۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

تاکید یک عضو اتاق بر شفافیت در کارت‌های عضویت/ حیثیت اتاق را زیر سوال نبرید!

۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۵۵
کد خبر: 331364
تاکید یک عضو اتاق بر شفافیت در کارت‌های عضویت/ حیثیت اتاق را زیر سوال نبرید!

یک عضو اتاق بازرگانی تهران بر شفافیت در کارت‌های عضویت و بازرگانی تاکید کرد و گفت: با کارت‌هایی که فقط به بهانه انتخابات صادر شده‌اند حیثیت اتاق را نبرید.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ سیدحمید حسینی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین افرایش تعداد کارت‌های عضویت را غیر منطقی دانست و افزود: با توجه به این که اوضاع اقتصادی کشور مساعد نیست، کمتر کسی حاضر به فعالیت اقتصادی می‌شود بنابراین در این شرایط انتظار نبود که شاهد افزایش تعداد کارت‌های عضویت باشیم به طوری که  کارت‌های عضویت و بازرگانی دوره قبل برای انتخابات کمتر از 30هزار بود، در این دوره به بیش از 40هزار عدد برسد.

او عدم حضور برخی اعضا در این دوره را افزایش بی‌رویه کارت‌ها بیان کرد و گفت: رشد غیرمنطقی و معقول کارت‌های عضویت در اتاق بازرگانی، باعث شد که عده‌ای با این ذهنیت که این کارت‌ها با هزینه کم به صورت هدف‌دار و تنها برای انتخابات صادر شده است، به صحنه‌ای که می‌دانند از پیش بازنده‌اند پا نگذارند.

حسینی اظهار کرد: جو بسیار مایوس و ناامیدکننده‌ای تقریبا در همه اتاق‌های استانی ایجاد شده و به همین دلیل شاهد حضور کم رنگ اعضا در این دوره انتخابات بودیم به طوری که در دوره قبل با 11هزار کارت بازرگانی، 280نفر کاندید شدند اما این دوره 18هزار کارت بازرگانی وجود دارد و تنها 180نفر در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر رفع اتهام کاندیداها از کارت‌های عضویتشان، تصریح کرد: در حال حاضر این ذهنیت در بین بیشتر اعضای اتاق‌های استانی و تهران وجود دارد، که کارت‌های عضویت و بازرگانی صرفا با هدف انتخاباتی صادر شده ‌اند، به همین خاطر بسیاری از افراد در این دوره ورود نکرده و یا اگر ثبت‌نام کرده‌اند برای ادامه حضور تردید دارند.

این عضو اتاق تهران تاکید کرد: باید اتهام از اتاق بازرگانی زدوده شود زیرا بسیاری از افراد به حق کارت عضویت گرفته‌اند و واقعا فعال اقتصادی هستند، به همین خاطر نباید بگذاریم شک و شبهه‌ای در اتاق بازرگانی که باید محل شفافیت باشد، ایجاد شود.

حسینی با بیان این که هیات نظارت باید با شخصی که این کارت‌ها را در اسفند ماه سال گذشته تنها با هدف انتخابات صادر و یا تمدید کرده برخورد کند، گفت: اگر این اتفاق بیفتد شاهد انتخابات سالم و گرمی خواهیم بود و این دیدگاه منفی در بین اعضا از بین می‌رود اما اگر ببینیم اراده‌ای برای جلوگیری از این تخلف وجود ندارد، احتمالا بخش بزرگی از نامزد‌ها ریزش خواهد کرد و اعتبار اتاق بازرگانی زیر سوال می‌رود.

این فعال بخش خصوصی به ناکارآمدی شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی اشاره کرد و اضافه کرد: مشکل بعدی این است که شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی نیز در این دوره هیچ دستاوردی نداشته، هرچند برای هر جلسه این شورا 25میلیون تومان هزینه شده اما آن طور که باید و شاید این جلسات به نتیجه مثبتی نرسیده است.

وی همچنین با اشاره به گروه "ائتلاف برای فردا" اظهار کرد: گروهی به نام "ائتلاف برای فردا" که در دوره قبل با قدرت و برنامه و نیز شعارهای مختلف از جمله ایجاد جنب و جوش در بخش خصوصی، بازارسازی برای بخش خصوصی، اتصال بازار ایران به بازارهای جهانی و مبارزه با فساد وارد اتاق شدند الان باید گزارش عملکرد بدهند که تا چه حد به حرف‌های گفته شده، عمل کرده‌اند.

حسینی ادامه داد: در 4سال گذشته هیچ گلایه و انتقادی از اعضای این ائتلاف که بیشتر آن‌ها عضو اتاق شدند، نکردیم هر چند در برخی مواقع گله کردن به جا بود، اما الان دیگر زمان پاسخگویی و نقد شدن است و باید این گروه که اظهار می‌کردند صدای اتاق هستند، اعلام کنند که چه اقداماتی در این راستا انجام داده‌اند.‌

او همچنین افزود: این که افراد شاخص این ائتلاف از جمله پدرام سلطانی، مهدی پورقاضی، حامد واحدی و نیز مهدی جهانگیری در این دوره انتخابات شرکت نکرده‌اند باید شفاف اعلام کنند که آیا فقط به دلیل اعتقاد بر جوانگرایی عقب نشینی کرده‌اند و یا دلیل دیگری دارد.

این فعال بخش خصوصی نقش هیات نظارت در این دوره اتاق را پر رنگ دانست و خاطرنشان کرد: هیات نظارت در این دوره هم روی کارت‌های عضویت و هم بازرگانی و مسائل دیگر با دقت بیشتری ورود پیدا کرده و با دوره قبل تفاوت دارد بنابراین اعتقاد دارم انتخابات سالمی در پیش خواهیم داشت.

حسینی با تاکید بر این که اتاق بازرگانی بخشی از نظام است، بیان کرد: اعضای اتاق باید حداقل‌ شاخص‌هایی را برای حضور در پارلمان بخش خصوصی داشته باشند، اتاق مشاور بخش دولتی نیست بلکه همه ارگان‌های تصمیم‌ساز کشور در آن حضور دارند لذا شفافیت در همه بخش‌های انتخاباتی ضرورت دارد.

به گفته این عضو اتاق، برخی از کاندیداها در بررسی صلاحیت رد خواهند داشت و شاهد ریزش تعدادی از نامزد‌های انتخاباتی به دلیل نداشتن حداقل شرایط‌ها خواهیم بود.