۰ نفر

صادرات ۲۱۰میلیون دلاری فرش دستباف

۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۵۹
کد خبر: 333297
صادرات ۲۱۰میلیون دلاری فرش دستباف

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف می‌گوید برای آن که صادرات فرش ایران رونق بگیرد باید تحریم‌های داخلی را برداریم و صادرات فرش را آزاد کنیم تا صادرکننده با اطمینان کامل فرش دستباف را صادر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عبداله بهرامی  اظهار کرد: کل صادرات فرش در طول سال بیش از ۴۰۰ میلیون دلار است و به جایی برنمی‌خورد که اگر صادرات فرش را آزاد کنیم تا صادرکننده بی دغدغه و با اطمینان کامل فرش دستباف ایرانی را صادر کند.

وی حجم صادرات فرش در شش ماهه نخست سال را ۲۱۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: به دلیل اعمال تحریم‌ها صادرات فرش کمی دچار مشکل شد و متأسفانه تحریم دوم، تحریم داخلی بود که بانک مرکزی و مسئولان صادرکننده را مجاب کردند ظرف مدت معینی، ارز حاصل از فروش را به سامانه نیما برگردانند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف، افزود: این اقدام برای فرش جواب نمی‌دهد چون اکثر صادرکنندگان فرش مبلغی را می‌گیرند، یک مبلغ در طول دو سه ماه پرداخت می‌شود و مقداری از فرش‌ها به شکل امانی نگهداری می‌شود که همین امر برگشت پول را سخت کرده و به ترمزی برای صادرات فرش تبدیل شده است.

بهرامی با بیان اینکه ۸۰ درصد فرش دستباف ایرانی صادر می‌شود که ۳۰ درصد صادرات آن به آمریکا صورت می‌گیرد، گفت: سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون دلار صادرات فرش داشتیم و از این محل درآمدزایی و ارزآوری بسیاری نصیب کشور می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه تعداد کل بافندگان فرش دستباف یک میلیون نفر است، گفت: در حال حاضر ۱۱۳ کارگاه فرش زیرمجموعه اتحادیه هستند که در قالب ۳۵۰۰ تعاونی شهری روستایی فعالیت می‌کنند و ما تا بهره‌مندی کامل همه قالیبافان و بافندگان فرش از بیمه تأمین اجتماعی تمام اهتمام خود را به کار می‌گیریم.

 برابر آمارها ارزش سالانه صادرات فرش ایران حدود ۴۰۰ میلیون دلار است که ۱۲۰ میلیون دلار آن به آمریکا صادر می‌شود. کاهش تقاضا، مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی ناشی از تحریم‌ها و اجرای پیمان‌سپاری ارزی از جمله عوامل کاهش صادرات فرش ایران به شمار می‌رود.