۰ نفر

جولان مبل‌های ایتالیایی و ترک

۱ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۰۰
کد خبر: 330747
جولان مبل‌های ایتالیایی و ترک

این روزها خرید یک دست مبل راحتی هفت نفره ساده چیزی حدود ٧ تا ١٠‌ میلیون تومان برای شما آب می‌خورد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، مبل‌هایی که تا همین پارسال می‌توانستید با ٣ تا ٥‌ میلیون بخرید، به دلیل گرانی‌های ارز رشد بیش از ٧٠‌درصدی را تجربه کرده‌اند؛ البته اگر خواهان مبل‌های لوکس و استیل هستید، باید سر کیشه را شل کنید و چیزی حدود ٣٠ تا ٥٠‌میلیون تومان هزینه کنید. در حالی که گاهی اوقات به اسم ترک و ایتالیایی‌بودن شما خیلی راحت حاضر می‌شوید قیمت‌های نجومی را برای خرید یک دست مبل یا میز ناهار خوری پرداخت کنید که رئیس اتحادیه مبلسازان می‌گوید واردات مبل نداریم. آن‌گونه که عباسی می‌گوید: «تنها  قطعه‌هایی از مبل‌هایی که به  اسم خارجی در بازار مبل فروخته می‌شوند، خارجی هستند.» او با بیان این‌که واردات رسمی مبل به کشور نداریم، ادامه داد: «بعد از افزایش قیمت ارز  قاچاق مبل هم به کشور دیگر صرفه اقتصادی ندارد.» آن‌گونه که این فعال صنفی می‌گوید: «روزانه کلی شکایت به اتحادیه می‌شود که فروشنده به اسم مبل خارجی پول‌های گزافی را از خریدار گرفته اما بعد از بررسی‌ها مشخص شده که این مبل‌ها خارجی نبوده  و فروشنده دروغ گفته است.»

او که معتقد است مبلمان ایرانی به لحاظ کیفیت قابل رقابت با مبلمان ایتالیایی است، ادامه داد: «این‌که برخی تصور می‌کنند مبل خارجی کیفیت بهتری دارد، بساط سوءاستفاده عده‌ای خاص را فراهم کرده است.» عباسی با بیان این‌که بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل رکود حاکم بر بازار تعطیل شده‌اند، ادامه داد: «در شرایط فعلی که مردم قدرت خرید ندارند، مبلمان  از سبد خانوار بیرون  آمده و جای خود را به کالا‌های اساسی چون گوشت، نان و غیره می‌دهد.»

سهم صفر‌درصدی تولیدکنندگان ایرانی از منطقه

گردش مالی صنعت مبلمان در منطقه چیزی حدود  ٢‌میلیارد دلار است اما سهم ایران از چنین بازار بزرگی تقریبا صفر است. آخرین آمار اعلامی از طرف سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که در ٩ ماهه نخست امسال ٣٦‌میلیون دلار مبلمان به کشورهای همسایه صورت گرفته است. هر چند که میزان صدور مبلمان رشد ٢٢٧‌درصدی را نسبت به پارسال نشان می‌دهد، متولی تجاری کشور معتقد است که دیوار بلند تعرفه‌ای و بازار بزرگ داخلی مانع توجه تولیدکنندگان به  بازارهای صادراتی شده است.

به گفته او، بیشترین صادرات مبلمان به کشورهای عراق، افغانستان و عمان است که مطابق آمارهای ۹ ماهه به ترتیب ۲۴۱ درصد، ۱۵۷‌درصد و ۱۶۰‌درصد رشد داشته‌اند.