عملیاتی شود، بسیاری از مشکلات ارزی در عراق حل خواهد شد؛ زیرا عراق یکی از مهم ترین بازارهای صادراتی ما است که سهم 25درصدی صادرات کل کشور ما را دارد.

به گفته رییس کنفدراسیون صادرات، ارتباط با عراق می‌تواند یک راه برون رفت از شرایط فعلی کشور باشد.

لاهوتی همچنین به سیاست اخیر وزارت صنعت مبنی بر واردات در مقابل صادرات اشاره کرد و گفت: این سیاست برای صادرکنندگان یک گام رو به جلو است؛ اما در این میان موضوع مهم‌تر، واگذاری ارز صادرکنندگان به واردکنندگان است که امیدواریم به زودی حل شود.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از واردکنندگان متقاضی خرید ارز حاصل از صادرات هستند اما به دلیل سیاست‌های موجود، امکان استفاده از آن را ندارند؛ اما اگر این مشکلات برطرف شود منجر به کاهش تقاضا در سامانه نیما و ساماندهی بیشتر بازار ارز خواهد شد.