۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

کوتاهی گمرک خوزستان در ترخیص موارد اولیه کفش/ عدم حمایت دولت پای رقیبان را به میدان باز کرد

۲۲ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۳۵
کد خبر: 328574
کوتاهی گمرک خوزستان در ترخیص موارد اولیه کفش/ عدم حمایت دولت پای رقیبان را به میدان باز کرد

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی از کوتاهی گمرک خوزستان در ترخیص مواد اولیه تولید کیف و کفش چرم خبر داد و گفت: عدم حمایت کافی دولت از ما باعث شده پای رقیبانی که در سطح کم‌تری از ما قرار داشتند به میدان باز شود.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ سعید حیاتی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر حمایت دولت از صنعت چرم و تولید کفش کشور تصریح کرد: مهم‌ترین خواسته ما از دولت در خصوص این صنعت، آزادسازی ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه است.

او ادامه داد: ما حتی نمی‌خواهیم به جز تعداد محدودی کفش به عنوان مدل، واردات کفش کاملا آزاد شود اما برای ثبت سفارش مواد اولیه و و مراحل وارداتی آن‌ مشکلات بسیاری وجود دارد.

حیاتی با گلایه از عملکرد گمرک خوزستان در ترخیص مواد اولیه وارد شده بیان کرد: پنج ماه پیش به گمرک خوزستان مبلغ 5میلیارد تومان برای ترخیص 100کانتینر چسب که یکی از ملزومات تولید کیف و کفش است، پول دادیم و تنها 6کانتینر ترخیص کرد اما ورود همین شش کانتینر به بازار نیز موجب کاهش قیمت چسب شد.

رکود بازار هم‌زمان با نزدیک شدن به شب عید

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی به رکود بازار به رغم نزدیک شدن به شب عید خبر داد و گفت: بر عکس سال‌های گذشته بازار وضعیت خوبی ندارد چرا که قیمت کیف و کفش چرم افزایش یافته و با قدرت خرید مردم سازگار نیست.

حیاتی از افزایش 6برابری قیمت مواد اولیه تولید کیف و کفش چرم خبر داد و گفت: به طور مثال یکی از مواد اولیه تولید چرم در ابتدای امسال 5هزار تومان بود که اکنون به 30هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

این فعال بازار درباره قاچاق چرم و مصنوعات آن خاطرنشان کرد: قیمت بالای چرم دیگر برای قاچاق به صرفه نیست، اما با وجود بالا بودن پایه صادراتی میزان صادرات ما نیز کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین از طولانی بودن روند ثبت سفارش و واردات مواد اولیه ابراز نارضایتی کرد و افزود: زمان ثبت سفارش و تایید آن بسیار زمان‌بر شده و مشکل بعدی این است که اگر این روند تا یک ماه طول بکشد ثبت سفارش لغو شده و مجددا باید از ابتدا مراحل را طی کنیم.

حیاتی در پایان به فرصت‌های خوب ایران برای صادرات چرم و مصنوعات آن اشاره کرد و گفت: ایران شرایط مناسبی برای صادرات دارد اما متاسفانه با مشکلات فعلی دیگر صادرکننده‌ای وجود ندارد و همین موضوع باعث شده پای رقبای ما مثل ترکیه، ایتالیا و نیز پاکستان که در سطح خیلی پایین‌تری نسبت به تولید چرم ایران قرار دارند به میدان باز شود.